stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
  • کد خبر : 397712
  • 23 مهر 1400 - 23:42
0

بحران انرژی تهدیدی برای احیای اقتصاد جهانی

بحران انرژی تهدیدی برای احیای اقتصاد جهانی
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد کمبود انرژی جهانی، تقاضا برای نفت را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد و باعث شعله ور شدن تورم و کندی روند احیای اقتصاد جهان از پاندمی کووید ۱۹ می شود.

 در پی کمبود گسترده انرژی که آسیا و اروپا را فرا گرفته، قیمت‌های نفت و گاز طبیعی اخیرا به بالاترین رکورد چند سال اخیر صعود کرده و باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌های برق شده‌اند.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش نفت ماهانه خود اعلام کرد قیمت‌های بالای زغال سنگ و گاز و همچنین خاموشیها باعث شد بخش نیرو و صنایع انرژی‌بر به استفاده از نفت روی بیاورند تا چراغها را روشن نگه داشته و فعالیتشان روان بماند. قیمت‌های بالاتر انرژی همچنین به فشارهای تورمی به همراه قطعیهای برق افزوده و ممکن است منجر به فعالیت صنعتی پایین‌تر و کندی روند احیای اقتصادی شود؛ در نتیجه پیش بینی می شود تقاضای جهانی برای نفت سال آینده به سطح پیش از پاندمی بهبود پیدا کند.
 آژانس بین المللی انرژی پیش‌بینی خود از تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را نسبت قبلی ۱۷۰ هزار بشکه در روز و برای سال ۲۰۲۲ به میزان ۲۱۰ هزار بشکه در روز بالا برد.
 افزایش تقاضا در سه ماه گذشته به بزرگترین برداشت از ذخایر فرآورده‌های نفتی در هشت سال اخیر منجر شده است و سطح ذخایر در کشورهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به پایین‌ترین حد خود از اوایل سال ۲۰۱۵ تا کنون رسیده است.
 آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد آمار نشان می دهند که تقاضای غیر فصلی بالایی برای نفت کوره، نفت خام و سوختهای دیگر برای نیروگاهها در شماری از کشورها شامل چین، ژاپن و پاکستان در آسیا، آلمان و فرانسه در اروپا و برزیل وجود دارد.
در این بین، آژانس بین المللی انرژی برآورد کرد که اوپک ‌پلاس ۷۰۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از تقاضای برآورد شده برای نفت این گروه در سه ماهه چهارم امسال نفت تولید خواهد کرد یعنی تقاضا از عرضه حداقل تا اواخر سال ۲۰۲۱ فراتر خواهد رفت.
این آژانس هشدار داد ظرفیت مازاد تولید این گروه به سرعت کاهش پیدا خواهد کرد و از ۹ میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست امسال به تنها چهار میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲ می رسد. ظرفیت تولید در شمار کوچکی از کشورهای خاورمیانه منحصر شده و کاهش آنها منعکس کننده نیاز به افزایش سرمایه گذاری به منظور تامین تقاضای آتی است.
بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی در گزارش سالانه دورنمای انرژی  که در آستانه کنفرانس اقلیمی ماه آینده انگلیس منتشر کرد،  اعلام کرد احیای اقتصادی از پاندمی غیرپایدار بوده و بیشتر حول سوخت‌های  فسیلی می چرخد. اگر جهان امیدوار است به طور موثر با تغییرات اقلیمی مقابله کند، سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر باید تا پایان دهه جاری سه برابر شود.

هشتگ: , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.