stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 398662
  • 28 مهر 1400 - 18:16
1

افق روشن تحقیق و پژوهش در معاونت بهداد ناجا

افق روشن تحقیق و پژوهش در معاونت بهداد ناجا
قلم | qalamna.ir :

روز چهارشنبه از پایگاه پلیس ، دکتر “رضا محمدی” اظهار کرد: با توجه به تاکید فرماندهی معظم کل قوا بر پیشرفت علمی و محور قرار دادن موضوع “تحقیق و پژوهش” در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح کشور برنامه ریزی و آمایش موضوعات علمی پژوهشی را به عنوان یکی از اولویت های خود در دستور کار قرار دادند و در همین راستا نقشه جامع علمی، دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شد که بر اساس آن همه رده‌‎های تحقیقاتی و دانشگاه‌های نیروهای مسلح موظف شدند برای پیشرفت در حوزه علم و پژوهش برنامه ریزی و عمل کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا با اشاره به تشکیل معاونت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در ستاد کل نیروهای مسلح از ایجاد این ساختار جدید در آینده نزدیک در ناجا خبر داد و افزود: در معاونت بهداد ناجا به دنبال توسعه کمی و کیفی مراکز درمانی ناجا و تاکید سردار “حسینی” بر تقویت حوزه پژوهش در ابعاد زیرساختی، کمی و کیفی، برنامه ریزی های مرتبط برای پیاده سازی تدابیر معاون بهداد ناجا صورت گرفت.

دکتر محمدی ادامه داد: در حوزه زیرساختی با توجه به اینکه ما مجوز رسمی از وزات بهداشت نداشتیم و ذیل پژوهشگاه علوم انتظامی که مجوز فعالیت از وزارت علوم داشت فعالیت می کردیم بنابراین گرفتن مجوز از وزارت بهداشت را در دستور کار قرار دادیم.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا عنوان کرد: با هماهنگی پژوهشگاه علوم انتظامی برای گرفتن مجوز از وزارت بهداشت اقدام کردیم و توانستیم فرآیند چند ساله را ظرف مدت کوتاهی طی کرده و موفق شدیم در دی ماه سال ۹۹موافقت اصولی “مرکز تحقیقات ترومای پلیس” را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اخذ کنیم.

وی با اشاره به تلاش همزمان برای دریافت مجوز دو مرکز جدید تحقیقاتی دیگر از اخذ مجوز فعالیت “مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری” در خرداد ماه سال جاری و اخذ مجوز فعالیت “مرکز فناوری های زیستی و سلامت” در آینده ای نزدیک خبر داد.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: گرفتن مجوز مرکز تحقیقات فناوری های زیستی و سلامت مستلزم وجود آزمایشگاه مرتبط بود که در این راستا با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، پژوهشگاه علوم انتظامی و معاونت بهداد ناجا توانستیم تجهیزات و لوازم آزمایشگاهی اولیه این آزمایشگاه را به ارزش حدود یک میلیارد تومان تامین کنیم.

دستاوردهای پژوهشی بزرگ ناجا

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا، دستیابی به دانش تولید کیت تشخیص انواع ویروس از جمله کرونا را از دستاوردهای آزمایشگاه فناوری های زیستی عنوان و تاکید کرد: ما نه فقط به دانش ساخت کیت تشخیص کرونا بلکه به دانشی دست یافته ایم که در صورت شایع شدن هر نوع ویروس با حداقل امکانات و در کم ترین زمان قادر به ساخت کیت تشخیص ویروس مورد نظر هستیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که کیت تولید شده در ناجا را از سایر کیت های ساخته شده در کشور متمایز می کند این است که به طور معمول کیت ها ۳ ماهه مجوز تولید می گیرند اما کیت طراحی و تولید شده در آزمایشگاه زیست فناوری ناجا تنها کیتی است که به دلیل دقت و کیفیت بالا از سازمان غذا و دارو مجوز کیفیت ۶ ماهه دریافت کرده است.

وی دستیابی به دانش تولید کیت تشخیص ویروس را جهشی مهم در حوزه مقابله با تهدیدات زیستی در ناجا قلمداد و تصریح کرد: دستیابی به این دانش در ناجا وقتی حائز اهمیت تر می شود که می بینیم ناجا با وجود فقدان دانشگاه علوم پزشکی و شرکت دانش بنیان به این فناوری دست یافته است.

دکتر محمدی با بیان اینکه روزانه با تولید هزار دوز کیت تشخیص کرونا در بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر (عج) ناجا ۶۰ درصد در هزینه های آزمایشگاه این مرکز صرفه جویی می شود، ادامه داد: اگر این میزان صرفه جویی را در تعداد بیمارستان های ناجا ضرب کنیم به عدد بزرگی می رسیم که اهمیت خوداتکایی ما در تولید کیت را برجسته تر می کند.

وی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا با شورای عالی راهبری تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح  به منظور اخذ مجوز تولید کیت تشخیص کرونا در مقیاس انبوه از احتمال تجاری سازی این کیت در صورت فراهم آمدن زیرساخت ها خبر داد.

دکتر محمدی به طرح تولید انواع بندآورنده های خون از جمله اسپری بندآورنده خون در آزمایشگاه زیست فناوری ناجا اشاره و اظهار کرد: این طرح در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد و پس از طی مراحل مختلف تست روی نمونه حیوانی و انسانی و کسب نتیجه مطلوب برای اخذ مجوز تولید از وزارت بهداشت اقدام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا،  بررسی تاثیرات ویروس کرونا روی بوم و جغرافیای ایران و  ژن های ایرانی  را از دیگر طرح های پژوهشی در دست اقدام در آزمایشگاه زیست فناوری ناجا برشمرد و تصریح کرد: برای پلیس خیلی اهمیت دارد که در بستر تحقیقات زیستی، دانش مقابله با انواع تهدیدهای بیوتروریسم و تروریسم را در اختیار داشته باشد تا بتواند این تهدیدات را به نحو مطلوب مدیریت کند.

بسترسازی فعالیت در حوزه شناختی رفتاری

دکتر محمدی با اشاره به در دستور کار بودن راه اندازی آزمایشگاه علوم شناختی رفتاری در این باره اظهار کرد: علوم شناختی به آزمایشگاه های بسیار مجهزی نیاز دارد که در تلاشیم بخشی از این تجهیزات را از طریق تعامل و توافق با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور تامین کنیم.

وی با بیان اینکه علوم شناختی رفتاری، علم نوینی است که در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این علم دامنه گسترده ای دارد و یک علم بین رشته ای است که از فلسفه، کامپیوتر تا علوم اعصاب و روان شناسی را شامل شده و در حوزه امور نظامی، انتظامی و پلیسی بسیار کاربرد دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا با اشاره به اینکه دنیا در حال کار کردن روی پروژه “پلیس برتر” بر پایه علوم شناختی رفتاری است، ادامه داد: علوم شناختی رفتاری ضمن اینکه به ما در شناسایی و استخدام افراد توانمند که قرار است به عنوان پلیس کارهای امنیتی و دفاعی انجام دهند کمک می کند روش های کارآمدی را نیز برای داشتن نیروهای بهتر و توانمند تر ارائه می کند.

دکتر محمدی از دیگر کاربردهای علوم شناختی رفتاری را استفاده از این علم به عنوان یک ابزار مهم در مدیریت عملیات  و ماموریت های پلیس عنوان و اظهار کرد: در حوزه نظامی دستاوردهای این علم به دلیل امنیتی بودن کم تر منعکس می شود به عنوان مثال نحوه مدیریت بحران های روانی و اجتماعی در عملیات های نظامی در حوزه این رشته قرار می گیرند.

دعوت از نخبگان و پژوهشگران

وی در ادامه در خصوص نحوه تامین نیروی متخصص و نخبه در مراکز تحقیقاتی معاونت بهداد ناجا بیان کرد: کار ما در مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا پشتیبانی علمی از همه رده ها و پژوهش و دستیابی به دانش این حوزه ها برای کمک به اجرای بهتر ماموریت هاست؛ بر این اساس ما تلاش می کنیم تاحد امکان از افراد توانمند درون سازمانی استفاده کنیم و تیمی را هم به منظور شناسایی این  افراد در رده های مختلف ناجا تشکیل داده ایم و ضمن تشریح شاخص های افراد نخبه در قالب مکاتبه با رده ها از رابطان پژوهشی خود در بیمارستان ها و مراکز درمانی خواسته ایم افرادی را که ثبت اختراع یا مدرک پی. اچ. دی دارند یا در پایگاه های علمی معتبر، چاپ مقاله داشته اند را به ما معرفی کنند.

 رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد ناجا تصریح کرد: اصلاح ساختار و سازمان مرکز تحقیقات فعلی یکی از دغدغه های اصلی است که باید هر چه زودتر این خلاء جبران شود، ما متاسفانه در بیمارستان ها نیز برای حوزه پژوهش ساختار و سازمان نداریم و امیدوارم در بازنگری جدید این نقیصه برطرف گردد البته در این خصوص تدبیری از سوی هیئت رئیسه اندیشیده شده و موافقت های اولیه از طرح و برنامه ناجا نیز اخذ و در مرحله کارشناسی می باشد.

 وی ادامه داد: از آنجا که ما نمی توانیم همه نیازهای خود به نیروی متخصص را از درون سازمان تامین کنیم ناچاریم در پله های بعدی برای شناسایی افراد نخبه در سایر نیروهای مسلح و مراکز علمی و دانشگاهی کشور اقدام کنیم همچنان که در حال حاضر بخشی از اعضای هیئت موسسان مراکز تحقیقاتی ناجا افراد درون سازمانی و بخش دیگر از سایر نیروهای مسلح و برون سازمانی هستند که در قالب قراردادهای حق التحقیقی با آنها کار می کنیم.

وی با اشاره به اینکه نیروهای متخصص برون سازمانی از طریق انعقاد تفاهم نامه ها، برگزاری نشست ها و برگزاری همایش های مشترک و شرکت در همایش های مختلف شناسایی می شوند، اظهار کرد: در بازدیدی که اخیرا جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا از سه مرکز تحقیقاتی جدیدالتاسیس معاونت بهداد ناجا داشتند بر برگزاری همایش ها و معرفی دستاوردهای تحقیقاتی ناجا و شناسایی نخبگان تاکید داشتند.

دکترمحمدی اضافه کرد: مشابه این مراکز تحقیقاتی در سایر نیروهای مسلح وجود دارد اما حوزه تحقیقات ناجا از این جهت که یک پلیس با داده های خاص در کشور داریم منحصر به فرد است به عنوان مثال  ما در حوزه تحقیقات تروما ناجا روی ترومای خاص پلیس اعم از ترومای جسمانی و روانی کار می کنیم بنابراین برای مخاطب جذاب است که  بداند آسیب های پلیس در ماموریت ها چطور مدیریت و درمان می شوند.

وی با اشاره به اینکه کارکنان وظیفه نخبه متقاضی طرح جایگزین خدمت که نخبگی آنها از سوی بنیاد نخبگان احراز شده است و کارکنان وظیفه متقاضی کسر خدمت سهم بسزایی در حوزه تحقیقات ناجا دارند، بیان کرد: خوشبختانه امور اجرایی ده ها کار تالیف، ترجمه، طرح پژوهشی، مقاله و فصلنامه با زحمات و تلاش های همکارانم در مرکز تحقیقات معاونت بهداد ناجا پیگیری و به سرانجام رسیده است.

رئیس مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد در ادامه به انتشار فصلنامه طب انتظامی حائز گرید برتر وزارت بهداشت در این مرکز  اشاره کرد و گفت: این فصلنامه با یک سوم هزینه معمول چاپ فصلنامه ها با تلاش همکارانم گردآوری و قبل از شروع هر فصل، نمایه می شود همچنین با تلاش های صورت گرفته این فصلنامه موفق به اخذ مجوز از کمیسیون نشریات ناجا جهت نمایه سازی بین المللی شده و با برنامه ریزی های صورت گرفته  به زودی در یکی از معتبرترین پایگاه های علمی جهان نیز نمایه خواهد شد.

اهتمام به راه اندازی پژوهشکده طب انتظامی

دکتر محمدی از برنامه ریزی برای تاسیس پژوهشکده طب انتظامی در چشم انداز ۳ تا ۵ ساله خبر داد و دریافت مجوز قطعی  فعالیت این پژوهشکده را مستلزم کار قوی و علمی، نیروی نخبه و متخصص و تولید مقالات و محتوای علمی در پایگاه های معتبر دنیا ذکر کرد.

وی نداشتن دانشگاه، شرکت دانش بنیان و مجوز تجاری سازی را از خلاءهای حوزه تحقیقات و پژوهش در ناجا ذکر و خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که ما دانشگاه و  پژوهشگاه نداریم  و در حوزه علوم پزشکی فاقد هیئت علمی هستیم هرچند تلاش کرده ایم که ظرفیت های علمی مورد نیاز خود را شناسایی کنیم همچنان از همه افراد واجد شرایط و علاقمند به حوزه پژوهش در رده های مختلف ناجا برای همکاری دعوت کرده و از آنها حمایت مادی و معنوی می کنیم.

 قطب علمی بین المللی سلامت روان

رئیس دبیرخانه کمیته بین المللی طب نظامی در ادامه در خصوص آخرین رویدادهای این کمیته به خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: کمیته بین المللی طب نظامی هر دو سال یک بار برگزار می شود که امسال به دنبال پاندمی کرونا برگزاری آن به سال بعد موکول شد اما مجمع سالیانه این کمیته امسال به مدت ۳ روز و به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر محمدی ادامه داد: در این مجمع، صدمین سالگرد تاسیس I.C.M.M جشن گرفته شد و از ۱۱۹ کشور عضو،  حدود ۸۰ کشور شرکت  و ۱۵ سخنرانی و ۴پرزنت ارائه کردند.

وی خاطرنشان کرد: معاون محترم بهداد ناجا از طرف ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان دبیر کمیته اجرایی قطب علمی بین المللی سلامت روان انتخاب و با توجه به این مسئولیت مهم ایران در این مجمع ۲ پرزنت با محوریت گزارش اقدامات و برنامه های انجام شده در خصوص اجرای قطب علمی بین المللی سلامت روان ارائه کرد و مقرر شد با توجه به مسئولیت ایران در مدیریت امور علمی و اجرایی قطب سلامت روان و برنامه ریزی برای تهیه نقشه راه سلامت روان کشورهای عضو I.C.M.M، وضعیت سلامت روان کشورهای عضو و میزان تمایلشان برای همکاری در قالب پرسشنامه ای که ایران با همکاری کمیته بین المللی طب نظامی طراحی کرده است، ارزیابی و برنامه ریزی های لازم در این راستا انجام شود.

ارائه خدمات مردم یاری دندانپزشکی مراکز درمانی ناجا

همچنین به مناسبت هفته نیروی انتظامی، طرح مردم یاری خدمات رایگان دندانپزشکی به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به ارزش بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال در مرکز تخصصی دندانپزشکی امام علی (ع) و درمانگاه حضرت قائم (عج) ناجا به اجرا درآمد.

 سرهنگ دندانپزشک “سعیدرضا ملکی” در تشریح این خبر گفت: با جلب مشارکت چند شرکت تامین کننده مواد مصرفی دندانپزشکی و با حضور داوطلبانه ۹ دندانپزشک عمومی و تخصصی ناجا، ۱۳۸ خدمت دندانپزشکی به ارزش بالغ بر ۴۱۰ میلیون ریال به ۴۵ نفر از افراد تحت پوشش مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) به صورت رایگان ارائه و بسته های حاوی محصولات بهداشت دهان و دندان به آنها اهدا شد.

به مناسبت هفته نیروی انتظامی در درمانگاه حضرت قائم (عج) ناجا نیز خدمات مردم یاری در قالب ارائه خدمات رایگان درمان های دندانپزشکی به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال به ۱۳ نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) ارائه شد.

۱۳۵۲

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.