stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 403440
  • 26 آبان 1400 - 11:43
1

تبدیل شهرک‌های صنعتی فارس به خانه ارواح

تبدیل شهرک‌های صنعتی فارس به خانه ارواح
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: مشکلات متعدد در ابتدایی ترین مرحله سرمایه گذاری در فارس باعث شد تا سال ها صنعت و اقتصاد در فارس روی خوش نبیند و سرمایه گذاران به دلیل بوروکراسی های اداری و تصمیم گیری سلیقه ای مدیران از فعالیت در فارس منصرف شوند. ایلنا، با وضعی که پیش می رود قرار نیست صنعت در فارس رشد کند تا به واسطه آن تولید کنندگان و صنعتگران بتوانند روی خوش سرمایه گذاری و تولید در استان را ببینند.

عملکرد غیر قابل دفاع شرکت شهرک های صنعتی فارس در سال های گذشته
آن طور که قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه می گوید: متاسفانه شرکت شهرک های صنعتی فارس در سال های گذشته عملکرد قابل قبول و دفاعی نداشته است و فراهم نکردن زیر ساخت های مناسب برای شهرک ها و نواحی صنعتی فارس در سال های گذشته توسط شرکت شهرک ها باعث شده که در اطراف شهر شیراز به شدت با محدودیت زمین برای صنعتگران مواجه شویم.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه شرکت شهرک های صنعتی نتوانسته زمین مناسب برای صنعتگران در شیراز را تامین کند، می افزاید: بعضی از صنعتگران در شیراز حدود یک سال است که در انتظار دریافت زمین برای راه اندازی واحد صنعتی هستند و این در حالی است که شرکت شهرک های صنعتی نتوانسته زمین در اختیار آن ها قرار دهد.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه بعضی از شهرک های صنعتی در استان تنها به صورت اسم و روی کاغذ فعالیت می کنند، ادامه می دهد: متاسفانه امکاناتی مانند آب، برق، گاز و … به هیچ وجه در این شهرک ها فراهم نشده  و در منطقه ویژه اقتصادی امکان تامین برق وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه انجام نگرفتن اقدامات جدی جهت تامین زیر ساخت های نواحی و شهرک های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی باعث شده تا صنعتگران با مشکلات متعدد مواجه شوند خاطر نشان می کند: در جهت بهبود وضعیت صنعت و اقتصاد استان نیاز است تا مسئولان فعالیت های مناسبی جهت جبران کمبود ها انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که زیر ساخت و زمین را برای تولید کنندگان و صنعتگران فراهم نکنیم نمی توانیم از مردم بخواهیم که سرمایه هایشان را وارد بخش تولید کنند، می گوید: قطعا مسئولان استان باید به صورت جدی تر به این موضوع ورود کنند و با حل مشکلات سرمایه ‌هایی که در بخش املاک و مستغلات رها شده است به سمت تولید روانه شود.

مشکلات کشور با سیاسی کاری حل نمی شود
نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در شرایط فعلی نیاز است تا موضوعات اقتصادی به صورت جدی تر در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد می افزاید: قطعا با سیاسی کاری نمی توان مشکلات کشور را حل کرد.

ناپایداری اشتغال فارس
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه متاسفانه فارس در نرخ رشد اقتصادی غیر نفتی فارس از سال ۹۰ تا ۹۷ رتبه ۲۸ ام را به خود اختصاص داده است می افزاید: هرچند که آمار ها بیانگر این موضوع است که وضعیت بیکاری در استان بحرانی نیست اما ذکر این نکته ضروری است که با مقایسه نرخ بیکاری با درآمد و سرانه استان در سال های گذشته حدود دو سوم سرانه کشور است که متاسفانه پایین بودن سرانه استان بیانگر این موضوع است که اشتغال استان فارس پایدار نیست.

قادری با اشاره به اینکه واحدها و کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط استان در سال های گذشته کمکی به اشتغال پایدار استان نداشته اند می گوید: قطعا توجه به این واحدها باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.
نماینده شیراز و زرقان می گوید: متاسفانه در شرایط فعلی موضوعات اقتصادی تمام مسائل سیاسی و موضوعات فرهنگی را تحت الشعاع قرار داده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه نمایندگان تمام تلاششان را برای به کارگیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی به کار خواهند گرفت، می افزاید: بخش دولتی بافراهم کردن زیر ساخت ها باید امکانات و مزیت را برای بخش خصوصی فراهم کند.نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه قطعا با سیستم اداری نمی توان مشکلات سرمایه گذاری و تولید را حل کرد، می گوید: دولت مکلف است تا زیر ساخت شهرک هایی که متقاضی را دارد را فراهم کند تا هیچ سرمایه گذاری از فعالیت در شهرک ها و نواحی صنعتی جا نماند.قادری با بیان اینکه واحدهای صنعتی باید در دل شهرک های صنعتی احداث شوند و فعالیت کنند، می گوید: دولت باید تمام تلاشش را برای به حداقل رساندن هزینه های تمام شده سرمایه گذار به کار گیرد.

عملکرد ضعیف شرکت شهرک های صنعتی در تامین زیر ساخت ها
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه استقرار واحدهای صنعتی به صورت متفرقه به هیچ وجه قابل قبول نیست بیان می کند: عدم ایجاد زیر ساخت در نواحی و شهرک های صنعتی سبب شده تا امکان واگذاری زمین در شهرک های صنعتی استان فارس زیاد وجود نداشته باشد.قادری با اشاره به اینکه متاسفانه شرکت شهرک های صنعتی فارس در تامین زیر ساخت ها عملکرد ضعیفی داشته است می گوید: امیدواریم تا با تغییرات جدید در این بخش مدیران جدید بتوانند مشکلات را حل کنند.

شهرک های صنعتی فارس به خانه ارواح تبدیل شده است
شرفی رئیس خانه صمت فارس هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر به جز شیراز مابقی شهرک های صنعتی در استان به خانه ارواح تبدیل شده است می گوید: شوربختانه در شرایط فعلی مسئولان هیچ تعهدی به رفع مشکلات ندارد.سهراب شرفی  با طرح این پرسش که تا امروز کدام مدیر را به دلیل عدم انجام کار از کار برکنار کرده اند می افزاید: مدیران در شرایط فعلی به دلیل اینکه اگر فعالیت زیادی انجام دهند از کار برکنار می شوند ترجیح می دهند که برای بقا زیاد فعالیت نکنند.وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر مشکلات بخاطر قانون گریزی و یا برعکس قوانین دست و پاگیر است ادامه می دهد: وجود تعداد زیاد قانون در بعضی از مسائل باعث شده تا در بسیاری از موارد نتوانیم موفق عمل کنیم.عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه نبود نگاه صنعتی در کشور سبب شده تا اقتصاد با مشکل مواجه شود می گوید: مهیا نبودن  بستر مناسب در تولید، توزیع و ….. باعث شده تا در صادرات هم با مشکل مواجه شویم.

بسته بودن راه های ارتباطی با دیگر کشور ها ظرفیت تولید را به ۱۵ درصد رسانده
وی با بیان اینکه خارج نشدن کالا و صادرات محصولات  به دیگر کشورها باعث شده تا تولید کنندگان با ۱۵ درصد ظرفیت فعالیت کنند، می گوید: قطعا در این شرایط تولید کننده با شکست مواجه می شود.رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه مگر می توان با دنیا در تقابل بود اما انتظار صادرات کالا داشته باشیم ادامه می دهد: اتصال مدیران دولتی به منابع نفتی و دولتی باعث شده تا با مشکل مواجه شویم.شرفی خاطر نشان می کند: متاسفانه مدیران زمانی که قرار است پست بگیرند صفحات رسانه ها را با پر کردن رزومه خود  پر می کنند اما در زمان  اجرا نمی توانند برنامه هایشان را عملیاتی کند.عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می گوید: متاسفانه نبود سیستم تشویق و تنبیه برای مدیران سبب شده تا در بسیاری از حوزه ها موفق نباشیم.

در حال حاضر افراد با لابی گری با نمایندگان مجلس،  پست ها را اشغال می کنند
رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه نبود کمیته ارزیابی برای مدیران برای بررسی عملکرد مدیران از آغاز به کار سبب شده تا در بسیاری از موارد موفق نباشیم بیان می کند: در شرایط فعلی و در جهت بهبود شرایط اقتصادی و توسعه باید در مرحله نخست ارزیابی عملکرد مدیران باشد و در صورت موفقیت تشویق شود.

شرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر افراد با پارتی بازی و لابی گری با نمایندگان مجلس پست ها را اشغال می کنند، ادامه می دهد: متاسفانه این افراد بعد از نشستن بر کرسی مدیریت نمی توانند عملکرد موفقی ارائه دهند.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۰ الی ۱۵ درصد افرادی که جواز تأسیس دریافت می کنند اقدام به ساخت واحد تولیدی نمی کنند می افزاید: قطعا بیشتر افراد با هدف دلال بازی و گران شدن زمین اقدام به دریافت جواز تأسیس و دریافت زمین می کنند.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه افزایش قیمت زمین در شهرک های صنعتی فارس دو بار در سال سبب شده تا صنعتگران با مشکل مواجه شوند، ادامه می دهد: قطعا این مهم سبب افزایش قیمت تمام شده و اخراج از بازارهای جهانی خواهد شد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.