stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 402354
  • 20 آبان 1400 - 22:53
0
استاندار همدان:

پژوهش‌ها در استان همدان اشتغال‌محور باشند

پژوهش‌ها در استان همدان اشتغال‌محور باشند
همدان- قلمنا- استاندار همدان تأکید کرد: پژوهش‌ها در استان همدان باید اشتغال‌محور باشد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد امروز، در کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان همدان که در سالن شهدای دولت استانداری همدان برگزار شد، با بیان اینکه پژوهش‌ها در استان همدان باید اشتغال‌محور باشد، مطرح کرد: هدف ما اشتغال‌زایی بوده و در این مسیر، محور اصلی پژوهش‌های کاربردی است.

وی با بیان اینکه در بخش تولید باید به دنبال ارتقای سطح و بهره‌وری باشیم، تصریح کرد: سهم فروش پارک علم و فناوری در استان همدان بسیار بسیار ناچیز است، باید برای ارتقای درصد فروش در این بخش وارد کار شویم.

این مقام مسئول در بحث‌های اولویت پژوهشی استان نیز به مواردی شامل تکمیل زنجیره ارزش، گردشگری مدرن، ایمنی و امنیت پایدار، بهداشت و سلامت و جمعیت تأکید کرد.

استاندار همدان با بیان اینکه بایستی شاهد ارتباط ارگانیک با دانشگاه‌ها باشیم، اذعان کرد: بایستی از ظرفیت دانشگاه بوعلی‌سینا در جهت کاربردی کردن پژوهش‌ها استفاده شود تا بتوان نمود آن را در تولید شاهد بود.

ضرورت توجه بخش خصوصی به پژوهش‌های استان

ظاهر پورمجاهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این راستا مطرح کرد: به نظر می‌رسد که توجه به بخش خصوصی در این مسیر مد نظر قرار گیرد و در حوزه بهره‌وری اولویت پژوهشی در استان داشته باشیم.

به سمت دانشگاه‌های نسل سه و چهار برویم

در ادامه این جلسه رئیس پارک علم و فناوری استان همدان به فرآیند تجاری‌سازی نوآوری و ارکان اصلی آن در بحث خلق دانش اشاره کرد و افزود: دانشگاه‌های ما نسل یک و دو هستند و باید به دانشگاه‌های نسل سه و چهار تبدیل شوند.

محمدحسین مرادی بیان کرد: در دانشگاه‌های نسل سه و چهار نه‌تنها دانشمند و پژوهشگر تربیت می‌شوند، بلکه افراد خلاق و کارآفرین هم تربیت می‌شوند.

وی با اشاره به ضرورت رشد شرکت‌های فناور و تأکیدات رهبری در این راستا، اظهار کرد: نیاز است بیشتر به این موارد اهمیت بدهیم و در این مسیر به بدنه خدمات توجه بیشتری شود.

مرادی با تصریح بر اینکه ۷۵ درصد جی.دی.پی کشورهای پیشرفته در بخش خدمات است، اضافه کرد: باید بحث‌های مربوط به سهم بخش‌های مختلف اقتصادی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال و روند آن، مد نظر قرار گیرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان در این راستا به فعالیت شرکت‌های خدماتی در کشور مانند شرکت‌های تپسی و علی‌بابا اشاره کرد و افزود: نوآوری در بحث‌های خدماتی لازم است، باید به ظرفیت‌های استان در این عرصه توجه شود.

مرادی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما توجه به بازار، عرضه خدمات، بخش خصوصی، بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و وجود بازخورد است.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه کامل نبودن سیکل ما موجب مهاجرت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی شد و درنهایت حال نیز مهاجرت شرکت‌های دانش‌بنیان شروع شده است، به اقدامات صندوق پژوهش و فناوری پارک علم و فناوری اشاره کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌های آتی ما به افزایش سرمایه شرکت و جذب سهامداران جدید، توسعه و ایجاد تنوع در سبد خدمات قابل ارائه صندوق، سامانه‌محور شدن، گرفتن عاملیت مالی اعتبارات پژوهشی دستگاه‌های دولتی استان در راستای حمایت از طرح‌های پژوهشی کاربردی، قرار گرفتن صندوق استان به‌عنوان یکی از بازوان کلیدی صندوق نوآوری و شکوفایی و غیره، مربوط است.

مرادی با تأکید بر اینکه همچنین گرفتن عاملیت منابع مالی مراکز رشد دانشگاهی استان در راستای تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان و حمایت از واحدها و شرکت‌های فناور را در نظر داریم، خواستار ورود مبلغ مد نظر پژوهشی استان به این صندوق شد.

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در ادامه خواستار توجه به مباحث مربوط به بهبود سفال و استحکام بدنه لعاب، استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه میراث فرهنگی، شناسایی ظرفیت‌های میراث ناملموس، سرمایه‌گذاری و موانع سر راه آن در بحث‌های پژوهشی استان شد.

رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه استان همدان نیز در ادامه با بیان اینکه در کمیته کارگروه پژوهش، فناوری و نوآوری استان همدان هشت اولویت براساس اسناد بالادستی برای استان مد نظر قرار گرفته است، گفت: این اولویت‌ها در راستای تکمیل زنجیره ارزش، گردشگری مدرن، اقتصاد رقابتی، بهره‌برداری از منابع پایه و منابع طبیعی، تثبیت جمعیت، مباحث پدافند غیر عامل و غیره مد نظر قرار گرفته شده است.

فتحی‌پور ادامه داد: حدود یک میلیارد تومان اعتبار برای یک درصد پژوهش کاربردی اختصاص داده شود تا بتوان این اولویت‌ها را مناسب پیش برد.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته در هفته پژوهش سال گذشته در استان، به وضعیت جایگاه علمی دانشگاهی استان همدان اشاره کرد و گفت: تعداد یک‌هزار و ۶۷۶ مقاله علمی از دانشگاه‌های همدان در سال ۲۰۱۹ در آی‌اس‌آی نمایه شد.

خزرپور با بیان اینکه تعداد ۴۴۵ آزمایشگاه در استان وجود دارد، گفت: رتبه دانشگاه‌های استان همدان از بین ۸۱ دانشگاه جامع قابل تأمل بوده که در این راستا رتبه دانشگاه بوعلی‌سینا هشتم است.

وی ادامه داد: در استان برای برگزاری برنامه‌های هفته پژوهش سال جاری درخواست ما رقمی بالغ‌بر ۲۴۵ میلیارد تومان است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.