stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 405885
  • 12 آذر 1400 - 11:39
0

برای ترویست‌های طالبان نیز ماله می‌کشند!

برای ترویست‌های طالبان نیز ماله می‌کشند!
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک کاربر توییتر در توییتی نوشت: یکی از سایت‌های داخلی نوشته اشرار مسلح بودن که به مرز حمله کردن! خود طالبان فیلم پخش کرده که ما بودیم اینا میگن اشرار مسلح بوده است! نمیدونستم روزی میاد که در این حد واسه طالبان ماله بکشند همین جور ادامه بدن میگن نیروهای نظامی ما مقصر بودن و طالبان با بزرگواری خودش، اشتباه نابخشودنی نیروهای ما رو ندید گرفت! اتفاقا اینو همون اول گفتن، گفتن دیوار کشی اشتباه ما در مرز باعث شده کشاورزها که میرن اونور دیوار طالبان فکر کنه وارد مرز‌شون شده و حمله کرده و تصیر ما بوده، یعنی اون الدنگها مرز هم نمیشناسن تقصیر ماست!

گزارش شاعر سرشناس افغانستانی از وضعیت این کشور تحت اشغال طالبان

اظهارات نجیب بارور کارشناس مسائل سیاسی و شاعر سرشناس افغانستانی در لایو اینستاگرام محمدحسین جعفریان:
▪️در ابتدا به عنوان یک «ایران‌شهری» از آقای جعفریان که در این شرایط در کنار مردم افغانستان هستند، تشکر می‌کنم.
▪️به عقیده‌ من برای تحلیل اوضاع امروز افغانستان باید به تحولات سیاسی تاریخ افغانستان و چگونگی جداشدن آن از ایران بزرگ نگاهی انداخت. اینکه چطور نام این کشور تغییر کرد و به حاشیه رفت.
▪️افغانستان همیشه در میان کشورهای انگلیس و آمریکا و روسیه مانند توپ فوتبالی در زمین سیاسی آنها بوده است. تاریخ نشان می‌دهد در هر اتفاقی که در افغانستان روی داده است، برد و باخت هیچ گروه، قوم و زبانی مطرح نبوده و تنها پیروزی و شکست بازیگران پشت پرده مطرح بوده است.
▪️آمریکا انتقام خود از روسیه در پی شکست در ویتنام را با جنگ نیابتی خود در افغانستان گرفت. در زمانی که مجاهدین در جنگ نیابتی آمریکا با روسیه مبارزه می‌کردند، پاکستان وظیفه داشت به عنوان کشوری که ماهیتش مانند کمربندی برای منع ورود کمونیسم به منطقه است، وارد میدان شود.
▪️درست است که مجاهدین با استفاده از تسلیحات جنگی غرب توانستند روسیه را شکست دهند، اما در این میان احمدشاه مسعود نیز حضور داشت. او همواره تاکید می‌کرد در کنار این حمایت غرب، باید به عنوان یک کشور مستقل، گرایش‌های ملی و شرقی خود را داشته باشیم و دیگر در میدان کسی جنگ نخواهیم کرد و همین مسئله منجر شد تا آمریکا وی را رها کند.
▪️آمریکا توسط پاکستان ده‌ها حزب نظیر حزب اسلامی را در افغانستان تحریک کرد و زمینه پیدایش و حضور طالبان را فراهم کرد. کسی نمی‌تواند انکار کند که طالبان اول را آمریکا توسط مدارس سازمان‌یافته خود در پاکستان به وجود آورد.
▪️اصلی‌ترین هدف آنها ممانعت از ایجاد تفکر ناسیونالیستی در افغانستان و ادامه همان سیاست سنتی است. 
▪️هدف اول طالبان، نیابت از سیاست‌های غربی و منع نفوذ سیاست‌مدارانی با گرایش ملی و شرقی در سیاست افغانستان بوده و هست. آنها با تلاش‌های آمریکا و پاکستان روی کار آمدند و همین امر منجر به ایجاد مقاومت اول شد.
▪️مقاومت اول و احمدشاه مسعود همواره از حمایت ایران برخوردار بود. ما شاهد حضور سردار قاسم سلیمانی در پنجشیر بودیم. در این زمان رویکرد مجاهدین و آمریکا تغییر کرده بود و مجاهدین تحت امر احمدشاه مسعود بودند.
▪️آمریکا به دنبال بهانه‌ای بود تا قدرت خود در سطح بین‌الملل را به نمایش بگذارد. به همین دلیل به کشورهایی همچون عراق و افغانستان حمله کرد. پاکستان نیز همانند اسرائیل تنها ماهیت کمک‌کنندگی به سیاست‌های غرب را داشت.
▪️پاکستان با تمام قوا احمدشاه مسعود را تحت فشار قرار داده و مخالفان وی را تجهیز می‌کرد. آمریکا درواقع به افغانستان به عنوان آزمایشگاهی برای سلاح‌های مدرن خود نگاه می‌کرد. با سلاح‌های خود، پول‌های سیاه و قاچاق مواد مخدر، یک بازار سیاه در منطقه ایجاد کرد و حکومتی روی کار آورد که تلاش می‌کرد با هزینه‌ روزانه ۳۰۰ میلیون دلار، حاکمیت این بازار سیاه پایدار بماند.
▪️آمریکا با روی کار آمدن طالبان، مانع ادامه این روند را احمدشاه مسعود می‌دانست. به بهانه «۱۱ سپتامبر» وارد کشور شدند و پیش از آن احمدشاه مسعود را ترور کردند. چراکه وی از ابتدا با تفکرات آمریکایی همسو نبود و همواره تفکرات ملی و شرقی داشت.
▪️اقتدار ملی ما پس از احمدشاه مسعود از میان رفت. ما بعد از او به مدت ۲۰ سال متفکر دیگری نداشتیم.
▪️اولین اشتباه و شکست ما از جایی بود که یک فرد سیاسی که از جریانات بین‌المللی اطلاعاتی نداشت، به جای یک فرد متفکر به قدرت رسید. سرود ملی فارسی احمدشاه مسعود به پشتو تغییر
کرد. در حالیکه طبق قانون، زبان فارسی در کنار زبان پشتو، زبان رسمی افغانستان است.
▪️اشتباه دوم وارد شدن در فضای دموکراسی است. دموکراسی در افغانستان تنها پوششی است برای جنایت‌های آمریکا و مشروعیت بخشیدن به آنها.
▪️آمریکا برای پیش بردن سیاست‌های خود در ظاهر احتیاج به حضور مردم داشت. برای این امر از پول‌پرستان مزدور استفاده کرد. آنها را وارد فضای دموکراسی کرد. در این شرایط اراده‌ یک ملت و خون شهدا و احمدشاه مسعود در دست کسانی قرار گرفت که در ازای دریافت پول و قدرت، برای چهره‌های مجهول الهویه آمریکایی مثل حامد کرزی، لباس مشروعیت ساختند.
▪️مردم به معنای واقعی از این افراد که منافع ملی را به قیمت ناچیزی می‌فروختند، خسته شده بودند. طالبان قبل از روی کار آمدن، پیروز شده بودند. زیرا بازماندگان احمدشاه مسعود خود را در اختیار دموکراسی آمریکایی قرار داده بودند.
▪️همزمان در این شرایط یک ایران‌هراسی در کشور در حال شکل‌گیری بود. حتی آنها از ترس قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا به دلیل داشتن ویزای ایرانی، از سفر به ایران می‌ترسیدند.
▪️از اداره‌ای امنیتی تماسی با من گرفته شد که قصد داشتند در رابطه با جاسوسان ایرانی سوالاتی بپرسند. ولی من واکنش نشان دادم چراکه تنها دلیل ارتباط من با ایران و ایرانی مسائل فرهنگی و سرزمین مشترک است. ما هیچ‌کدام احتیاجی به جاسوسی برای دیگری نداریم. 
▪️با ورود اشرف غنی همه چیز بهم ریخت و متاسفانه تا سر حد تحلیف هم پیش رفتیم. اشرف غنی اختیارات چندانی نداشت و همان‌طور که با هواپیمای آمریکایی وارد ارگ ریاست جمهوری شده بود، با همان هواپیمای آمریکایی نیز فرار کرد.
▪️در حالیکه آمریکا با طالبان برای روی کار آمدن گفتگو می‌کرد، کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و چین دچار اغواگری آنها شدند.
 ▪️آمریکا به دلیل متحمل شدن هزینه‌های سنگین قصد خروج از افغانستان را داشت و تصمیم گرفت این هزینه‌ها را بر مبنای یک مشارکت سیاسی، به یک گروه زیر چتر خودش اختصاص دهد. 
▪️در این شرایط حتی احزاب هم مخالفتی با طالبان نکردند. هرکس به دنبال انتقام شخصی بود. عربستان به دنبال انتقام از قطر و اشرف غنی به دنبال انتقام از خلیل‌زاد بود. ایران، روسیه و چین هم گمان می‌کردند که آمریکا شکست خورده است. اما با ورود و حمایت‌های پاکستان، مسیر سیاسی به سمتی رفت که آمریکا می‌خواست.
▪️من باور نمی‌کنم که آمریکا به راحتی از افغانستان خارج شود. طالبان متولد شده در مدارس پاکستان، زیر نفوذ غرب قرار دارند. امروز هم پاکستان میدان‌دار سیاسی در افغانستان شده است.
▪️در مقاومت دوم باید بررسی کرد که از چه طریقی می‌توان به پیروزی رسید؟ با فعالیت‌های بدون جغرافیا در ایران و تاجیکستان؟ با گشودن دفتر رسمی در آمریکا؟ باید آسیب‌شناسی کرد که راه پیروزی چیست؟ 
▪️امروز دوباره بخشی از همان پول‌پرستان و شکست‌خوردگان پیشین در کنار احمد مسعود جمع شده‌اند. همان کسانی که سالها بر ذهنیت طالبانی مشروعیت دادند و‌ حالا قصد سوءاستفاده از آخرین باقی‌مانده‌ مقاومت را دارند.
▪️احمد مسعود کسی است که وارد این مناسبات نشد. اما باید دقت داشته باشد که احمدشاه مسعود با چه کسانی در ارتباط بود و به چه کسانی اعتماد می‌کرد. بر چه مبنایی اطرافیان خود را انتخاب می‌کرد. جغرافیای سیاسی افغانستان به همان میزان که افراد خائن دارد، افراد صادقی هم دارد که تا آخرین لحظه برای مقاومت جنگیدند. من نیز در هرکجا که باشم پایبند به آرمان‌های احمدشاه مسعود هستم.
▪️امروز باید یک‌ حلاجی و بازخوانی عمیق در رابطه با این مهره‌های شطرنج فاشیسم صورت گیرد تا اتفاقات سالهای پیش تکرار نشود. امروز شرایطی طلایی برای مردم وجود دارد، طالبان توانایی مدیریت مردم و کشوری را که از تنوع قومی و فرهنگی بالایی برخوردار است، ندارند. در ۲۰ سال گذشته نیز علی‌رغم تمام اتفاقات، نسلی تربیت شده که به راحتی سر خم نمی‌کند و تفکرات طالبان را نمی‌پذیرد.
▪️پیام من به احمد مسعود این است که من بجز او به کس دیگری اعتماد ندارم. این بازیگران در ۲۰ سال گذشته خودشان را نشان داده‌اند. اینها هم پول دارند و هم روابط، پس آنها را به حال خود واگذار.، ما ظرفیت‌ها و جوانانی داریم که بسیار بیشتر می‌توان به آنها اتکا کرد. امروز مردم شریف ما حتی از کشورهای اروپایی قصد پیوستن به مقاومت را دارند. زیرا می‌دانند کشورشان اشغال شده است. امروز باید به دنبال روایت جدیدی بود. اگر در دام این مزدوران بیفتیم، اعتماد مردم از دست و ظرفیت مقاومت از بین می‌رود. چیزی که امروز دست ماست خون احمدشاه مسعود است. نباید دوباره به دست کسانی بیفتد که در ترور وی نقش داشتند. احمدشاه مسعود در سخت‌ترین شرایط به پیروزی باور داشت. اراده ما قوی است و تا زنده هستیم در مقابل طالبان می‌ایستیم و تسلیم نخواهیم شد، اما کسانی که امروز در کنار احمد مسعود حضور پیدا کرده‌اند روزی با طالبان هم معامله خواهند کرد. همان‌طور که با هرکس که به قدرت رسید معامله کردند. مقاومت واقعی در اراده جوانان کشور شکل خواهد گرفت.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.