stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 402561
  • 22 آبان 1400 - 12:05
1

ابتکارهای «سردار حسن» تمامی نداشت

ابتکارهای «سردار حسن» تمامی نداشت

۲۱ آبان سالروز شهادت سردار حسن طهرانی مقدم پدر صنعت موشکی کشورمان در سال ۱۳۹۰ است. طهرانی‌مقدم از رزمندگان دوران دفاع مقدس بود که در پرونده جهادی‌اش، از تأسیس یگان ادوات و توپخانه‌ای تا تأسیس یگان موشکی سپاه آن هم در اوج دفاع مقدس به چشم می‌خورد.

قلم | qalamna.ir :

روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: در سالگرد شهادت این سردار رشید کشورمان، یادکردی از او و خدماتش به صنعت دفاعی کشورمان را پیش‌رو دارید.

گروه سرود انقلاب

حسن طهرانی مقدم سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. بچه محله سرچشمه تهران، از آن دست بچه‌های مذهبی بود که از سنین کودکی به هیئات و اماکن مذهبی رفت و آمد می‌کرد و همراه برادرش علی در مسجد زینب کبری (س) زیر نظر آیت‌الله سیدعلی لواسانی امام جماعت مسجد تعالیم دینی را می‌آموختند. آن‌ها در این مسجد گروه سرودی راه انداختند که بعدها هسته اصلی گروه سرودی بود که در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در فرودگاه مهرآباد به مناسبت آمدن حضرت امام به اجرای برنامه پرداختند.

برادر شهید

شاید کمتر کسی بداند که سردار حسن طهرانی مقدم، یک برادر شهید به نام علی دارد که از نوجوانی همراه یکدیگر وارد جریان انقلاب شدند و بعد از پیروزی انقلاب هر دو به جبهه‌های جنگ پیوستند. علی سه سال از حسن کوچک‌تر بود. او سال ۱۳۴۱ مصادف با روز شهادت حضرت علی (ع) در محله سرآسیاب دولاب به دنیا آمد و ۱۸ آبان ۱۳۵۹ مصادف با ظهر عاشورا در حالی که تنها ۱۸ سال سن داشت در جبهه سوسنگرد به شهادت رسید. شاید اگر علی در همان ماه اول جنگ به شهادت نمی‌رسید، حالا از او نیز بیشتر یاد می‌شد. پیکر علی در قطعه ۲۱ گلزار شهدای بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شده است.

تأسیس یگان توپخانه

از پاییز ۱۳۶۰ در حالی که یک‌سال از شروع جنگ گذشته بود، افرادی، چون شهید حسن طهرانی مقدم به این نتیجه رسیدند که باید آتش تهیه نیروهای سپاه را که آن موقع بیشتر خمپاره بود در یک مرکز هماهنگ‌سازی کنند. بر همین اساس «فرماندهی آتش‌های پشتیبانی» یا «مرکز تطبیق‌های آتش» را بنیانگذاری کردند. سپس با انجام عملیات فتح‌المبین که تعداد قابل توجهی از توپخانه دشمن سالم به دست رزمندگان افتاد، اولین قدم‌ها برای تشکیل یگان توپخانه در سپاه توسط شهیدان حسن طهرانی مقدم و حسن شفیع‌زاده برداشته شد. چنانچه سی‌ام فروردین ۱۳۶۱، رحیم صفوی، در پایگاه گلف اهواز (محل قرارگاه مرکزی کربلا) طی حکمی حسن طهرانی مقدم را به عنوان مسئول تطبیق آتش‌های توپخانه و خمپاره‌های سپاه به فرماندهان قرارگاه‌های قدس، نصر، فجر و منطقه ۸ معرفی کرد.

تشکیل یگان موشکی

در سال ۱۳۶۳ وقتی رفیق‌دوست به کشور سوریه سفر کرد و حافظ اسد – رئیس‌جمهوری سوریه – آموزش به‌کارگیری موشک به تعدادی از نیروهای ایرانی را متعهد شد و رئیس‌جمهور لیبی، برای تحویل تعداد محدودی موشک «اسکادبی» همراه با تجهیزاتش به جمهوری اسلامی ایران قول همکاری داد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که ایران یک روز بتواند خودش در تولید انواع موشک‌ها خودکفا شود، اما پس از اینکه حسن طهرانی مقدم در مهر ۱۳۶۳ حکم تشکیل یگان موشکی سپاه را تحویل گرفت و توپخانه را به شفیع زاده سپرد، با چنان قدرتی کار را ادامه داد که حدود دو دهه بعد، ایران خود را به عنوان یکی از قدرت‌های برتر موشکی منطقه معرفی کرد. کار به جایی رسید که طهرانی مقدم اولین قدم‌ها برای موشک نقطه زن را برداشت هرچند شهادتش در ۲۱ آبان ۱۳۹۰ باعث شد بسیاری از طرح‌هایش نیمه تمام بمانند، اما راهی که او با قدرت شروع کرده بود در زمان شهادتش آنچنان نهادینه شده بود که همرزمان طهرانی مقدم بعدها بسیاری از طرح‌های او را جامه عمل پوشاندند؛ حالا حتی بدبین‌ترین دشمنان نیز به قدرت موشکی ایران اذعان دارند و مقابل دانش جوانان ایرانی در این صنعت، سر تعظیم فرود می‌آورند.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.