stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
  • کد خبر : 400735
  • 11 آبان 1400 - 17:12
2
کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان همدان:

بیماری پوکی استخوان در زنان چهار برابر بیشتر از مردان است

بیماری پوکی استخوان در زنان چهار برابر بیشتر از مردان است
همدان- قلمنا- کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: جنسیت یکی از عوامل بالا بودن پوکی استخوان است به نحوی که بروز این اختلال اسکلتی در زنان چهار برابر بیشتر از مردان مشاهده می شود.
قلم | qalamna.ir :
قلم و به نقل از پایگاه خبری وب‌دا در همدان، زهرا جلالی با بیان اینکه «پوکی استخوان» به کاهش توده استخوانی و ضعیف و سست شدن استخوان اطلاق می شود؛ اظهار داشت: استخوان از ۲ بخش بافت محکم متراکم(۸۰ درصد) و بافت اسفنجی و سُست(۲۰ درصد) تشکیل شده که با افزایش درصد بافت اسفنجی، افراد به سمت بروز بیماری پوکی استخوان می روند.
وی افزود: پوکی استخوان ابتدا به علت کم بودن برخی از هورمون ها و پس از یائسگی در زنان بروز می کند که البته افزایش سن(بعد از ۷۰ سالگی) و بروز مشکل در چرخه بازسازی استخوان و ناتوانی افراد در جذب کلسیم نیز نقش موثری در پیدایش و ابتلا به این بیماری دارد.
کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: در صورت بروز اختلال اسکلتی، بخش هایی از بدن فرد از جمله ران، ستون مهره، قسمت بالای بازو، دنده، لگن و مچ فرد بسیار آسیب پذیر می شود.
به گفته جلالی، علاوه بر جنسیت و بالا رفتن سن، یائسگی، سابقه خانوادگی وابسته به وراثت، نوع استخوان بندی، بیماری غدد جنسی، مصرف طولانی مدت برخی داروها، لاغری و قد کوتاه به علت ظرافت استخوان ها، افراد را مستعد بیماری پوکی استخوان می کند.
وی با اشاره به اینکه مردان ۵۰ تا ۶۵ ساله که وزنی کمتر از ۶۰ کیلوگرم دارند مستعد پوکی استخوان هستند، افزود: شکستگی استخوان در سنین پایین با کمترین ضربه، درد شدید کمر، درد نقطه ای استخوان ها، خمودگی پشت و کوتاه شدن قد با افزایش سن از دیگر علائمی است که در صورت مشاهده باید برای غربالگری پوکی استخوان اقدام کرد.
کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: برای درمان پوکی استخوان باید مواد معدنی مورد نیاز ساخت استخوان از جمله ویتامین دی، کلسیم و فسفر را برای پیشگیری از تخریب ساختمان و بافت استخوان مصرف کرد.
به گفته جلالی، خانواده هایی که با بیماری پوکی استخوان مواجه هستند باید از سنین کودکی نسبت به غربالگری فرزندانشان با هدف پیشگیری از بروز اختلال اسکلتی اقدام کنند.
گفتنی است؛ پوکی استخوان (Osteoporosis) یک اختلال اسکلتی است که بیشتر در دوران سالمندی بروز می‌کند که ویژگی بارز آن کاهش استحکام استخوان است.
 
هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.