stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 402261
  • 20 آبان 1400 - 11:39
0

حرکت دلار به سوی مرز حساس

حرکت دلار به سوی مرز حساس
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:در پنجمین روز هفته، دلار و سکه افزایش قیمت را تجربه کردند.
روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۲۸ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد که ۱۴۰ تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود. رشد روز گذشته موجب شد دلار به مرز حساس ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی نزدیک‌تر شود. به باور تحلیل‌گران عبور دلار از مرز یاد شده می‌تواند زمینه‌ساز حضور خریداران جدید در بازار شود.
دیروز حضور خریداران در بازار برجسته بود و در مقابل برخی صرافی‌ها صف‌های خرید شکل گرفته بود. این صف‌ها بیشتر برای خرید ارز از صرافی‌های منتخب بود که دلار را زیر مرز ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رساندند.صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده بودند که اختلافی حدودا ۶۰۰ تومانی با قیمت بازار داشت. خریداران به ازای تهیه ۲ هزار دلار می‌توانستند حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود کسب کنند.
در کنار این، به گفته فعالان، اسکناس آمریکایی در روز چهارشنبه به دلیل جوسازی نوسان‌گیران ارزی پیرامون مذاکرات هسته‌ای رشد کرد.معامله‌گران سعی می‌کردند اخباری را برجسته کنند که احتمال رسیدن به توافق را پایین نشان می‌داد. با این حال، مذاکرات ایران با طرف‌های اروپایی آغاز شده است و ممکن است به مرور، اخباری از این مذاکرات منتشر شود که زمینه افت قیمت دلار را فراهم کند.برخی از فعالان نیز عنوان کرده‌اند که با نزدیکی دلار به مرز حساس ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی، فروش‌های فنی زیاد خواهد شد و برخی معامله‌گران از خرید‌های پیشین سودگیری خواهند کرد. اسکناس آمریکایی در سال ۱۴۰۰ هرگز نوسان بالای خط ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومانی را تجربه نکرده است. در این شرایط، تثبیت بالای سقف قیمتی سال ۱۴۰۰ می‌تواند انگیزه معامله‌گران برای خرید ارز را بالاتر ببرد.
در کنار این، صحبت‌های فعالان نشان می‌دهد که حفظ مرز ۲۸ هزار تومانی در روز سه‌شنبه اتفاق مهمی بود که مورد توجه معامله‌گران ارزی قرار گرفت. «اکو ایران»، پس از ۳ روز افزایش متوالی، روز سه‌شنبه اسکناس آمریکایی در مسیر نزولی قرار گرفته بود، ولی خط حمایتی دلار حتی تا محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی پایین نرفت و معامله‌گران توانستند کانال ۲۸ هزار تومانی را نگه دارند. از نگاه برخی معامله‌گران این موضوع به معنای آن بود که کف قیمت دلار بالا آمده است و باید منتظر حرکت اسکناس آمریکایی به سوی سقف سال ۱۴۰۰ بود.
رشد قیمت دلار در روز چهارشنبه موجب شد اثر افت بهای اونس طلا در بازار داخلی چندان مورد توجه سکه‌بازان قرار نگیرد.سکه دیروز توانست ۴۵ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت برساند و در محدوده ۱۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان قرار بگیرد. افزایش قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که دیروز به یکباره اونس طلا در بازار‌های جهانی راه نزولی را در پیش گرفت.
اونس طلا در شرایطی که در روز سه‌شنبه تا بالای محدوده هزار و ۸۳۰ دلار جهش کرده بود، به یکباره روز چهارشنبه با فشار فروشندگان مواجه شد و ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده هزار و ۸۲۲ دلار معامله شد.
به گفته فعالان، از پنج‌شنبه هفته گذشته، اونس طلا به صورت قدرتمندی در مسیر افزایشی قرار گرفت و طی کمتر از ۵ روز کاری، بیش از ۷۰ دلار رشد را به ثبت رساند. رفتار صعودی اونس طلا موجب شد از ابتدای هفته جاری سکه امامی با قدرت در مسیر صعودی قرار بگیرد و حتی به بالای مقاومت بزرگ ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نفوذ کند. در این شرایط، انتظار می‌رفت که برگشت اونس طلا مورد توجه بازیگران بازار سکه قرار بگیرد. با این حال، رفتار صعودی دلار به اندازه‌ای برای سکه‌بازان برجسته بود که ترجیح دادند افت قیمت اونس طلا را جدی نگیرند.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.