stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 405267
  • 08 آذر 1400 - 12:07
2

امنیت و اوضاع انسانی افغانستان محور دیدارهای طالبان با مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس در دوحه

امنیت و اوضاع انسانی افغانستان محور دیدارهای طالبان با مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس در دوحه

هیئتی از دولت طالبان به ریاست امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت افغانستان یکشنبه در قطر با مقامات اتحادیه اروپا و انگلیس گفتگو کرد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالقاهر بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان در توییتر خود نوشت که هیئت طالبان به ریاست متقی گفتگوی دو روزه مفصلی با توماس نیکلسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور افغانستان و هیئت همراهش داشت.

بلخی گفت: دو طرف در مورد وضعیت انسانی، بهداشتی و امنیتی افغانستان، امنیت سفرها و مسایل مربوط به کمک رسانی در افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

وی افزود: هیأت اتحادیه اروپا آمادگی خود را برای ادامه کمک به افغانستان اعلام کرد و درباره ادامه حضور دفتر اتحادیه اروپا در کابل برای ارائه کمک های بشردوستانه اطمینان داد.

بلخی عنوان داشت: هیات افغانی هم به آنها در مورد امنیت اطمینان داد و همزمان خواستار تفکیک ملاحظات سیاسی و انسانی از یکدیگر شده و بر لزوم پیشرفت از طریق همکاری و نه اعمال فشار تاکید کرد.

متقی همچنین در دوحه با کاردار هیات انگلیس در افغانستان دیدار کرد و طی آن دو طرف در مورد وضعیت انسانی، اقتصادی و امنیتی افغانستان گفتگو کردند.

به گفته بلخی، هیأت افغان به طرف انگلیسی در مورد امنیت در افغانستان اطمینان داده و بر تلاش افغانستان برای برقراری روابط مثبت با جهان تاکید کرد.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای که اواخر روز یکشنبه منتشر شد، این دیدار را تایید و اعلام کرد، طالبان در جریان مذاکرات پیرامون “نگرانی های شدید” در مورد وضعیت انسانی در افغانستان خواهان کمک برای فعال نگه داشتن فرودگاه‌های افغانستان شده است.

این اتحادیه اعلام کرد: گفتگوها به معنای به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان توسط اتحادیه اروپا نیست، بلکه بخشی از تعامل عملیاتی اتحادیه اروپا در راستای منافع اتحادیه اروپا و مردم افغانستان است.

در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که طالبان افغانستان متعهد شده به وعده خود مبنی بر عفو افغان‌هایی که طی دو دهه گذشته تا زمان تخلیه نیروهای آمریکایی و متحدانش از این کشور در ماه اوت علیه آن اقدام کرده‌اند، پایبند باشد.

طالبان همچنین مجدداً متعهد شد که در صورت تمایل، به افغان‌ها و اتباع خارجی‌ اجازه خروج از افغانستان را بدهد و متقابلا کمک برای ادامه عملیات فرودگاه کابل را خواست.

در این بیانیه آمده است که دو طرف نگرانی عمیق خود را از وخامت اوضاع بشردوستانه در افغانستان با نزدیک شدن به فصل زمستان ابراز کردند و هیئت اتحادیه اروپا طی این مذاکرات بر طالبان برای تشکیل یک “دولت فراگیر”، ترویج دموکراسی، تضمین دسترسی برابر دختران به آموزش و جلوگیری از تبدیل شدن افغانستان به پایگاهی برای هر گروهی که امنیت دیگران را به خطر بیندازد، فشار آورد.

در این بیانیه همچنین آمده است که اگر طالبان شرایط اتحادیه اروپا را اجرایی کنند، می‌توان کمک‌های مالی اضافی را به دولتمردان جدید افغانستان که در مضیقه مالی هستند، با این شرط که فقط به نفع مردم افغانستان باشد، اختصاص داد.

بر اساس این بیانیه، طالبان بار دیگر تاکید کرد که از حقوق بشر “مطابق با اصول اسلامی” حمایت خواهد کرد و گفت که از بازگشایی نمایندگی‌های دیپلماتیک تعطیل شده در افغانستان استقبال می‌کند.

اتحادیه اروپا می‌گوید که طالبان در گفتگوهای خود با مقام‌های این اتحادیه، برای فعال نگه‌داشتن فرودگاه‌های افغانستان درخواست کمک کردند.

اتحادیه اروپا گفته است که طالبان متعهد شده‌اند تا به تعهد خود مبنی بر عفو همکاران نیروهای ناتو پایبند باشند.

طالبان در حالی برای فعال نگه‌داشتن فرودگاه‌های افغانستان از اروپا تقاضای کمک کرده است که قطر و امارات عربی برای گرفتن مدیریت فرودگاه کابل در رقابت هستند.

به تازگی چهار دیپلمات خارجی مستقر در منطقه خلیج فارس به رویترز گفته‌اند که مقامات امارات متحده عربی در هفته‌های اخیر یک سلسله‌ گفتگوها را با طالبان برای بحث در مورد مدیریت فرودگاه کابل انجام داده‌اند.

رویترز نوشته‌ است که این گفتگوها نشان می‌دهد که چگونه کشورها به دنبال اعمال نفوذ خود در افغانستان تحت حکومت طالبان هستند؛ در شرایطی که این گروه به طور رسمی توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده‌است.

به گفته منابعی که به دلیل حساسیت موضوع از فاش‌شدن نام‌شان خودداری کرده‌اند، اماراتی‌ها مشتاق مقابله با نفوذ دیپلماتیکی هستند که قطر از آن برخوردار است.

در آستانه خروج نیروهای خارجی، سال گذشته خدمات امنیتی فرودگاه کابل، هرات، بلخ و قندهار به شرکت «G42» امارات متحده عربی واگذار شده‌ بود. گفتنی است که بخشی از مدیریت فرودگاه کابل از جمله کنترل ترافیک هوایی را نیروهای ناتو به عهده داشتند.

در هیئت طالبان، امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت، وزرای موقت آموزش و بهداشت، سرپرست ریاست بانک مرکزی و مقامات وزارت های امور خارجه، مالی، کشور و ریاست اطلاعات افغانستان و در هیأت اتحادیه اروپا علاوه بر نیکلسون، مقامات سرویس اقدام خارجی و سایر مقامات از کمیسیون اروپا که در زمینه کمک‌های بشردوستانه، مشارکت‌های بین المللی و مهاجرت فعالیت دارند، حضور داشتند.

علاوه بر این قرار است مذاکرات بین هیات‌های آمریکا و طالبان هم امروز دوشنبه نیز در دوحه آغاز شود.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.