stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 398399
  • 27 مهر 1400 - 17:20
2
وزیر نیرو در بازدید از پروژه‌های آبرسانی همدان:

خشکسالی امسال در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است

خشکسالی امسال در نیم قرن اخیر بی سابقه بوده است
همدان- قلمنا- وزیر نیرو گفت: خشکسالی سال جاری در نیم قرن اخیر بی سابقه بود و بارش‌ها نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش و نسبت به 50 سال گذشته با 37 درصد کاهش مواجه بود.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان، علی اکبر محرابیان پیش از ظهر امروز در سفر یک روزه ای در جهت بازدید از سدتالوار، تصفیه خانه طرح آبرسانی به همدان، تصفیه خانه فاضلاب همدان و سد اکباتان به همدان آمد. علی اکبر محرابیان در این طی بازدید از سد اکباتان با بیان اینکه امسال سالی خشک را پشت سر گذاشتیم، مطرح کرد: خشکسالی سال جاری در نیم قرن اخیر بی سابقه بود و بارش‌ها نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش و نسبت به ۵۰ سال گذشته با ۳۷ درصد کاهش مواجه بود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموع آب ذخیره شده پشت سدهای کشور ۱۸ میلیارد متر مکعب است، مطرح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته هفت میلیارد متر مکعب کاهش داشته است.

وی در این راستا با تاکید بر اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر با رشد مصرف مواجه بودیم، ادامه داد: در سال ۸۰ مجموع آب مصرفی کشاورزی، شرب و صنعت ۷۸ میلیارد متر مکعب بود که این عدد سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسید.

وی با بیان اینکه شواهد علمی از وضعیت بارش‌ها و همچنین آمارهای موجود ذخایر آبی کشور نشان می‌دهد که سال سختی را پشت سر گذاشته و شرایط سخت تری هم پیش رو داریم، تاکید کرد: مدیریت مصرف نیازمند همراهی مردم است و در این راستا از مردم تقاضا میکنیم تلاش بیشتری در مصرف آب داشته باشند.

محرابیان در ادامه این موضوع گفت: برهمین اساس از عموم مردم می‌خواهیم که صرفه جویی و مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند، به ویژه در بخش کشاورزی الگوی کشت با توجه به شرایط بارندگی‌ها و با هدف کاهش میزان مصرف آب باید اصلاح شود.

شهر همدان جز هشت شهر بزرگی است که با تنش شدید آبی مواجه است

وی با بیان اینکه با برنامه ریزی‌های مناسب در این مسیر می‌توانیم از شرایط سخت عبور کنیم، اظهار کرد: شهر همدان جز هشت شهر بزرگی است که با تنش شدید آبی مواجه است.

وی با بیان اینکه سفر امروز در راستای بررسی طرح‌های جایگزین و اضطراری به انجام رسید، گفت: بررسی طرح‌های مختلف کوتاه و میان مدت و اضطراری برای رفع مشکل کمبود آب مصرفی این شهر در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

محرابیان با تاکید ضرورت مصرف بهینه و صرفه جویی جدی مردم در مصرف آب، خواستار همکاری‌ها در این راستا و در مسیر توجه به الگوی کشت شد و گفت: امیدواریم که ظرف ماه‌های آینده با بارش نزولات آسمانی، بحران کم آبی در سطح کشور از جمله استان همدان رفع شود.

در ادامه بازدید از سدتالوار، تصفیه خانه فاضلاب شهر همدان و سد اکباتان همدان صورت گرفت. در طی این بازدیدها، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان به وضعیت فعلی سداکباتان و افزایش ارتفاع آن در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۹ اشاره کرد و گفت: ارتفاع سد اولیه از کف پی برابر ۵۴ متر و در سد جدید برابر ۷۹ متر است.

منصور ستوده با بیان اینکه تعداد بلوک‌ها نیز از ۲۱ به ۴۹ عدد رسیده است، مطرح کرد: طول تاج هم اکنون برابر ۶۳۷ متر و عرض تاج برابر پنج است.

وی در ادامه این موضوع، حجم کل بتون در سد اکباتان را ۴۶۰ هزار مترمکعب اعلام کرد و افزود: پس از افزایش ارتفاع سد اکباتان، تراز تاج به یک هزار و ۹۷۲ متر، حجم مخزن به ۴۰ میلیون مترمکعب و حجم تنظیمی به ۴۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

ستوده با بیان اینکه با اجرای این طرح، حجم مخزن سد اکباتان از هشت میلیون مترمکعب به ۴۰ میلیون مترمکعب و حجم تنظیم شد و از ۱۷ میلیون مترمکعب به ۴۲ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، اظهار کرد: این روند، نقش به سزایی در تامین آب شرب همدان داشته است.

وی با بیان اینکه این افزایش ارتفاع برای نخستین بار در خاورمیانه به انجام رسیده است، خاطرنشان کرد: همزمان با این روند، آب شرب شهر همدان نیز تامین می‌شد؛ متاسفانه ورودی سال قبل از سد اکباتان ۶۷ میلیون مترمکعب بود در سال جاری به ۲۳ میلیون مترمکعب رسیده است یعنی به نوعی، دو سوم از ورودی مان در این راستا کاهش پیدا کرده است.

این مسئول با بیان اینکه در شرایط نرمال به دنبال این بودیم که اگر در شرایط سیلابی و ترسالی از سرریز آب استفاده کنیم بدین سبب، در پایین دست سد اکباتان، در خارج از بستر رودخانه سد آبشینه را طراحی کردیم، گفت: اما با توجه به وضعیت بارندگی‌ها روند دیگری درپیش گرفته شد چرا که حدود ۸۰ درصد آب شهر همدان از سد اکباتان تامین می‌شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه با توجه به بارندگی‌ها اقداماتی را طی هفت ماه اخیر در پیش گرفتیم، تشریح کرد: در این راستا مصرف آب سد اکباتان و آبشینه را از ۱۴۰۰ لیتر کاهش و هر دو را به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه رسانده و از سویی، ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه منابع آبی دیگر شناسایی و جایگزین شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر این آب را تامین نمی کردیم، سد در ابتدای شهریورماه خشک می‌شد، اظهار کرد: امیدواریم با برنامه ریزی‌های بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت صورت گرفته از سوی شرکت آب منطقه‌ای بتوانیم روند تامین آب شهر همدان را به نحو مناسب دنبال و تا فصل بارندگی‌ها سد اکباتان را در وضعیت مناسبی شاهد باشیم.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.