stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024
  • کد خبر : 398202
  • 26 مهر 1400 - 17:17
1

حاملگی در سن پایین سلامت جسمی مادر را تهدید می کند

حاملگی در سن پایین سلامت جسمی مادر را تهدید می کند
اصفهان_ ایسنا/اصفهان نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان، حاملگی زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال را حاملگی پرخطر دانست و گفت: به ویژه حاملگی در سن پایین و زیر ۱۸ سال از نظر پزشکی و علمی بسیار پرخطر و مثل راه رفتن روی لبه پرتگاه است که سلامت جسمی مادر را تهدید می کند.
قلم | qalamna.ir :

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان، حاملگی زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال را حاملگی پرخطر دانست و گفت: به ویژه حاملگی در سن پایین و زیر ۱۸ سال از نظر پزشکی و علمی بسیار پرخطر و مثل راه رفتن روی لبه پرتگاه است که سلامت جسمی مادر را تهدید می کند.

فرشته دانشمند در نشست ویژه هفته سلامت بانوان که امروز (دوشنبه_۲۶مهرماه) برگزار شد، در پاسخ به یکی از شایع ترین مشکلات سلامتی زنان را کیست تخمدان اعلام کرد که زمینه های محیطی صنعتی می تواند این بیماری ها را بیشتر کند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان، سرطان پستان را از دیگر مشکلات شایع سلامتی در بانوان اصفهانی برشمرد و افزود: سن ابتلا به سرطان پستان در ایران ۱۰ سال پایین تر از جهان است، همچنین نرخ ابتلا به ام اس هم در اصفهان بالا است.

نایب رئیس انجمن زنان و زایمان اصفهان با اشاره به اینکه در دنیا از هر ۸ زن یک نفر به سرطان پستان مبتلا می شود، بر اهمیت نقش غربالگری در پیشگیری از سرطان پستان اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر با تبلیغات زیاد طب سنتی، روند غربالگری از مسیر درست خارج شده و گاهی بیماری را از استیج پایین به استیج بالا رسانده اند که بعد از آن دیگری نمی توان کاری برای بیمار انجام داد.

 وی درباره پذیرش زنان در دوره رزیدنتی زنان و زایمان، گفت: پذیرش زنان بر اساس مصوبه مجلس در سال ۶۳ بود که هیچ دانشگاهی از آن سال به بعد رزیدنت مرد در رشته زنان نگرفت. انتظار می رود بعد از ۳۷ سال که هیچ آقایی در این رشته پذیرفته نشده شاخص ها بررسی شود، درحالی که با کم کردن آمار مرگ و میر مادران باردار که یک شاخص سازمان بهداشت جهانی است ثابت کرده ایم متخصصان زنان در ایران کار خود را به خوبی انجام داده اند.

دانشمند با اشاره به افزایش چهار برابری اختلالات روانی در دوران کرونا، گفت: هنوز آمار دقیقی از افزایش مشکلات روانی وجود ندارد، اما به طور کلی در دنیا میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است.

وی همچنین درباره سن مناسب برای باروری زنان گفت: حاملگی پرخطر یعنی حاملگی زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال، به ویژه حاملگی در سن پایین از نظر پزشکی و علمی بسیار پرخطر و مثل راه رفتن روی لبه پرتگاه است که سلامت جسمی مادر را تهدید می کند.

غفلت از سلامت بانوان شاغل در کادر درمان

پوریا عادلی-دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بانوان شاغل در کادر درمان از نظر روحی و جسمی تحت فشار زیادی هستند، گفت: بانوان شاغل در کادر درمان در طول زندگی به فشار کاری عادت می کنند و از سلامت خود غافل می شوند، در واقع صبر مادری و پزشکی روی هم جمع و از حدی بیشتر می شود که بر روی سلامت آنها اثرات منفی می گذارد.

عادلی سرطان پستان را از شایع ترین سرطان ها در کل دنیا عنوان و اظهار کرد: مشکلی که در ایران و اصفهان با آن مواجه هستیم این است که سن ابتلا به سرطان پستان ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی است و عمدتا زنان جوان به این سرطان مبتلا می شوند و پاسخ به درمان در آنها ضعیف تر است.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان نه تنها آمار ابتلا به سرطان پستان، بلکه آمار کل سرطان ها بالا است، گفت: هرچه شهر صنعتی تر و سبک زندگی مدرن تر باشد آمار ابتلا به سرطان بیشتر است، با این وجود چیزی به نام سونامی سرطان در ایران نداریم و نرخ شیوع سرطان در ایران شبیه ترکیه است و حتی تریکه مقداری از ما بیشتر است.

دبیر انجمن سرطان شاخه اصفهان افزود: اتفاق خوبی که در سالیان اخیر در اصفهان افتاده این است که اطلاع رسانی و غربالگری باعث شده شاهد مراجعه افراد با توده های کوچک سرطانی باشیم که هم درمان را راحت تر می کند و هم پاسخ بهتری به درمان می دهد، با این وجود همچنان در شهرستان ها مشکل مراجعه زنان با توده های بزرگ را داریم.

وی ادامه داد: برخی بیماران به دلیل درگیری با درمان های خانگی و سنتی ۶ ماه تا یک سال بعد از شروع سرطان، با متاستاز بالا می آیند، حتی موارد زیادی داریم که سرطان قابل درمان بوده، اما بیمار مراجعه نکرده و وقتی مراجعه کرده که دیگر سرطان پیشرفت کرده است و دیدگاه درمانی به تسکینی تبدیل می شود.

دبیر هیات مدیره سازمان نظام پزشکی اصفهان با بیان اینکه تقریبا تمام زنان کمبود ویتامین دی دارند، گفت: تنها توصیه ما به زنان مصرف ویتامین دی است اما بقیه مکمل ها اثری در کاهش بیماری ها ندارد.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از بیماری ها در مراحل ابتدایی قابل درمان است اما وقتی پیشرفت می کند، هزینه ها افزایش می یابد اما پاسخ درمان نیز به شدت کاهش پیدا می کند، افزود: یکی از گروه هایی که همیشه مورد غفلت قرار می گیرند بانوان کادر درمان هستند که در طول زندگی به این فشارها عادت می کنند و از سلامت خود غافل می شوند، در واقع صبر مادری و پزشکی جمع شده و از حدی بیشتر می شود که بر روی سلامت آنها اثرات منفی می گذارد.

عادلی با بیان اینکه بانوان شاغل در کاد درمان از نظر روحی و جسمی تحت فشار زیادی هستند، گفت: ارتقا سلامت کادر درمان باید در برنامه ریزی ها دیده شود.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.