stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
  • کد خبر : 401713
  • 17 آبان 1400 - 15:14
1
رییس دادگستری استان همدان: 

رشد ۲۰۳ درصدی هتک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی استان همدان

رشد ۲۰۳ درصدی هتک حیثیت و نشر اکاذیب در فضای مجازی استان همدان
همدان- قلمنا- رییس دادگستری استان همدان استان همدان گفت: در بحث‌های مرتبط فضای مجازی با هتک حیثیت و نشر اکاذیب با رشد 203 درصدی در سال 99 نسبت به سال 98 روبرو است.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، محمدرضا عدالتخواه امروز در دومین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان که با محوریت بررسی جرائم حوزه مجازی و کلاهبرداری اینترنتی و ساماندهی کسب و کار اینترنتی در استان همدان در سالن جلسات دادگستری استان همدان برگزار شد،

وی با بیان اینکه فضای مجازی، واقعیت غیر قابل انکاری است، عنوان کرد: گریزی از آن نیست، فضای سایبر باید مورد مطالعه قرار گیرد تا فرصت‌ها و تهدیدهای آن مشخص و بتوان تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل نمود.

رییس دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه بدون مدیریت و نظارت استفاده از فضای سایبر قطعا آسیب زا است، عنوان کرد: افرادی که نتوانسته اند قبل از استفاده از این فضا، آگاه باشند در این مسیر آسیب خواهند دید و با جرائم مختلفی روبرو خواهند شد.

وی با بیان این موضوع، ادامه داد: امروز یکی از رشته‌های حقوق جزا در راستای جرایم سایبری است.

عدالتخواه در ادامه تصریح کرد: استان همدان در بحث‌های مرتبط فضای مجازی با هتک حیثیت و نشر اکاذیب با رشد ۲۰۳ درصدی در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ روبرو است.

رییس دادگستری استان همدان با تاکید بر اینکه این روزها بحث‌های پدافند عامل باید در فضای سایبر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: آموزش‌ها در جهت پیشگیری و توام با آگاهی بخشی بایستی در پیش گرفته شود.

در ادامه، مدیرکل دفتر امور امنیتی، انتظامی و اتباع استانداری همدان با اشاره به افزایش خریدهای اینترنتی در دوران شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: در راستای این وضعیت، شاهد مشکلات پیش آمده در سایت دیوار و شکایات پیش آمده در این عرصه هستیم.

مهدی اخوان با تاکید بر لزوم آگاه سازی و تنویر افکار عمومی، عنوان کرد: در بحث صیانت از فضای مجازی راهکارهایی برای جلوگیری از جرائم فضای مجازی دیده و راهکارهایی در این عرصه مدنظر قرار گرفته است.

بیشترین کلاهبرداری‌ها حین خریدهای اینترنتی از سایت دیوار و حراج آنلاین است

در ادامه این جلسه، سرپرست دایره مبارزه با جرائم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان با بیان اینکه سال ۹۸ حدود ۶۵ درصد پرونده‌های پلیس فتا مربوط به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی بود که این آمار در سال گذشته با فعال شدن رمز پویا به ۲۰ تا ۲۳ درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: در سال جاری این روند مجدداً افزایشی شده است.

سروان میلاد نوروزی با بیان اینکه بیشترین کلاهبرداری‌ها حین خریدهای اینترنتی از سایت دیوار و حراج آنلاین رخ داده است، اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۶۶۶ پرونده در پلیس فتا تشکیل شد اما در سال جاری این پرونده‌ها تاکنون به یک هزار و ۱۷۵ فقره رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۶۳۵ مورد مربوط به کلاهبرداری اینترنتی است، اظهار کرد: در این زمینه می‌توان از افزایش دوبرابر جرائم سخن گفت.

سروان نوروزی با تاکید بر اینکه بایستی در خصوص مسائل مربوط به بورس و سوق پیدا کردن مردم به سمت رمزارزها نیز برنامه داشته باشیم، عنوان کرد: با این روند شاهد جرائم نوظهوری هستیم که پرونده‌هایی نیز در این راستا تشکیل شده و حتی ارزش ریالی بیشتر پرونده‌های مربوط به رمزارزها بیش از یک میلیارد تومان است.

سرپرست دایره مبارزه با جرائم پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان با تاکید بر اینکه در این مسیر، رهگیری متخلفان این حوزه بسیار دشوار است، گفت: اگرچه صرافی‌هایی در این راستا با ما همکاری دارند اما صرافی‌های داخلی نمی توانند در این باره کمک چندانی به پلیس داشته باشند.

وی در ادامه صحبت‌های خود، به موضوع هک اینستاگرام و مسائلی در این راستا نیز اشاره کرد و افزود: در طول ۲ ماه گذشته بالغ بر ۱۰۰ مورد هک اینستاگرام در استان همدان رخ داده است.

سروان نوروزی در پایان درخصوص فعالیت‌های پلیس فتا در استان همدان نیز مطرح کرد: پلیس فتا استان همدان اقدام به راه اندازی مرکز فوریت‌های سایبری کرده است و به صورت ۲۴ ساعته پاسخگویی تلفنی و حضوری را ترتیب داده ایم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.