stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 401795
  • 17 آبان 1400 - 23:50
0

سه شرط سنگین ایران برای بازگشت آمریکا به برجام اعلام شد

قلم | qalamna.ir :
سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود درباره آغاز مذاکرات در ۸ آذر و اظهارات مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ایران تمایلی برای بازگشت به مذاکرات ندارد اما ما تمایل به بازگشت داریم، گفت: ایالات متحده باید بداند عضو برجام نیست و به اعضای دیگر برجام نمی‌تواند چیزی را اجبار کند و باید اول برادری خودش را ثابت کند‌. آنچه که مهم است، عمل است و متاسفانه چیزی که تا الان دیدم خلاف جهت برجام است. آنها ابتدا باید بپذیرند مقصر شرایط فعلی هستند و باید به مذاکرات بازگردند که تحریم‌ها را یکجا به صورت موثر بردارد و تضمین دهد هیچ دولتی از این کشور معاهدات بین‌المللی را به سخره نمی‌گیرد.
وی درباره تیم مذاکرات گفت: آمریکا به برجام از اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌ها می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز در کمیسیون مشترک برجام نمی‌تواند حاضر شود. مذاکرات طبق تاریخ اعلام شده انجام خواهد گرفت، مذاکره‌کننده ارشد ما هم آقای دکتر باقری خواهند بود و ترکیبی از ارگان‌های مسئول در رفع تحریم‌ها در این مذاکرات حضور خواهند داشت و هیچ تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی در این هیأت نسبت به گذشته نخواهد بود. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این‌که ایران تهدید موجودیتی برای اسرائیل است و هر کاری لازم باشد برای محافظت از خود انجام می‌دهیم، عنوان کرد: این رژیم خودش خودمخرب است و خودش تهدید وجودی خودش است. اشغال و ترور و سیاست‌هایی که در پیش گرفته مبنای نامشروع بودن این رژیم متجاوز و اشغالگر است به نظرم آنها حد و حدود خود را می‌دانند؛ چراکه پیش‌تر هم پاسخ خود را گرفته‌اند.
خطیب‌زاده درباره شرایط پیش آمده در عراق و تلاش برای ترور نخست‌وزیر این کشور گفت: مهم حفظ ثبات در عراق است و بدخواهانی می‌خواهند این ثبات وجود نداشته باشد و جمهوری اسلامی همیشه تلاش خودش را کرده است که این ثبات باشد. وی درباره اینکه آیا ایران در قالب گروه‌های میانجیگری در کشور عراق فعالیت خواهد کرد، اظهار داشت: شرایط عراق شرایط میانجیگری نیست، عراق دولت مستقر دارد و باید برای ثبات در این کشور تلاش کرد و جمهوری اسلامی ایران هم طبق قانون اساسی این کشور عمل خواهد کرد. خطیب زاده درباره سفر احمد مسعود به ایران گفت: سفرها به ایران با آگاهی کابل و دوستان در جهات مختلف جامعه مدنی و گروه‌های افغانستانی انجام شده است. هفته‌ای که گذشت در خصوص توافق بین شرکت توانیر و شرکت برشنا افغانستان  درباره صادرات برق سفری انجام شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آقای کاظمی قمی در وزارت خارجه مستقر شده، فعالیت خود را آغاز کرده و به زودی سفری به کابل خواهد داشت و این رفت و آمدها بین کشورهای همسایه در جریان بوده و ادامه خواهد یافت. خطیب‌زاده در خصوص سوءقصد به جان نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه باید اجازه دهیم نهادهای ذیربط و قانونی در عراق بررسی‌های خود را تکمیل کنند، در تماس تلفنی دیروز امیرعبداللهیان با فؤاد حسین تاکید شد که همه باید کمک کنیم مسببان، آمران و عاملان این موضوع شناسایی شوند. سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت و گوی ایران و عربستان گفت: تماس‌ها بین ایران و عربستان قطع نشده البته بعد از دور چهارم گفت‌وگوی جدیدی به صورت حضوری انجام نشده است. گفت‌وگوها انجام می‌شود و پیشرفت گفت‌و‌گوها منوط به این است که ریاض از اظهارات صرف رسانه‌ای بپرهیزد. اگر شاهد اراده جدی از طرف عربستانی باشیم دور دوم گفت‌وگوها ادامه می‌یابد.
خطیب‌زاده درباره بحران لبنان و تاثیر آن بر گفت‌وگوهای ایران و عربستان گفت: گفت‌وگوهای ایران و عربستان دوجانبه است و هرگز درباره دوستانمان با کسی حرف نزدیم که بخواهد تاثیر بپذیرد. توصیه‌ام به کشورها این است که بدانند منطق فشار هرگز به نتیجه نرسیده و نمی‌رسد.
 سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تقویت رابطه با ترکیه، به ویژه روابط اقتصادی گفت: روابط ما با ترکیه از حیث سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مردمی و امنیتی رو به گسترش بوده و در سال‌های اخیر هم بیشتر شد. ظرفیت‌ها بیش از پیش محقق شد و در آینده نزدیک شاهد سفرهای دیپلماتیک در سطح یک و ۲ به ترکیه خواهیم بود.  خطیب‌زاده همچنین درباره نحوه تعاملات با جمهوری آذربایجان گفت: در سه دهه اخیر همواره مخالف اشغال جمهوری آذربایجان بودیم و بر حفظ تمامیت ارضی  این کشور تاکید کردیم . همراه با آزادسازی مناطق اشغال شده به این کشور تبریک گفتیم. در این شرایط هم مهم عبور از برخی سوءتفاهمات است و اراده دو کشور بر رفع مشکلات و تقویت رابطه است و امیدواریم شاهد توسعه هرچه بیشتر این روابط و رفع سوء تفاهمات رسانه‌ای باشیم.
خطیب زاده درباره مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیان کرد: من ایشان را به آسمان صاف اساسنامه آژانس و قوانین پادمانی دعوت می‌کنم و توصیه می‌کنم خودش را اسیر رفتارهای غیرفنی برخی کشورها نکند. پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم الاجرایی که با آن آشنا هستند برای ایشان هم راحت‌تر است. وی گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان و همتای چینی گفت: هم ایران از ابتکارات چین حمایت کرده و هم دولت چین از مواضع ایران حمایت کرد و موضع چین درباره مسئولیت قطعی آمریکا در بحث برجام هم بیان شد. سخنگوی وزارت خارجه درباره روند مذاکرات بیان کرد : علی باقری در خصوص مذاکرات نکته‌ای را قبلا گفته و این‌که با تمامی اعضای ۱+۴ گفت‌وگو می‌کند با چین و روسیه صحبت کرد و سفری به مسکو داشت و به خاطر پروتکل‌های کرونایی انجام سفر بین تهران و پکن با برخی محدودیت‌ها روبرو بود ولی تلفنی رایزنی شد. با هماهنگ کننده برجام گفت‌وگو شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: علی باقری این هفته عازم چند کشور اروپایی است و به سه پایتخت اروپایی فرانسه ، آلمان و انگلیس و همچنین احتمالا یکی دو کشور دیگر از جمله اسپانیا سفر خواهد داشت و این سفر در مقام معاون سیاسی انجام خواهد و موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد شد. البته طبیعی است چون مذاکره کننده ارشد ایران است در خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو هم صحبت خواهد کرد. ایران مواضع خودش را برای دوستان خود به صورت دقیق تشریح کرده و هم در سفرهای پیش رو تشریح خواهد شد مادامی که ایران اطمینان نیابد تحریم‌های آمریکا یک جا و موثر و قابل راستی آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد.
خطیب‌زاده درباره ادعاهای مطرح شده در خصوص نفتکشی که ایران در  پی دزدی دریایی آمریکا در آب‌های جنوب کشور توقیف کرده و خبر رسانه‌های خارجی در مورد احضار سفیر ایران در ویتنام گفت: من در مورد خبرسازی برخی رسانه‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کنم آنچه که روشن است این است که ما در تماس نزدیک با دولت ویتنام هستیم. مراحل کار این مساله در حال انجام است خدمه این نفتکش دسترسی عادی کنسولی دارند و به محض اینکه مسائل فنی حل شود، آنها هم مشکلی نخواهند داشت. موضوع احضار سفیر هم هم مطرح نیست، در مورد روایت‌های غیرواقعی برخی رسانه‌های خارجی بر اساس ادعای مقام‌هایی هم آنچه توسط مقامات ایران گفته شده روشن است و اظهارات بیشتری لازم نیست.
وی در خصوص مذاکرات تاکید کرد: آنچه که در وین گفته شده اگر به سند تمام و کمالی رسیده بود تاکنون اعلام می‌شد یکسری پیش‌نویس‌ها آماده شد اما اختلافی هم داشت. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: آنچه که در وین انجام شد پیش‌نویس بود و توافق حاصل نشد، ایالات متحده هم این را می‌داند و این به دلیل لجبازی‌های ترامپ بود. اصل اساسی بر مذاکرات وین این است که همه چیز توافق شود تا همه چیز توافق شود. ما به آن توافق در وین نرسیدیم. هم آمریکا هم ۱+۴ و هم ایران می‌دانند. در چند موضوع بن بست داشتیم و آن هم حاصل لجاجت آمریکا بر حفظ میراث شکست خورده ترامپ بود و رویکرد تیم مذاکره کننده آمریکا این بود که بخشی از تحریم‌های ترامپ را حفظ کند و انرژی بسیار زیادی از ایران و ۱+۴ را گرفتند. آنها باید تصمیم بگیرند می‌خواهند میراث خجالت‌آور ترامپ را حفظ کنند یا تغییر مسیر دهند. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:  ما در وین پیشرفت‌هایی داشتیم اما بن بست‌هایی هم داشتیم، بعضی اوقات چیزهایی نزدیک و دور هستند آمریکا رویکرد یکجانبه‌گرایانه خود را کنار نگذاشته اگر توافقات را بپذیرند راه نزدیک خواهد بود اگر یکجانبه‌گرایی کنند دور می‌شوند و مادامی این‌ها تغییر نکند در وین اتفاقی نمی‌افتد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.