stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 402442
  • 21 آبان 1400 - 12:15
0

سرنوشت ویران پایگاه امدادجاده‌ای در شمال کرمان /هلال احمر: فعال می‌شود

سرنوشت ویران پایگاه امدادجاده‌ای در شمال کرمان /هلال احمر: فعال می‌شود
قلم | qalamna.ir :

این پایگاه امدادی و مجتمع رفاهی- امدادی واقع در کیلومتر ۷۵ محور شهداد-نهبندان(خراسان جنوبی) تاکنون رها مانده است و تجهیزات آن نیز یا تخریب یا سرقت شده است؛ هلال احمر اما می گوید که تاکنون بارها پیگیر تامین اعتبار و راه اندازی مجدد بوده و تا آذرماه امسال نیز این پایگاه فعال می شود.

نکته قابل تامل اینکه این پایگاه امدادی که از جمله مناطق زیرپوشش آن کویر ثبت جهانی لوت است، مصوبه شورای تامین نیز برای ادامه فعالیت داشته اما همچنان غیرفعال مانده و برخی تجهیزات آن نیز فرسوده یا سرقت شده و بر هزینه های بیت المال افزوده است.

مسیر ارتباطی مذکور از چند منظر دارای اهمیت راهبردی است؛ بحث امنیت و امدادرسانی در محوری که به کویر منتهی می شود از یکسو و مسیر ارتباطی به استان های شمال شرقی کشور از سوی دیگر سبب این اهمیت شده است.

این درحالی است که بخشی از جاده که در نتیجه سیل تخریب شده بود نیز نیاز به ترمیم یا احداث دارد زیرا همچنان خاکی هستند.

طی روزهای اخیر انتشار عکس و فیلم هایی از وضعیت این پایگاه امدادی که به خرابه ای تبدیل شده واکنش هایی را در رسانه ها به دنبال داشته است؛ در این مجتمع پایگاه امداد هلال احمر، اورژانس و نیروی انتظامی در کنار سایر بخش های رفاهی حضور داشتند.

دستگاه‌ها پاسخگوی عملکردشان باشند

وضعیت کنونی این مجتمع رفاهی- امدادی درحالی است که سید مصطفی آیت اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان گفته است: دستگاه های متولی باید پاسخگوی عملکردشان در این زمینه باشند.

وی در مصاحبه با سایت خبری کرمان نو گفته است: در بازدیدی که بعد از تعطیلی و مشاهده وضعیت پایگاه داشتیم، از نیروی انتظامی خواسته شد در منطقه گشت داشته باشد که از این اتفاق جلوگیری شود و وسایل باقی مانده محافظت شوند؛ اما این کار صورت نگرفت و پایگاه عملا غیراستفاده شد.

او در خصوص اینکه مسئولیت پایگاه و اتفاق‌های افتاده در آن با چه کی است گفت: «هر کدام از دستگاه‌ها متولی حضور خودشان بودند که باید پاسخگوی عملکرد خودشان هم باشند.»

آیت اللهی موسوی می‌گوید: «طبق مصوبه شورای تامین باید دستگاه‌ها در پایگاه مستقر شوند: «با توجه به پیگیری‌هایی انجام شده جاده خاکی دیگری برای دسترسی به پایگاه ایجاد و احیای پایگاه کلید خورده است، ضمن برگزاری جلسات متعدد در شورای تامین مصوب شد دستگاه‌هایی که در این پایگاه حضور داشتند مجدد استقرار پیدا کنند.»

او ادامه داد: دستگاه‌های امدادی شرط حضور خود را استقرار نیروی‌های امنیتی و تامین امنیت اعلام کردند، برای تامین امنیت نیز نیاز به استقرار نیروی انتظامی است، نیروی انتظامی اعلام می‌کرد چون چارتی برای این پایگاه تعیین نشده و پیش از این هم بر اساس مصوبه شورای امنیت در منطقه حاضر شده‌اند برای حضور دوباره نیاز به مصوبه است، آخرین اطلاع اینکه نیروی انتظامی اعلام کرده اگر هلال احمر در پایگاه فعال شود ما نیز مستقر می‌شویم.

به گفته آیت اللهی موسوی قرار است هلال احمر با دریافت بودجه‌ای پایگاه را تجهیز کند که با شرط استقرار نیروی انتظامی مورد تایید قرار گرفته و بزودی انجام می‌شود؛ بعد از آن نیز باید نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها در پایگاه مستقر شوند.

معاون عمرانی استاندار در خصوص تعین تکلیف جاده شهداد و نهبندان نیز گفت: «جاده با توجه به اینکه فرااستانی است بارها از طرف وزارت راه‌و شهرسازی برای در نظر گرفتن بودجه پیگیری شده و چیزی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد اما متاسفانه تاکنون وزارتخانه بودجه ای نداده است، مطالعات آن انجام شده و قرار است به عنوان پروژه‌های پیشنهادی سفر رئیس جمهوری اعتبار آن گرفته شود.»

سرنوشت ویران پایگاه امدادجاده‌ای در شمال کرمان /هلال احمر: فعال می‌شود
عکس ها وضعیت کنونی پایگاه امداد را نشان می دهد

هلال احمر: فعال سازی تا آذرماه

 مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان نیز روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار در این زمینه با اشاره به اینکه مجتمع رفاهی- امدادی واقع در محور شهداد – نهبندان تا آذرماه امسال فعال سازی می‌شود گفت: هلال احمر با راه اندازی مجدد این مجتمع پس از سیل ۹۸ به دنبال امدادرسانی و ارائه خدمات سریعتر به حادثه دیدگان است.

رضا فلاح افزود: زمانی که سیل ۹۸ به وقوع پیوست کل پایگاه در گِل بود و ضرورتا به صورت هوایی امدادگران منطقه را ترک کردند؛ تا ماه‌ها ایاب و ذهاب انجام نمی‌شد و حتی برای بازدید از منطقه هم مجبور شدیم از بالگرد استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: به علت اینکه در محور کویری شهداد – نهبندان مجموعه ای وجود ندارد در دیماه سال ۸۸ یک مجتمع رفاهی امدادی با حضور دستگاه های هلال احمر، اورژانس، راهداری، هواشناسی و نیروی انتظامی در این منطقه احداث شد که یکی از این دستگاه ها هلال احمر بود که باید حوادث طول مسیر را پوشش می داد.

سرنوشت ویران پایگاه امدادجاده‌ای در شمال کرمان /هلال احمر: فعال می‌شود

پایگاه هلال احمر متاثر از سیل تخلیه شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: پایگاه هلال احمر در این مجتمع پس از سیل فروردین ماه ۹۸ همچون دیگر دستگاه ها متاثر از سیل تخلیه شد.

وی با بیان اینکه پایگاه طی فعالیت ۱۰ ساله خود ۲۸۰ حادثه جاده ای، طوفان، کوهستان، مفقودی و آتش سوزی را پوشش داد اظهارداشت: ۲ هزار و ۸۵۷ نفر آسیب دیدگان این حوادث بودند که به ۲ هزار و ۳۵۵ نفر توسط هلال احمر امدادرسانی و یکهزار و ۵۶۹ نفر در این پایگاه اسکان اضطراری شدند که اهمیت بالای آن را نشان می دهد.

فلاح با بیان اینکه مجتمع رفاهی امدادی محور شهداد – نهبندان از همه مهمتر کویری بسیار وسیع را پوشش می داد و این کویر بخشی گسترده از استان را در برگرفته است گفت: همچنین امدادگران این پایگاه نزدیک به یکهزار و ۵۶۰ نفر افراد مفقود شده را نجات دادند و ۱۰۱ نفر عملیات رهاسازی داشته و آخرین مورد امدادرسانی هم اخیرا به صورت هوایی بوده است.

وی یادآور شد: فروردین ماه سال ۹۸ سیل شدیدی در کویر رخ داد که مسیر شهداد – نهبندان را تخریب کرد، گرچه مسیری موقت به عنوان جایگزین احداث شده، ۱۴ کیلومتر از مسیر اکنون هم جاده ندارد، و به همین علت بود که این پایگاه هلال احمر در کنار دیگر دستگاه ها منطقه را تخلیه کردند.

پیگیری ها برای احیای پایگاه

متولی امداد و نجات جاده ای استان کرمان افزود: از آنجا که حفظ جان انسان ها و امدادرسانی در حوادث برای جمعیت هلال احمر حائز اهمیت است از همان تاریخ مکاتبات مکرری انجام شد تا اینکه خود استاندار کرمان به ماجرا ورود کرد و نشست شورای تامین استان تشکیل و مصوب شد که این پایگاه مجددا راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه ما منتظر تامین اعتبار هستیم، تصریح کرد: از آنجا که نجات جان انسان ها برای جمعیت هلال احمر بسیار مهم است، اصل پایگاه را تعطیل نکردیم و پس از سیل آن را به نقطه ای دیگر انتقال داده بودیم.

فلاح افرود: پایگاه موقتا با قید فوریت با همان امکانات در شهداد راه اندازی شد و تا امروز در همین محور نزدیک به ۶۰ حادثه را پوشش دادیم؛ ۲۲۰ نفر آسیب دیده از این حوادث بودند که ۱۴۰ نفر را امدادرسانی کردیم و ۱۲ عملیات رها سازی داشتیم.

وی بیان کرد: پس از سیل فروردین ماه ۹۸ زیبایی های کویر و دریاچه ای که در آن منطقه ایجاد شده بود سبب شد که این محور همچنان مورد استقبال مردم قرار گیرد لذا این منطقه را پوشش امدادی دادیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: آخرین حادثه واژگونی خودرو ساینا در ساعت ۲۰ شب تیرماه امسال در این محور بود که موجب جانباختن یک نفر و مصدومیت ۲ تن شد و امدادرسانی در این حادثه سهمگین توسط پنج امدادگر به مدت پنج ساعت به طول انجامید، ضمن آنکه پس از سیل ۲ امداد هوایی را در این منطقه انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه هلال احمر یکی از دستگاه های مستقر در این مجتمع بود اظهارداشت: شرایط آب و هوایی و گرمای محور کویری شهداد – نهبندان به صورتی بود که ضرورت تامین امنیت وجود داشت و ما از زمان سیل ۹۸ مرتب مکاتباتی برای فعال سازی پایگاه داشتیم.

فلاح عنوان کرد: شورای تامین در نهایت مصوب کرد که پس از استقرار جمعیت هلال احمر، امنیت این مجتمع توسط نیروی انتظامی تامین و خدمات ادارات آب، برق و مخابرات هم ارائه شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.