stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 403323
  • 25 آبان 1400 - 15:40
1
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان مطرح کرد:

اجرای آبیاری نوین و طرح فراز در دستور کار

اجرای آبیاری نوین و طرح فراز در دستور کار
همدان- قلمنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: اجرای آبیاری نوین و طرح فراز از اولویت‌های مهم توسعه باغداری همدان است.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، شهرام پرورش امروز در ششمین جلسه ستاد سامانه های نوین آبیاری مطرح کرد: میانگین اجرای طرح های آبیاری نوین در کشور حدود ۲۹ درصد است اما در استان همدان ۸۰ درصد است.

وی با بیان اینکه اینکه باید تسهیلات نوسازی سامانه های نوین آبیاری در اختیار کشاورزان قرار گیرد، افزود: ۴۰ هزار هکتار از باغات قدیمی استان همدان استعداد اجرای سامانه نوین آبیاری را دارند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی عنوان کرد: اجرای آبیاری نوین و طرح فراز از اولویت‌های مهم در توسعه باغداری است، در برنامه ما است که سامانه‌های نوین آبیاری در حدود سه هزار هکتار از باغ‌های انگور ملایر اجرا شود.

وی طرح فَراز را یکی از بهترین برنامه‌های دولت در راستای اصلاح باغ‌های انگور و افزایش عملکرد این محصول عنوان کرد و گفت: این طرح هم اکنون یکی از اولویت‌های مهم استان در سند راهبری توسعه و برنامه عملیاتی است.

در ادامه،معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: کاهش سطح زیرکشت محصولات پرآب بر و توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کم در کنار سایر روش ها مانند توسعه آبیاری نوین و هوشمند سازی و کنترل مصرف آب چاه‌ها از راهکارهای مهم صرفه جویی آب در بخش کشاورزی و زنده و پویا نگه داشتن بسیاری از مزارع کشور و همچنین استان همدان به شمار می رود.

محمدرضا شهسواری افزود: کم آبی در سالهای اخیر به واسطه خشکسالی یکی از مهم ترین چالش های کشور بوده که مصرف نامناسب منابع آبی زیرزمینی آن را تشدید کرده و بر کشاورزی سایه انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اولویت های بخش کشاورزی، اصلاح الگوی مصرف آب در این بخش است که در کنار فاکتورهایی نظیر  توسعه آبیاری های نوین و حذف آبیاری های سنتی و عدم اجازه برداشت آب از چاه های غیر مجاز است.

این مسئول در ادامه، هشدار داد: اگر زیربار اصلاح الگوی کشت و تغییر رویکردها و عادت نادرست قبلی در این بخش نرویم در آینده نه چندان دور با یک دشت خشک و غیرقابلیت کشاورزی روبرو خواهیم شد.

شهسواری در پایان با بیان اینکه چاره ای جز آموزش و فرهنگ سازی به کشاورزان نداریم، گفت: پیاده سازی و اجرای برنامه اصلاح الگوی کشت کار آسانی نیست و جهاد کشاورزی ابزار الزام آور و قوه قهریه برای اینکه کشاورزان را اجبار به کشت نوع خاصی از محصولات بکند ندارد بلکه این برنامه در یک فضای تعاملی، فرهنگی و آموزشی دنبال می شود که نتیجه بخش بودن آن نیازمند گذشت زمان است.

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.