stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 401407
  • 15 آبان 1400 - 23:59
4
رییس انجمن برنج خوزستان

پیش بینی ۱۸۰هزار تن برنج در خوزستان

پیش بینی ۱۸۰هزار تن برنج در خوزستان
خوزستان - رییس انجمن برنج خوزستان با اشاره به شرایط و پیامدهای خشکسالی و تنش آبی بی‌سابقه در خوزستان و تاثیرات منفی آن بر کشاورزی استان پیش بینی کرد امسال حدود ۱۹۰هزار تن برنج محلی در خوزستان تولید و به بازار عرضه شود
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری قلمنا، مهندس محمد سواری در نشست خبری با خبرنگاران افزود:برآورد انجمن برنج استان این است که امسال حدود ۸۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیرکشت برنج رفت هرچند برخی این رقم را تا ۱۰۰هزار هکتار نیز عنوان می کنند ولی این میزان نمی تواند درست باشد چون بخشی از اراضی زیرکشت به علت کمبود و شوری آب عملا” از بین رفت و به بار ننشست.
وی با اشاره به ممنوعیت کشت برنج در خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در خوزستان به علت کمبود آب و کاهش شدید بارندگی و ذخایر پشت سدهای استان افزود: با این حال کشاورزان استان به ناچار امسال اراضی زیرکشت برنج را تا یک سوم نسبت به سال گذشته کاهش دادند.
سواری با بیان اینکه شالی کاران خوزستانی برای تامین معیشت خود ناچار شدند بخشی از زمین های کشاورزی را با وجود همه مشکلات زیرکشت ببرند افزود:اگر دولت حمایت لازم برای تامین معیشت کشاورزان ناشی از کشت نکردن برنج انجام می داد این میزان سطح کشت برنج در استان می توانست بسیار کمتر شود.

کشت برنج در خوزستان بر سر دو راهی/ آیا برنج هم از سفره‌ها پَر می‌کشد؟

ممنوعیت کشت برنچ باید همراه با برنامه و تامین معیشت کشاورزان باشد
رییس انجمن برنج خوزستان گفت:ممنوعیت کشت برنج در استان می بایست همراه با برنامه و تامین معیشت کشاورزان شالی کار باشد ولی در عمل هیچ اتفاقی بجز اعلام ممنوعیت کشت برنج انجام نشد.

سواری با بیان اینکه کشاورز شالی کار خوزستان در این شرایط سخت خشکسالی برای تامین معیشت ، منافع خود و رفع نیازهای خود به کشت برنج روی آورد چون سود خود را در این کشت می دید افزود: اگر حمایت عینی از شالی کاران ناشی از عدم کشت برنج انجام می شد خروجی کار منجر به تامین منافع فردی و ملی می‌شد.

وی گفت: کشاورز را نمی توان با پند ، نصحیت و الزام به عدم کشت محصولی خاص وادار کرد بنابراین اگر دولت خسارات ناشی از عدم النفع کشت برنج را به شالی کاران پرداخت می کرد کشت برنج در استان متوقف می شد ولی چنین نشد.

رییس انجمن برنج خوزستان با اشاره به وضعیت خاص استان و وابستگی شدید کشاورزان به آورد رودخانه ها و آبهای سطحی و اینکه در سال های آینده نیز با بحران خشکسالی روبه رو هستیم افزود: دولت باید اعتبار ویژه ای دربودجه سالانه برای کشت نکردن محصولات “آب بر” همچون برنج در استان هایی که با بحران خشکسالی رو به رو هستند تخصیص دهد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشاورزان خوزستانی ازدهه های گذشته بخاطر سود و بازار مناسب این محصول ، با کشت برنج انس گرفته اند و به راحتی نمی توان آنان را حتی در شرایط خشکسالی به کشت نکردن برنج مجاب کرد افزود:در هر صورت باید مشوق های لازم برای مجاب کردن کشاورز برای کشت نکردن برنج در شرایط خشکسالی و تنش آبی دیده شود و امیدواریم در دولت سیزدهم برنامه ای مدون و کارشناسی برای کشت جایگزین برنج در استان تدوین و عملیاتی شود.

دانستنیهای ضروری در مورد زراعت برنج

رتبه سوم خوزستان در تولید برنج
رییس انجمن برنج خوزستان با بیان اینکه خوزستان رتبه سون تولید برنج کشور را پس از استان های گیلان و مازندران دارد پیش بینی کرد امسال ۳۲۰هزار تن شالی از شالیزارهای استان برداشت شود که از این میزان ۱۸۰هزار تن برنج استحصال شود.

سواری با اشاره به مرغوبیت برنج تولیدی خوزستان در سطح کشور بخصوص گونه”عنبربو” اظهار داشت:برنج خوزستان هم اکنون به یک “برند” در کشور تبدیل شده و برخی شلتوک استان را برای مرغوبیت برنج خود ، با برنج خوزستان مخطوط می کنند و این نشان می دهد برنج خوزستان جایگاه خود را به لحاظ سالم بودن و طعم وعطر خاص خود در کشور حفظ کرده است.

ممنوعیت خروج شلتوک از خوزستان می توانست به سود مردم باشد

رییس انجمن برنج خوزستان با اشاره به اینکه ممنوعیت خروج شلتوک تولیدی خوزستان به خارج از استان می توانست به سود مردم استان باشد افزود: ممنوعیت خروج شلتوک از خوزستان پس از ۴۸ساعت لغو و خروج شلتوک از استان آزاد شد.

سواری با اشاره به وجود حدود ۵۰۰واحد شالی کوبی در استان و اشتغال ۱۷هزار نفر در این واحدها و نقشی که واحدهای برنج کوبی در تامین خوراک دام دارند افزود:به هر حال هر تصمیمی که گرفته می شود باید جامع ، کامل و دربرگیرنده تامین منافع عمومی استان و حفظ اشتغال باشد.

وی گفت: مردم استان حق دارند از برنج تولیدی خود با قیمت مناسب تر بهره مند شوند ولی در صورت آزاد شدن خروج شلتوک از استان ، شاهد افزایش قیمت برنج تولیدی استان خواهیم بود.

رئیس انجمن برنج خوزستان: صادرات برنج خوزستان به عراق عملی نیست

برداشت برنج در خوزستان از روزهای آغازین آبان ماه شروع و تا اواخر ماه جاری ادامه دارد.

سطح زیرکشت برنج در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ در خوزستان به رقم بی سابقه ۲۷۰هزار هکتار و در سال زارعی بعد به ۲۰۰هزار هکتار کاهش و در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به حدود ۸۰هزار هکتار محدود شد.

در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ تولید شلتوک در خوزستان به علت آب فراوان در پشت سدهای استان به ۹۰۰هزار تن و استحصال برنج به ۵۵۰هزار تن رسید که در تاریخ کشاورزی خوزستان نظیری نداشت.

استان خوزستان با تولید ۱۷٫۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی و عمل آوری بیش از ۱۲۴نوع محصول رتبه نخست کشوری را دارد.
نیشکر، چغندرقند ، کلزا ، خرما ، انواع مرکبات ، ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای سبزی و صیفی ها، گل، برنج، گندم و جو  مهمترین اقلام تولیدی خوزستان هستند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : گروه رسانه ای قلمنا خوزستان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.