stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 405680
  • 11 آذر 1400 - 7:55
1
رئیس میراث فرهنگی ملایر خبر داد؛

ثبت سه میراث ناملموس ملایر در فهرست ملی

ثبت سه میراث ناملموس ملایر در فهرست ملی
همدان- قلمنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: حلوا مغزی، شیره ترخینه ملایر و قالی ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.
قلم | qalamna.ir :
قلم، ابراهیم جلیلی با بیان اینکه در دومین جلسه ثبت میراث ناملموس که در معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه برگزار شد دو نوع از شیرینی‌های سنتی و محلی شهرستان ملایر با نام‌های حلوا مغزی و شیره ترخینه و همچنین قالی دست بافت شهرستان ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید، مطرح کرد: به منظور حفظ و احیا سنت‌ها، با پیگیری‌های انجام شده و حضور میدانی کارشناسان اداره کل مستندات و پرونده ثبت حلوا مغزی و شیره ترخینه ملایر و قالی دست بافت ازندریان تهیه و جهت بررسی و اعلام نظر کارشناسی به وزارتخانه متبوع ارسال شد که پس از بررسی و طرح در شورای ثبت میراث ناملموس و با تأیید معاونت مربوطه در فهرست آثار میراث ناملموس کشور ثبت شد.

وی ادامه داد: یکی از وظایف این اداره حفظ سنت‌ها و رسم و رسوم‌های رو به فراموشی است و در همین راستا کارشناسان این اداره ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود، پرونده ثبت آنها را تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال می‌کنند که در کنار ثبت بناهای تاریخی، سنت‌ها و خرده فرهنگ‌های شهرستان نیز حفظ و پاسداری می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ملایر در این راستا افزود: امروزه تعاریف جدیدی در گردشگری مطرح است و وجود میراث ناملموس ثبت شده می‌تواند در این زمینه بسیار تأثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: گردشگری غذا یکی از ظرفیت‌های جدید در حوزه گردشگری داخلی و بین المللی به عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح است که احیا شیرینی و غذاهای سنتی در این قالب می‌تواند کمک بزرگی به توسعه گردشگری داشته باشد.

هشتگ: , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.