stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 403598
  • 27 آبان 1400 - 23:38
1
معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان خبر داد:

آغاز مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۱۴۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان همدان

آغاز مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۱۴۳۳ کیلومتر از رودخانه‌های استان همدان
همدان- قلمنا- معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان گفت: قراردادهای مربوط به تعیین حدود بستر و حریم بالغ بر یک هزار و 433 کیلومتر از رودخانه های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که از این میزان، مطالعات 595 کیلومتر از رودخانه ها به پایان رسیده و مصوب شده است.
قلم | qalamna.ir :

قلم و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای همدان، داود شاهسوند مطرح کرد: استان همدان با وسعت بیش از ۱۹ هزار و۵۰۰ کیلومتر مربع شامل رودخانه های دائمی و فصلی متعددی است که مجموع طول رودخانه های اصلی در بازه های اصلی حدود یک هزار و ۱۰۰ و در مجموع طول اعم از دائمی و فصلی آن در حدود سه هزار کیلومتر است.

وی با بیان اینکه به موجب ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب “بستر انهار طبیعی و کانال های عمومی و رودخانه‌ها اعم از این که آب دائم یا فصلی داشته باشند و مسیل ها و بستر مرداب‌ها و برکه‌های ‌طبیعی در اختیار حکومت جمهوری اسلامی ایران است.”، عنوان کرد: همچنین به موجب تبصره ۱ همین ماده “تعیین پهنای بستر و حریم آن در مورد هر رودخانه و نهر طبیعی و مسیل و مرداب و برکه طبیعی در هر محل با توجه به آمار هیدرولوژی ‌رودخانه‌ها و انهار و داغاب در بستر طبیعی آنها بدون رعایت اثر ساختمان تأسیسات آبی با وزارت نیرو است.”.

شاهسوند با تصریح بر این موضوع مطرح کرد: رویکردهای اصلی شرکت آب منطقه ای  در موضوع رودخانه ها در سه بخش انجام مطالعات سراسری به منظور تعیین دقیق حدود بستر و حریم رودخانه ها، نشانه گذاری محدوده رودخانه و نهایتاً لایروبی و آزادسازی است.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان با تاکید بر اینکه علیرغم کمبود اعتبارات مورد نیاز، در سال های اخیر اقدامات قابل توجهی در زمینه انجام مطالعات تعیین بستر و حریم و نیز آزادسازی و بازگشایی رودخانه ها توسط شرکت آب منطقه ای صورت پذیرفته است، گفت: در این خصوص در مجموع، قراردادهای مربوط به تعیین حدود بستر و حریم بالغ بر یک هزار و ۴۳۳ کیلومتر از رودخانه های استان منعقد و فرآیند مطالعات آغاز شده که از این میزان، مطالعات ۵۹۵ کیلومتر از رودخانه ها به پایان رسیده و مصوب شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه مطالعات مربوط به ۸۳۸ کیلومتر از رودخانه ها نیز در دست انجام است، مطرح کرد: به منظور آگاهی عمومی در جهت عدم دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه های استان، نشانه گذاری در محدوده رودخانه ها است.

وی ادامه داد: در این راستا رودخانه شور کبودراهنگ به طول بازه ۶٠ کیلومتر و همچنین ٨٠ کیلومتر از رودخانه های صالح آباد، بهادربیک، خرمرود و شهاب رپرگذاری انجام شده است.

شاهسوند با اشاره به اینکه عملیات رپرگذاری ١٠٠ کیلومتر از رودخانه حرم آباد در شهرستان های ملایر و نهاوند و ١۵ کیلومتر از رودخانه قلقلرود شهرستان تویسرکان نیز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ۳۰ کیلومتر دیگر شامل ۱۵ کیلومتر از رودخانه سیاه کمر در شهرستان همدان و ۱۵ کیلومتر دیگر از رودخانه قلقلرود در شهرستان تویسرکان نیز در دست اقدام است.

وی با بیان این موضوع اضافه کرد: لایروبی، ساماندهی و دیواره سازی رودخانه ها در اراضی خارج از محدوده شهرها و روستاها از جمله شرح خدمات شرکت آب منطقه ای همدان است که در صورت اختصاص اعتبارات اقدام لازم به عمل می آید.

شاهسوند با بیان اینکه پس از بروز سیلاب سال ۹۸ و تخصیص اعتبارات لازم، حدود ۱۴۸ کیلومتر از رودخانه های استان لایروبی و مسیرها بازگشایی شد، گفت: خوشبختانه این موضوع باعث شد در بارش  های سال ۹۹ مشکل خاصی در آبگذری رودخانه های استان حادث نشود.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای همدان در پایان، تصریح کرد: به دلیل فعال بودن رودخانه ها و آورد رسوبی لازم است تا هر ساله اعتبارات مناسب اختصاص یابد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.