stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 398466
  • 27 مهر 1400 - 23:44
1

بی‌سر و سامانی صادرات، یکی دیگر از علل گرانی‌ها است

بی‌سر و سامانی صادرات، یکی دیگر از علل گرانی‌ها است
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: یک نکته در خصوص گرانی و افزایش قیمت تخم مرغ این است که این چالش متاثر از مشکلات در سیستم توزیع نهاده‌های دامی است که بازار سیاه ایجاد شده است.

قیمت تخم مرغ که یکی از اصلی‌ترین، در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین مواد غذایی کشورمان است و همچنین پایه بسیاری از اقلام خوراکی دیگر مثل انواع کیک و شیرینی و بستنی می‌باشد، در حال سیر فزاینده است تا جایی که مردم به خصوص قشر محروم جامعه را به شدت نگران کرده، چراکه با توجه به گرانی‌های محصولات پروتئینی دیگر، تخم مرغ، پروتئین ارزانی بود که آن هم در حال خارج شدن از سفره محرومان جامعه است.

احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس  می‌گوید: متغیر‌های مختلفی باعث این افزایش قیمت شده است که یکی از آن‌ها بحث نهاده‌های دامی است. نهاده‌های دامی واقعا هنوز در کشور ما سروسامان ندارند، اگرچه سامانه بازارگاه یک اقدام مثبتی بود که دولت انجام داد و آقای وزیر هم با انگیزه بالا به دنبال حل مشکلات است، اما این مشکلات وجود دارد که باید برطرف شود.وی افزود: برخی از مشکلات سامانه همچنان بر جای خود باقی است، اما امید این داریم که ان شاالله این مشکلات برطرف شود. نکته دیگر در خصوص گرانی و افزایش قیمت تخم مرغ این است که این چالش متاثر از مشکلات در سیستم توزیع نهاده‌های دامی است.

نمایند ملایر تصریح کرد: به دلیل گفته شده متاسفانه بازار سیاه ایجاد می‌شود و مرغدار و تولیدکننده ما مجبور است گاهی برای اینکه کارش راه بیفتد، خوارک مرغ خود را به اصطلاح از بازار سیاه تامین کند که همین مسئله باعث گران رسیدن محصول چه پروتئین و مرغ و چه تخم مرغ، به دست مصرف‌کننده می‌شود. این مسئله غیرقابل انکار است و ما طی یک سال گذشته آمار بسیار زیادی داریم که متاسفانه بازار سیاه ایجاد شده است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی اظهار داشت: نکته بعدی قیمت جهانی است؛ متاسفانه قیمت جهانی نهاده‌های دامی ارتقاء پیدا کرد که این موضوع نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد، چراکه این مسئله اتفاق افتاده و تاثیرگذار است. یکی دیگر از علل و عوامل گرانی‌ها، بحث بی سروسامانی حوزه صادرات است.

وی با بیان اینکه واقعا صادرات محصولات کشور ما اصلا سروسامان ندارد، اظهار کرد: وقتی تولیدکننده ما یک بازار و معبری برای صادرات باز می‌کند، به محض اینکه بازار محصولاتش می‌گیرد و مشتری خود را پیدا می‌کند، ما به هر دلیل سریع سیاست ممنوعیت صادرات را اتخاذ می‌کنیم، در حالی که این کار اشتباه است.

آزادی خواه گفت: شرکت‌هایی مثل شرکت پشتیبانی امور دام که کارشان همین است، قاعدتا باید برای یک شرایط خاص تدبیر داشته باشند، به عنوان نمونه زمانی که قیمت تخم مرغ در کشورمان خیلی پایین بود، اگر این شرکت‌ها تا اندازه‌ای تخم مرغ‌ها را انبار و از آن‌ها مراقبت می‌کردند، احتمالا الان مشکل خاصی نداشتیم که به هر دلیل این اتفاق نیفتاده است، لذا لازم است که از این به بعد این کار انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: به مردم عزیز کشور می‌گویم که ما در یک شرایط تحولی قرار داریم که اگر بتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم، حتما می‌توانیم نظارت خود را بر کالا‌های اساسی دو برابر کنیم، منتهی ارز ۴۲۰۰ تومانی اولین و آخرین غده سرطانی است که این موضوع نظم حاکم بر این شرایط نظارتی را به هم ریخته است؛ لذا اگر بتوانیم تدبیری اتخاذ کنیم که در پایان زنجیره، نتیجه آن را در اختیار مصرف‌کننده بگذاریم، خیلی راحت‌تر می‌توانیم نظارت کنیم و نظارتمان نیز اثرگذارتر خواهد بود.

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.