stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 404496
  • 02 آذر 1400 - 20:52
1
رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان خبر داد؛

راه‌اندازی ۲۵۰ چشمه بهداشتی برای عشایر استان اصفهان

راه‌اندازی ۲۵۰ چشمه بهداشتی برای عشایر استان اصفهان
اصفهان_ رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ چشمه بهداشتی ساخته و بین عشایر توزیع شده است.
قلم | qalamna.ir :

بشیر کیانی‌نژاد با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای ۱۴ هزار و ۸۰۵ خانوار با جمعیت ۸۱ هزارو ۵۸۴ نفر عشایر است، اظهارداشت: عمده این افراد در شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، سمیرم، شهرضا، دهاقان و درصد کمی هم در بخش جرقویه مستقر هستند.

وی با بیان اینکه ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار عشایر کوچ‌رو با جمعیت ۵۲ هزار و ۹۸۴ نفر از قوم‌های بختیاری، قشقایی و عرب جرقویه است، تصریح کرد: عشایر نیمه کوچ‌رو نیز حدود پنج هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر هستند و فرهنگ عشایری دارند.

رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان با بیان اینکه عشایر جامعه‌ای کم هزینه اما پرسود است، افزود: جامعه عشایری دوهزار شهید را در دوران هشت سال دفاع مقدس تقدیم کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱.۲ میلیون رأس دام عشایر در دو میلیون هکتار مراتع استان چرا می‌کنند، ابراز داشت: عشایر سالانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و معادل ۲۵ درصد از نیاز استان را تأمین می‌کند، همچنین پنج هزار و ۵۰۰ تن از انواع محصولات لبنی توسط عشایر تأمین می‌شود.

۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین اصفهان در دست عشایر است

کیانی‌نژاد با اشاره به اینکه ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین در استان اصفهان در اختیار عشایر است، ادامه داد: این جامعه ۹۵ هزار تن تولیدات باغی داشته و یک سوم این تولیدات مربوط به عشایر قشقایی سمیرم است.

وی گفت: سالانه ۲۰ تن عسل، ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع صنایع دستی در ۸۰۰ قطعه مختلف ازجمله گلیم، جاجیم، قالی و سایر صنایع دستی توسط عشایر تولید می‌شود، یعنی هر خانواده عشایری به طور متوسط چهار متر مربع تولید صنایع دستی دارد که ۵۰ درصد آن‌را مورد استفاده قرار داده و ۵۰ درصد دیگر را وارد بازار می‌کند که باعث ارزآوری می‌شود.

رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان ادامه داد: خدمات بسیج برای جامعه عشایر چهار نوع آموزشی، محرومیت‌زدایی، فرهنگی و اقتصادی هستند که در حوزه آموزشی به‌دلیل اهمیت ورود صنایع دستی این جامعه به بازار جهانی و ارزآوری مطلوب، کلاس‌های آموزشی تولید صنایع دستی باهمکاری اداره فنی و حرفه‌ای استان با هدف تولید محصولات لومی مطابق با فرهنگ، آداب و رسوم عشایر برگزار شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در بحث تسهیل آموزش برای دانش‌آموزان تصریح کرد: استعدادهای نخبه دانش‌آموزی برای رشد و ارتقا سطح علمی آنان شناسایی شده و درتلاش برای حل مسائل و مشکلات آنان هستیم.

کیانی نژاد با اشاره به خدمات بهداشتی برای عشایر گفت: هر روستا در کشور یک خانه بهداشت جهت رسیدگی به موارد بهداشتی مردم آن روستا دارد اما عشایر در این زمینه مشکل دارند و به‌همین دلیل پیشنهاد ایجاد خانه بهداشت سیار را ارائه کردیم تا این خانه بهداشت با همان امکانات لازم توسط پزشکان جهادی ایجاد شده و بحث بهداشتی عشایر آن‌گونه که شایسته این جامعه است، حل شود و تاکنون بیش از ۲۵۰ چشمه بهداشتی ساخته و بین عشایر توزیع شده است.

وی در رابطه با اقدامات این سازمان در دوران شیوع کرونا گفت: بحث غربالگری خانواده‌های عشایری و همچنین واکسیناسیون جمعیت عشایر در دستور کار این سازمان قرار داشت که به خوبی انجام شد همچنین در این مدت در قالب رزمایش مومنانه و مواسات توزیع بسته‌های معیشتی صورت گرفته است.

رئیس سازمان بسیج عشایر استان اصفهان با توجه به اهمیت تأمین عشایر در کوچ آنها خاطر نشان کرد: برخی از عشایر هنوز به صورت سنتی کوچ کرده و برای ییلاق در اصفهان بوده و برای قشلاق به استان‌های دیگر کوچ می‌کنند که این کوچ بعضاً تا یک ماه طول می‌کشد و به‌دلیل زندگی خاص این قوم در مرزها و بیابان‌ها و شرایط خاصی دارند، دارای سلاح‌های مجاز هستند که بسیج عشایر این سلاح‌ها را سازماندهی می‌کند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.