stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 401130
  • 14 آبان 1400 - 11:40
0

رایزنی فرانسه با متحدان غربی‌اش برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران

قلم | qalamna.ir :
خبرگزاری رویترز، مقامات فرانسه اعلام کردند که این کشور می‌تواند به همراه هم‌پیمانان خود در نشست بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اقداماتی علیه ایران صورت دهد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است در اواخر ماه نوامبر روند گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی را با هدف بازگشت به برجام از سر خواهد گرفت. کشورهای غربی در ماه سپتامبر گذشته از تصویب یک قطعنامه آژانس بین‌المللی علیه ایران صرف نظر کردند که در آن به تأکید از ایران خواسته شده بود نظارت آژانس بین‌المللی بر شماری از سایت‌های فعالیت‌های هسته‌ای این کشور امکان‌پذیر سازد. در پی این انصراف کشورهای غربی، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی برای مذاکره در مورد پرسش‌های تاکنون بی‌پاسخ آژانس به ایران سفر کرد. در آن زمان کشورهای آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان مانع از تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده بودند تا از بالا گرفتن اختلاف میان آژانس و ایران اجتناب شود، با این امید که ایران به گفت‌وگوهای احیای برجام بازگردد.

بر اساس توافقی که میان ایران و رئیس کمیسیون مشترک برجام در اتحادیه اروپا صورت گرفته است، گفت‌وگوهای بازگشت به برجام قرار است در ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در وین از سر گرفته شود. آن-کلر لژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه در گزارش روزانه خود به خبرنگاران گفت: «ایران باید گفت‌وگو و همکاری با آژانس بین‌المللی را از سر گیرد و بدون وقفه به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد که تاکنون از سوی ایران بی‌پاسخ مانده‌اند.» کشورهای غربی هر چه بیشتر ناامید هستند از اینکه ایران توافق‌های خود با آژانس بین‌المللی را در مورد نظارت آژانس بر تمام فعالیت‌های هسته‌ای این کشور به طور کامل رعایت نمی‌کند.

لژاندر گفت که پاریس همچنان به شدت نگران است از اینکه ایران حتا به مواردی که در ماه سپتامبر بدان متعهد شد نیز پایبند نیست. او مقامات ایران را فراخواند بی‌وقفه به تعهدات خود در قبال آژانس بازگردد. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تصریح کرد: «ما به همراه هم‌پیمانان خود به دقت رصد خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به تعهدات خود عمل خواهد کرد و سپس در مورد پاسخی مناسبت با یکدیگر رایزنی خواهیم کرد.»

گروسی: نظارت هسته‌ای در ایران ضعیف شده است
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست اقلیمی گلاسگو گفته است، نظارت بر تاسیسات هسته‌ای در ایران دشوار شده است. رافائل گروسی، در گفتگو باشبکه سی‌ان‌ان گفت: «این یک حقیقت است که نظارت هسته‌ای در ایران ضعیف شده است.» وی در این گفت‌وگو در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصریح کرد که برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار کردن به عنوان یک ناظر هسته‌ای به صورت فزاینده‌ای دشوار می‌شود. گروسی افزود: “ما نیاز به دسترسی داریم.”
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای شرکت در بیست‌وششمین اجلاس بین‌المللی آب‌وهوایی به گلاسکو سفر کرده، روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس  شیوه بازرسی از مراکز اتمی ایران را به پرواز در ابرهای متراکم تشبیه کرد و تأکید کرد که این مسیر نمی‌تواند برای مدت طولانی ادامه یابد. گروسی ابراز امیدواری کرد که بتواند به زودی به ایران بازگردد و گفت‌‌وگوهای سطح بالا و حضوری با مقام‌های ایران را از سر بگیرد.

کمالوندی: ۲۵ کیلو اورانیوم ۶۰ درصد تولید کرده‌ایم؛ فقط کشورهای دارای سلاح اتمی توانش را دارند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با اعلام این‌که ذخایر اورانیوم ایران با غنای بالا به ۲۵ کیلوگرم رسیده است، گفت فقط کشورهای دارای سلاح اتمی قادر به این میزان غنی‌سازی هستند.
بهروز کمالوندی در مراسمی در محل سفارت سابق آمریکا در تهران تصریح کرد بنابر مصوبه مجلس شورای اسلامی، باید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید می‌شد اما حجم ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران در حال حاضر به ۲۱۰ کیلوگرم رسیده است.
او افزود که با برداشته شدن محدودیت‌های قانونی، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نیز به ۲۵ کیلوگرم افزایش یافته است. این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که طبق اعلام تهران، قرار است از هشتم آذر (۲۹ نوامبر) دور جدید مذاکرات برای احیای برجام پس از چند ماه وقفه در وین از سر گرفته شود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که شهریورماه امسال منتشر کرد، ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی ایران را ۸۴ کیلوگرم و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در سطح ۶۰ درصد را ۱۰ کیلوگرم اعلام کرده بود. بریتانیا، فرانسه و آلمان، سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام در روزهای بعد با تقدیر از «گزارش به موقع، مستقل و دقیق» آژانس، پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را «غیر قابل قبول» خواندند. آن‌ها همزمان، تاکید کردند که ایران باید تولید اورانیوم فلزی و اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را فورا متوقف کند.
برای تولید بمب هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد است و ایران به این سطح نزدیک شده است.
ایران بر اساس مصوبه آذرماه پارسال مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود و از اسفند ۹۹ اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. در چارچوب این اقدام، آژانس ماه‌هاست که اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران را ندارد. تهران در عین حال، طی دو سال گذشته با عدول از تعهدات هسته‌ای خود در برجام، تعداد سانتریفوژهای پیشرفته‌اش را افزایش داده، میزان غنی‌سازی اورانیوم را به سطوح بالاتر رسانده و نظارت بازرسان آژانس بر برنامه هسته‌ای خود را به شدت محدود کرده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.