stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 404722
  • 04 آذر 1400 - 11:42
0

آمریکا در برابر ایران ساکت نمی‌نشیند

آمریکا در برابر ایران ساکت نمی‌نشیند
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرده که این کشور در برابر ادامه فعالیت‌های اتمی ایران ساکت نمی‌نشیند. رابرت مالی از ایران درخواست کرد با رویکردی مثبت به مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین بازگردد.
رابرت مالی، رئیس دفتر ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با رادیوی “نشنال پابلیک” به مواضع این کشور در قبال مناقشه هسته‌ای با جمهوری اسلامی پرداخت.
رابرت مالی در این مصاحبه گفت: «اگر آن‌ها بسیار نزدیک شوند [به تجهیز خود به جنگ‌افزار هسته‌ای] آنقدر نزدیک که احساس آسودگی کنند، آنگاه بدیهی است که ما منفعل نخواهیم ماند.»
اظهارات رابرت مالی هم‌زمان با بازگشت رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سفرش به تهران منتشر شده است.گروسی پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  گفته بود که مذاکراتش با مقامات جمهوری اسلامی هیچ پیشرفتی به همراه نداشته است.
موضوع از جمله بر سر نظارت بر مجتمع “تسا”ی کرج است که در حوزه تحقیق و تولید سانتریفیوژهای پیشرفته فعالیت می‌کند. دوربین‌های آژانس پس از حمله ماه خرداد به این تاسیسات هنوز راه‌اندازی نشده‌اند.این در حالی است که حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی از رسیدن به “یک توافق خوب” با مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و نوشت ایران و آژانس در حال کار بر روی یک متن هستند و تنها نیاز به کار کردن روی “چند کلمه” است. او از نشست آتی ایران و آژانس که “به زودی برگزار خواهد شد” خبر داد.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از پیروزی در انتخابات از آمادگی دولت خود برای بازگشت به برجام سخن گفته بود. مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در همین رابطه با حضور غیرمستقیم آمریکا از اوایل سال جاری در وین آغاز شده بود.
رابرت مالی در مصاحبه یاد شده در همین ارتباط گفت: «ما آماده بازگشت به توافق هستیم و آماده‌ایم همه تحریم‌های مغایر با توافق هسته‌ای را لغو کنیم. حال اگر ایران هم مایل است به توافق باز گردد، این امکان برای آن‌ها فراهم است.»نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در عین حال گفت: «اما اگر ایران بر آن نیست که به توافق بازگردد، اگر همان روشی را که الان در پیش گرفته ادامه دهد، در پیشبرد مذاکرات دیپلماتیک ناظر بر مناقشه هسته‌ای تعلل کند و مسیر خود را در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای دنبال کند، آنگاه ما نیز به فراخور آن اقدام خواهیم کرد.»
 جمهوری اسلامی خواستار لغو همه تحریم‌ها است. این در حالی است که دولت بایدن بر این باور است که تنها آن دسته از تحریم‌هایی لغو خواهند شد که مغایر توافق هسته‌ای هستند. یکی از این تحریم‌ها، تحریم نفتی جمهوری اسلامی است که از جمله کشورهای دیگر را از خرید نفت ایران منع می‌کند.در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و همچنین لوید آستین، وزیر دفاع این کشور از باز بودن همه گزینه‌ها در ارتباط با مناقشه هسته‌ای سخن گفته‌اند، رابرت مالی در مصاحبه اخیر خود گزینه افزایش فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی را به عنوان راهکار مقابله با این کشور مطرح کرده است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.