stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 403334
  • 25 آبان 1400 - 16:04
2
مشاور وزیر جهادکشاورزی اعلام کرد:

تولید بیش از ۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور

تولید بیش از ۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور
همدان- قلمنا- مشاور وزیر جهادکشاورزی گفت: در لوازم و تجهیزات سامانه‌های آبیاری به خودکفایی دست پیدا کردیم و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور تولید می‌شود.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، فریبرز عباسی امروز در ششمین نشست تخصصی سامانه های نوین آبیاری نوین گفت: تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور به انواع سامانه های نوین آبیاری تجهیز و بیش از ۵۰ درصد این سطوح در ۱۰ سال اخیر انجام شد.

وی با بیان این موضوع، همدان را یکی از استان‌های پیشرو کشور در اجرای سامانه های نوین آبیاری دانست و افزود: اجرای سامانه‌های نوین آبیاری پتانسیل ۴۰ درصد کاهش در مصرف آب آبیاری را دارد و اگر بهره‌بردار به درستی از ظرفیت سامانه‌ها استفاده کند دستیابی به این عدد به راحتی امکان‌پذیر است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف آب، افزایش عملکرد، افزایش بهره‌وری و افزایش اشتغالزایی از مزایای طرح اجرای سیستم‌های آبیاری در اراضی کشاورزی است.

وی ادامه داد: در لوازم و تجهیزات سامانه‌های آبیاری به خودکفایی دست پیدا کردیم و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات سامانه‌های آبیاری در داخل کشور تولید می‌شود.

عباسی افزود: برنامه داریم طی دو سال آینده چند قلم تجهیزاتی که جزو واردات بوده است را در داخل کشور تولید کنیم و در آینده بتوانیم صادرات در زمینه لوازم و تجهیزات آبیاری را داشته باشیم.

در حال حاضر انتقال تجارب فنی و مهندسی به برخی از کشورهای همسایه آسیای میانه، افغانستان، عراق و حوزه خلیج فارس را داریم

مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری کشور در ادامه، بیان کرد: در حال حاضر انتقال تجارب فنی و مهندسی به برخی از کشورهای همسایه آسیای میانه، افغانستان، عراق و حوزه خلیج فارس را داریم.

وی با اشاره به این موضوع اظهار کرد: افزایش کمک‌های بلاعوض دولت جزء اصلی‌ترین راهکارها برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.

عباسی خاطرنشان کرد: ارتقای کیفی سامانه‌ها در کنار توسعه کمی، توسعه روش هایی با راندمان بالا، آموزش و نظارت بر نگهداری و بهره‌برداری سامانه‌ها جزء رویکردهای اصلی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است.

اسن مسئول، توسعه سامانه های آبیاری با راندمان بالا را از دیگر رویکردهای خود برشمرد و اضافه کرد: آبیاری های نوین در همدان بارانی است که باید اصلاح شود و به سمت آبیاری های قطره ای باشد.

وی گفت: در حال حاضر متقاضی برای توسعه سامانه ها خیلی زیاد شده است و اگر اعتبارات کفاف دهد در استان ها بهره برداران زیادی هستند که استقبال خوبی کرده اند و اولویت با آن هایی است که مشارکت بیشتری دارند و در پرداخت خودیاری مشکلی نداشته باشند که بدین ترتیب سرعت توسعه سامانه ها افزایش خواهد یافت.

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.