stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 399414
  • 03 آبان 1400 - 23:55
2
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان:

اجرای طرح مدیریت مصرف آب در شهر همدان از فردا

اجرای طرح مدیریت مصرف آب در شهر همدان از فردا
همدان- قلمنا- معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان اینکه ذخایر آبی سد اکباتان را در حال اتمام است، گفت: طرح مدیریت مصرف آب در شهر همدان از فردا اجرا می شود.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، حمیدرضا نیکداد امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب توزیع کننده آب در استان است، گفت: استان همدان با بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دارای یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر جمعیت شهری است که بر همین اساس در حال حاضر، صددرصد جمعیت شهری و ۸۳ درصد روستاهای تحت پوشش آبفای استاناست.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای ۳۲ شهر و یک هزرو ۶۲روستا می باشد،عنوان کرد: از مجموع روستاهای مذکور ۸۰۳ روستا تحت پوشش خدمت آبفای استان و مابقی غیر تخت پوشش است.
معاون بهره برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اذعان به اینکه در حال حاضر ۵۲۲ روستای استان تحت پوشش ۶۳ مجتمع آبرسانی روستایی قرار دارند، اظهار کرد: منابع تامین آب در روستاها شامل تعداد ۸۸۰ حلقه چاه، ۲۲۹ چشمه، ۶۲ حلقه قنات و ۹۶۶ مخزن ذخیره آب است ضمن اینکه در شهرها نیز منابع تولیدی شامل ۱۸۳ حلقه چاه، ۳ چشمه، ۴ قنات و ۷۹ مخزن ذخیره است.

وی در ادامه با بیان اینکه سال آبی گذشته برای کشور،استان و شهر همدان سال خوبی نبود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این شرایط شاهد ۴۲د صد کاهش نزولات جوی بودیم و با ادامه این روند چشمه ها و برخی قنوات استان وارد بحران جدی خشکی و بی آبی شد.

نیکداد در ادامه صحبت های خود، با اذعان به اینکه در چنین شرایطی شهرستانهای؛ همدان، اسدآباد،کبودراهنگ و فامنین تحت تنش قرار گرفتند گفت: البته با مدیریت شرایط توانستیم مشکل مابقی شهرستانها را مرتفع نماییم اما بحران کم آبی در شهر همدان جدی تر بود.

آبرسانی سیار به ۸۴ روستا در ۶  ماهه نخست سال جاری

وی با اشاره به آبرسانی سیار به ۸۴ روستا در ۶  ماهه نخست سال جاری عنوان کرد: در این شرایط مشکل اساسی در شهر همدان احساس شد چراکه بیش از ۷۰ درصد تامین آب در این شهر از محل سد اکباتان بود.

نیکداد افزود: در چنین شرایطی چنانچه سد اکباتان از دسترس خارج شود وضعیت بسیار شکننده و بحرانی خواهد بود و بر همین اساس از سال ۹۹ جلسات مدیریتی برگزار و از اردیبهشت ماه سال جاری تصمیماتی مبنی بر مدیریت فشار آب در شهر اعمال شد.

این مسئول در ادامه، تصریح کرد: بر اساس شرایط مذکور، تصمیماتی مبنی بر ایجاد منابع ذخیره جایگزین اتخاذ شد که از جمله این موارد میتوان به بهره‌گیری از خط اضطراری تامین آب برای همدان و اجاره چاه های کشاورزی اشاره کرد.

متاسفانه با وجود خشکسالی های اخیر ذخایر آبی سداکباتان روزهای پایانی خود را سپری می کند و به زودی این منبع ر از دست خواهیم داد

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان ضمن ابراز ناخرسندی از شرایط موجود عنوان کرد: متاسفانه با وجود خشکسالی های اخیر ذخایرآبی سداکباتان روزهای پایانی خود را سپری می کند و به زودی این منبع ر از دست خواهیم داد.

نیکداد در این راستا افزود: با توجه به موارد پیش گفته ذخیره سد اکباتان تنها تا اواخر آبان پاسخگو است و بر اساس پیش بینی های سازمان هوا شناسی در آبان ماه میزان بارش زیر حد نرمال و در آذرماه در نرمال پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد: بر همین اساس برنامه شرکت آب و فاضلاب استان انتقال برنامه مدیریت مصرف از شب به روز خواهد بود که مطابق آن شهر به دو منطقه تقسیم خواهد شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر این موضوع، افزود: بر اساس این برنامه، هر منطقه بیش از سه ساعت افت فشار نخواهد داشت که در این خصوص برخی مناطق از ساعت ۹ صبح تا ۱۲و مناطق دیگر از ساعت ۱۵تا ۱۸ افت فشار آب خواهند داشت.

وی تصریح کرد: این برنامه از فردا چهارم آبان ماه به مدت دو هفته اجرایی خواهد شد.

نیکداد در پایان، با بیان اینکه مردم باید در این نوع مدیریت کمک حال ما باشند، گفت: از شهروندان عزیز خواستاریم به منظور حفظ منابع آبی موجود به میزان مورد نیاز آب ذخیره نمایند چراکه در غیر این صورت بخشی از ذخایر به این صورت هدر خواهد رفت.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.