stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 398270
  • 27 مهر 1400 - 10:58
1

فعالیت ۲۰مرکز سرپایی و ۱۰۰ مرکز میان‌مدت ترک مواد مخدر در فارس

فعالیت ۲۰مرکز سرپایی و ۱۰۰ مرکز میان‌مدت ترک مواد مخدر در فارس
فارس_ معاون امور توسعه پیشگیری فارس از فعالیت دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با هدف ارتقای سلامت اجتماعی و پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد.
قلم | qalamna.ir :

محمدرضا هوشیار با بیان اینکه بخش پیشگیری در زمینه آگاه سازی و بحث درمان به صورت درمان دارویی است، از وجود ۲۰ مرکز درمان سرپایی تحت نظارت بهزیستی در فارس خبر داد و گفت: مراکز غیر دارویی و اقامتی نیز در فارس فعال هستند.
او به فعالیت مرکز ماده ۱۶ که هدف آن ساماندهی معتادان متجاهر بوده و سال ۱۳۹۶ مدیریت آن به بهزیستی استان واگذار شد هم اشاره و خاطرنشان کرد: این مجموعه یک مرکز جامع درمانی اعتیاد است که به‌صورت خاص به این آسیب اجتماعی می‌پردازد.
هوشیار با بیان اینکه بر اساس قانون، تأمین اعتبار هزینه نگهداری و درمان معتادان متجاهر بر عهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است، تاکید کرد که برای مدیریت و خدمات‌دهی در حوزه آسیب‌های اجتماعی، در نظر گرفتن اعتبارات ویژه ضرورت دارد.
او همچنین با بیان اینکه مهمترین مسئله برای نگهداری معتادان متجاهر اختصاص اعتبارات و بودجه است، عنوان کرد: نگهداری معتادان متجاهر توسط بخش خصوصی انجام و عدم پرداخت بدهی موجب بروز مشکلات برای مراکز ماده ۱۶ تحت نظارت بهزیستی می‌شود.
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس با بیان اینکه هزینه نگهداری هر معتاد متجاهر در این مراکز روزانه ۳۵ هزار تومان است، تصریح کرد: ماهانه یک میلیون تومان برای هر فرد هزینه می‌شود.

قدرت‌الله محکم، کارشناس مسئول دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی فارس نیز در این نشست با اشاره به فعالیت مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز، از اینکه برخی از دستگاه‌ها از این مراکز که هیچ مجوزی ندارند، حمایت می‌کنند گلایه کرد.
او همچنین خواستار حمایت و همکاری بیشتر دستگاه‌ها و سازمان‌های فعال در زمینه جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر با بهزیستی شد و گفت: این سازمان‌ها یا فعالیت‌شان کم است یا اینکه تاثیر آنچنانی ندارد، به‌گونه‌ای که مراکز مجری این طرح ۲ میلیارد تومان از شهرداری طلبکار هستند.
محکم با بیان اینکه تعرفه‌ای که برای این مراکز در نظر گرفته می‌شود بسیار کم است، گفت: تعرفه‌ای که برای یک بیمار در مراکز متجاهر در نظر گرفته شده ماهی یک میلیون تومان است که در مراکز داوطلبانه یا مراکز ماده ۱۵ به یک‌میلیون و پانصد هزار تومان نیز می‌رسد که کفاف درمان یک بیمار را نمی‌دهد و مراکز با مشکل مالی شدید همراه هستند.
به گفته این کارشناس حوزه اعتیاد، ۲۰ مرکز سرپایی و ۱۰۰ مرکز میان‌مدت در این زمینه فعال هستند که ۲۵۰۰ بیمار بستری دارند؛ این رقم به‌دلیل شرایط کرونایی است و در شرایط غیرکرونایی این میزان به ۴ هزار نفر نیز رسیده است بنابراین می‌طلبد که همکاری و حمایت بیشتری از این مراکز شود.

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.