stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 404925
  • 06 آذر 1400 - 12:01
1

واکاوی یک ویدئو درباره روش عجیب پولدارشدن

واکاوی یک ویدئو درباره روش عجیب پولدارشدن

یک روان‌شناس و مدرس دانشگاه به واکاوی روانشناسانه ویدئویی پرداخت که در روزهای اخیر درباره یک روش عجیب پولدارشدن منتشر شده است.

قلم | qalamna.ir :

دکتر مهدی سودآوری در روزنامه «خراسان» نوشت: در ویدئوی منتشر شده یکی از فعالان حوزه انگیزشی که در حال آموزش راه‌های جذب ثروت به دنبال‌کنندگان اینستاگرامی‌اش است، او یک تراول ۵۰ هزار تومانی در دست دارد، روی آن کمی دارچین می ریزد و می‌گوید: «روز اول هر ماه، یک مقدار پودر دارچین را روی اسکناس کف دست‌تان بریزید. طبق روش «هواپونوپونو» هفت بار روی دارچین بگویید: «متاسفم، مرا ببخش، دوستت دارم، ازت ممنونم»، حالا که دارچین شما پاک سازی شده، به سمت در ورودی منزل‌تان بروید و برای ایجاد ثروت، دارچین را فوت کنید. بعدش بگویید، فراوانی بپاشد، فراوانی بپاشد، فراوانی بپاشد. این روش بسیار موثر است. با انجام این کار، شما نشان می‌دهید که آماده کسب ثروت در ماه جدید و نو هستید چون دارچین ارتعاش فوق‌العاده بالایی برای کسب ثروت و موفقیت دارد!»

احتمالا برای‌تان این سوال پیش آمده که چه افرادی چنین توصیه‌هایی را اجرا می‌کنند و آیا انجام این کارها، آسیب‌های روان‌شناختی دارد یا نه؟

از قرار دادن کارت‌بانکی در زاویه خاص تا طلسم «مدیر نشدن»!

ویدئوی ارتعاش دارچین برای پولدار شدن که این روزها پربازدید شده، چند نفر از مراجعانم را به یادم آورد که برای پولدار شدن یا موفقیت، اعمال مشابهی را به توصیه همین سخنرانان انگیزشی انجام می‌دادند: خانمی حدود۴۰ ساله که فوق‌لیسانس مهندسی داشت، اول هر ماه، کارت بانکی خود را در زاویه خاصی در آفتاب قرار می‌داد تا پول بیشتری به حساب بانکی او بیاید و همین مسئله باعث شده بود با شوهرش به مشکل بخورد یا مردی که برای مدیر شدن در محل کارش، احساس کرده بود چون طلسم‌شده، موفق نخواهد شد و مبالغ زیادی را خرج شکستن طلسم کرده بود.

این افراد عزت‌نفس پایینی دارند

افرادی که به این مدل از تصورات جادویی دچار می‌شوند، معمولا مضطرب و دارای عزت‌نفس پایینی هستند که توانایی‌های خود را برای دستیابی به اهداف کافی نمی‌دانند. آن‌ها از ناکامی واهمه و سعی در کنترل تمام متغیرها دارند تا مبادا اتفاقی خارج از حیطه کنترل آن‌ها رخ دهد. همچنین معمولا اشتباهات خود را نمی‌پذیرند و هر ناکامی خود را به دلایل مافوق طبیعی نسبت می‌دهند تا خود را مبرا کنند.

در آرزوی پیمودن راه صد ساله در یک شب

اما چرا این روزها این نوع خرافات رواج بیشتری پیدا کرده‌است؟ مهم‌ترین عامل احساس نداشتن کنترل است. وقتی متغیرهای کلان اجتماعی و اقتصادی که در کنترل افراد جامعه نیستند، غیرقابل پیش‌بینی می‌شوند افراد احساس ابهام و نداشتن کنترل پیدا می کنند و برای بازگرداندن تسلط خود   روی زندگی، این نوع رفتارهای اشتباه را انجام می دهند. از سوی دیگر، فرهنگ زود به نتیجه رسیدن، یک شبه ره صد ساله را پیمودن و … هم سبب می‌شود افراد به جای فعالیت سازنده اقتصادی، به سمت جادو و جنبل برای پولدار شدن بروند.

امید بستن به جادو به جای تلاش

برخی می‌گویند انجام این گونه کارها آسیبی به شخص وارد نمی‌کند پس اشکالی ندارد اما باید گفت آسیب روانی بسیار بالایی  در پی دارد. اولین آن‌ها باور نداشتن به توانایی شخصی است که به مرور تقویت می‌شود. دوم ایجاد تفکرات آسیب‌زا مثل شکاک بودن را سبب می‌شود؛ اگر من به موفقیت نرسیده‌ام به دلیل طلسمی است که دیگران برای من کرده‌اند! حالا چرا باید برای دیگران این قدر مهم باشم که شخصی هم هزینه و هم وقت صرف کند تا صرفا کارهای من با شکست مواجه شود! این جدایی از واقعیت به مرور زمان می‌تواند عوارض بسیار زیادی داشته باشد و فرد به جای تلاش، صرفا به طلسم و جادو امید خواهد داشت. از آن جا که این رفتارها هیچ تاثیری در واقعیت نخواهد داشت، پس امید را از بین خواهد برد. از بین رفتن امید می‌تواند به افسردگی و اضطراب منجر شود.

گسترش خرافات با زیر سوال بردن علم

نکته آخر این است که هر زمان علم زیر سوال برود، خرافات گسترش می‌یابد. امروز حتی شاهد آموزش فنگ شویی در معماری هم هستیم! چیزی که با ریاضیات سروکار دارد اما باز هم از دست خرافات در امان نمانده است. این که علوم انسانی واقعی از خرافات و شبه‌علم تفکیک شود، حیاتی است. متاسفانه با زیر سوال رفتن دانشگاه و مراجع علمی در جامعه، خرافات جای خالی را پر می‌کند. تنها راه رسیدن به موفقیت، تلاش خود انسان و توکل به خداست و خداوند قوانین هستی را برای ما و شما نقض نخواهد کرد که از آسمان پول ببارد، از شما حرکت، از خداوند برکت.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.