stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 404504
  • 03 آذر 1400 - 10:38
0
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه:

پایان فاز اول مرمت حمام تاریخی مامونیه

پایان فاز اول مرمت حمام تاریخی مامونیه
مرکزی_ قلمنا_ رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه از پایان فاز اول مرمت حمام تاریخی مامونیه خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

زهرا رنجبر بیان کرد: این مرحله از مرمت با هدف جلوگیری از نفوذ رطوبت و آبهای سطحی به سازه بنا، بخشهایی از بام حمام سبک سازی و ساماندهی شد و با اجرای عایق رطوبتی سطح بام آجر فرش شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه افزود: مرمت این حمام تاریخی با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال و به صورت امانی انجام شد.

وی گفت: این پروژه بعد از تکمیل و مرمت به عنوان بازارچه و کارگاه صنایع‌دستی برای هنرمندان شهرستان زرندیه بهره‌برداری می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرندیه اظهار کرد: بنای حمام تاریخی مامونیه با وسعت ۸۶۹ متر مربع در مرکز و بافت تاریخی شهر مامونیه و در ضلع شمالی بقعه سید منصور واقع شده است، این بنا متعلق به دوره قاجاریه بوده و از دو بخش شرقی (حمام زنانه) و بخش غربی (حمام مردانه) تشکیل شده است و همانند اغلب حمام‌های عمومی و قدیمی ایران شامل فضاهایی چون سربینه، گرمخانه، خزینه و بخش‌های خدماتی است.

رنجبر ابراز کرد: سربینه حمام در هر دو بخش زنانه و مردانه دارای چهار رختکن بوده و فرم‌ معماری بنا به صورت طاق و تویزه و گنبد و با مصالح آجر، گل و گچ اجرا شده است. فضای داخلی بنا فاقد هرگونه تزیینات است، ‌این بنا به شماره ۲۳۰۸ در مورخ ۸۷/۸/۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

هشتگ: , , , ,
  • منبع : خبرنگار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.