stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 400628
  • 11 آبان 1400 - 11:10
0

صالحی امیری: موزه ورزش ما باید بعد از لوزان بزرگترین موزه باشد / بزرگان خود را فراموش کرده‌ایم

صالحی امیری: موزه ورزش ما باید بعد از لوزان بزرگترین موزه باشد / بزرگان خود را فراموش کرده‌ایم

صالحی امیری می‌گوید هدف او این است که موزه ورزش کمیته ملی المپیک بعد از موزه لوزان، بزرگترین موزه باشد.

قلم | qalamna.ir :

رضا صالحی امیری در مراسم رونمایی از دستاوردهای تاریخ شفاهی ورزش ایران، گفت: امروز و برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران از یک اقدام جدیدی که اثبات می‌کند که ورزش ایران دارای تاریخ، تبار و ریشه طولانی است، رونمایی می‌کنیم. امروز نسل جوان ما می‌فهمند بزرگانی در ورزش ایران زیست کرده‌اند که غیرت را برای ایران به ارمغان آورده‌اند. اظهار تاسف می‌کنیم و از پیشکسوتان پوزش می‌طلبیم که نسبت به شما تاخیر داشتیم. این حرکت باید یک قرن قبل حرکت می‌کرد و امروز به مقصد می‌رسید. با این وجود امروز نقطه آغازی برای آیندگان است.

او افزود:  ما بزرگان خود را فراموش کرده بودیم، بسیاری از این بزرگان در گوشه‌های عزلت از میان ما رفتند و ما هیچ صدایی را نشنیدیم و به نسل جوان منتقل نکردیم که این گناهی نابخشودنی است‌ حرکتی که آغاز شد مبتنی بر زنجیره، برنامه و استراتژی است. تمام تلاش همکارانم با مشارکت فعال وزارت، کمیته  المپیک و پارالمپیک پاسخ به این سوال بود که تبار ورزش ایران چیست؟

او در ادامه گفت: موزه نقطه آغاز بود و تمام کاپ‌ها، مدال‌ها و اشیایی که اهدا شد، ثبت ملی شد. در نقطه دوم چند میلیون عکس و فیلم و سند جمع‌آوری و تبدیل به فرآورده‌ای شد که به مردم ارایه گردید. از این به بعد هر کسی بخواهد می‌تواند به عکس و آرشیو و سند ورزش ایران دسترسی داشته بشود. نقطه سوم تاریخ شفاهی ورزش ایران است. پیشکسوت دریایی از اطلاعات را همراه دارد که گنجی است که باید ثبت و ضبط شود.

صالحی امیری در ادامه بیان کرد: کاری که امروز رونمایی می‌شود بر اساس متولوژی علمی است که حداقل یک سال روی آن مطالعه شد. چیزی که اتفاق افتاد مبتنی بر تجربه بعود. ما بعد از انقلاب در عرصه تاریخ شفاهی قدم‌های خوبی برداشتیم حداقل ما تاریخ پهلوی را دنبال کردیم اما یکی از اقدامات مغفول تاریخ ما، تاریخ شفاهی ورزش ایران بود. مفهوم تاریخ شفاهی این است که مجموعه گنجینه‌های نهفته در ذهن و درون انسان‌ها را به کاغذ و فیلم تبدیل کنیم. ما در زمینه ثبت آثار قهرمانان ملی‌مان غفلت کردیم، موزه آغاز شد، تندیس ها را آغاز کردیم بیش از ۱۰۰ تندیس رونمایی و بیش از ۳۰ تندیس آماده رونمایی است. ما تالار قهرمانان آسیایی، قهرمانان و نام‌آوران فوتبال ایران را رونمایی خواهیم کرد. تدریج تالارهای جدید رونمایی خواهد شد. تمام ملت ایران می‌توانند از این ظرفیت و گنجینه بزرگی که امروز در ورزش ایران جمع‌آوری شد بهره ببرند.

رییس کمیته ملی المپیک گفت: ما بین تاریخ شفاهی و خاطرات شفاهی تفاوت قایلیم. خاطره نقل قول یک شخص از یک پدیده است اما تاریخ شفاهی توصیف و تبیین یک پدیده تاریخی از آن پدیده است. یکی از انگیزه‌های ما در عرصه تاریخ شفاهی مقابله با موجی از تاریخ‌سازی‌هاست. ما وظیفه ثبت و ضبط این تاریخ را پذیرفتیم تا آنان را از سردگمی نجات دهیم. ما با موجی از تاریخ‌سازی‌ها و روایت‌گری‌های نادرست در تاریخ مواجه شده‌ایم و باید سره را از ناسره تشخیص بدهیم. این کار برای چند قرن آینده ماندگار می‌شود. در آینده نزدیک کتابخانه و مجموعه‌ای از تاریخ ورزش ایران خواهیم داشت که نام آن را گنجینه تاریخ شفاهی ایران می‌گذارم.  هنرمندان، سینماگران باید وارد شوند و تاریخ پرافتخار خود را به رخ بکشیم و این پیام را منتقل کنیم که ایران مجموعه بزرگی از گنجینه‌هاست. 

او گفت: ما هدف گذاری کرده‌ایم که موزه ورزش کمیته ملی المپیک در میان ۲۳ موزه ورزش جهان، بعد از لوزان بزرگترین موزه ورزش جهان باشد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.