stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 400871
  • 12 آبان 1400 - 7:56
0
در نخستین جلسه کارگروه بهره‌وری آب مطرح شد؛

گفتگوی واحد درباره مسئله آب اصفهان ایجاد شود

گفتگوی واحد درباره مسئله آب اصفهان ایجاد شود
اصفهان_ رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در نخستین جلسه کارگروه بهره وری آب گفت: پشتوانه فکری منسجم و گفتگوی واحد درباره مسئله آب اصفهان و زاینده‌رود ضروری است.
قلم | qalamna.ir :

سید مهدی ابطحی شامگاه سه‌شنبه در نخستین جلسه کارگروه بهره‌وری آب که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون گفتگوی واحد درباره مسئله آب اصفهان شکل نگرفته است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه بسیار وقت گذاشتند اما هنوز برخی می‌گویند آب انفال است، این جمله مانند یک تیغ دو لبه است که حدود ۲۰ سال است آن را می‌شنویم و در زمینه گفتگوی نخبگان مشکل داریم؛ از این رو اکنون اگر قرار است این کارگروه عملیاتی کار کند خوب است که پشتوانه فکری منسجم و تعریف شده در اختیار آن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آب مهمترین مسئله ما است، افزود: آینده اصفهان در دید نخبگان تیره شده است و از سوی دیگر مهاجرت نخبگان و ورود گروه‌های کارگری را به اصفهان شاهد هستیم و اکنون اینکه چگونه می‌توان اصفهان را حفظ کرد یک نکته است.

ظرفیت‌های اصفهان برای اصفهان باشد

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه همه ۲۰ هزار هکتار زمین مسکونی شهرهای جدید اصفهان در حال اشغال شدن است و تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها نیز بر همین است، ابراز داشت: مترو با جذب پول ایجاد می‌شود برای شهرهای جدیدی که اصفهانی در آن ساکن نیست و اصفهان کشش این تراز جمعیتی را ندارد، در حالی بر توسعه شهرهای جدید و احداث مسکن اصرار می‌ورزند که باید بازآفرینی شهری مانند طرح محله همت آباد در دستور کار قرار گیرد و در حقیقت ظرفیت‌های اصفهان برای اصفهان باشد.

ابطحی با تاکید بر اینکه هنوز گفت‌وگوی واحدی درباره آب اصفهان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر در هر زمینه‌ای احساس شد که دانشگاه می‌تواند کمک کند، دریغ نخواهیم کرد و برای انجام مطالعات پایه، تالار گفتگو و همگرایی برای رسیدن به یک بیان واحد آمادگی داریم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مطالعات خوبی درباره حوضه زاینده رود شده است، تصریح کرد: ایجاد گفتگوی درون استانی بین افراد بسیار مهم است و دوره‌ای انجام شود زیرا برگزاری نخستین ” کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، فرصت‌ها و چالش‌ها” در تیرماه سال جاری نشان داد که دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان و هنر در کنار یکدیگر بخوبی کار می‌کنند.‌

دانشگاه محلی تأثیرگذار در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی

همچنین بهروز ارباب شیرانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: دانشگاه صنعتی تیرماه امسال کنگره یک روزه «استان اصفهان و توسعه ملی، فرصت‌ها و چالش‌ها» را به صورت مجازی برگزار کرد. برگزاری این کنگره ایده رئیس دانشگاه بود که در آذرماه سال گذشته مطرح کرده بودند و از آن استقبال شد.‌

وی با بیان اینکه این کنگره متشکل از ۱۳ کمیته و از همه صاحب نظران و مراکز علمی استان دعوت شده بود، افزود: جمع بندی نتایج برگزاری این کنگره این بود که این اقدام ادامه داشته باشد و از ظرفیت‌ها در سطح استان و کشور استفاده شده و دبیرخانه کنگره دائمی شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: ذهنیت این بود که دبیرخانه کنگره، کارگروه‌های تخصصی و موضوع محور مانند اتاق فکر با حضور صاحب نظران، دانشگاهیان، سازمان‌های مردم نهاد و مدیران اجرایی تشکیل شود.

ارباب شیرانی با اشاره به اینکه مقالات بسیاری به طور خاص در کمیته آب و محیط‌زیست این کنگره ارائه شد و در کمیته‌های دیگر نیز به موضوع آب توجه شده بود، خاطرنشان کرد: یکی از بحران‌های جدی مطرح شده در مقالات مسئله آب و زاینده رود بود و به همین دلیل امروز اولین جلسه کارگروه بهره‌وری آب برگزار شده است تا دانشگاه محلی تأثیرگذار در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی باشد.

اقتصاد آب محور به دانش بنیان تغییر یابد

در ادامه رایان راد مشاور و کارگزار توسعه دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به فعالیت کارگروه بهره‌وری آب در یک سال گذشته، اظهار داشت: تاکنون برای زاینده رود تلاش‌های بسیاری شده اما خیلی اثرگذار نبوده است در حالی که به نظر می‌رسد استان‌های مجاور موفق بوده‌اند و این موضوع را می‌توان آسیب شناسی کرد.

وی با بیان اینکه کارگروه بهره‌وری آب باید شامل چهار بخش علمی، رسانه‌ای، تولید محتوا و اجرا باشد، گفت: بخش علمی کارگروه متشکل از اساتید دانشگاه و محققان اتاق فکر است که ۱۳۰ عضو دارد و بخش دوم رسانه است که به عنوان ابزار تأثیرگذار بر جامعه باید ارتباط با آنها را تقویت کرد؛ همچنین باید مطالعات دانشگاهی را به محتوای جذاب، علمی و تأثیر گذار تبدیل و ارائه کرد تا برای جامعه مفید باشد.

مشاور و کارگزار توسعه دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مسئله زاینده رود و مرگ و حیات دستکم دو میلیون و ۱۰۰ نفر اصفهانی است، ادامه داد: چهارمین بخش کارگروه، اجرایی است و دانشگاه باید به مراجع تصمیم‌گیری وصل شود و خوراک فکری دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تأثیر آب بر اقتصاد کشور، ابراز داشت: گردشگری یک فرصت اقتصادی جدید است که آب بر نیست در حالی که تا پیش از شیوع کرونا شمار گردشگرانی که به اصفهان می‌آمدند سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر بود؛ مقایسه کنید با کشور ترکیه که پیش از کرونا ۵۰ میلیون نفر گردشگر داشت و اکنون در این شرایط به ۲۰ میلیون گردشگر رسیده است، ارزی آوری که حوزه گردشگری برای ترکیه دارد ۲۰ میلیارد دلار است.

راد با بیان اینکه وضعیت صادرات نفت و گاز کشور دچار بحران است و باید اقتصاد جایگزین تعریف کرد، افزود: صادرات کشاورزی با توجه به شرایط آبی موجود کشور به صرفه نیست که برای مثال با این میزان آب به قَطر هندوانه صادر کنیم؛ سالانه ۷ میلیارد دلار صادرات کشاورزی داریم که اگر به وضعیت آبی کشور نگاه کنیم، می‌بینیم چند برابر این مبلغ هزینه می‌شود تا دوباره این آب را استفاده کنیم. این امر نشان می‌دهد اقتصاد کشور دانش بنیان نیست.

مشاور و کارگزار توسعه دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه آب به غیر از شرب، جنبه اقتصادی دارد، اضافه کرد: باید کشور را از اقتصاد آب محور به سمت اقتصاد دانش بنیان هدایت کرده و علمی را که در دانشگاه تولید می‌شود به فرصت اقتصادی تبدیل کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.