stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 397617
  • 22 مهر 1400 - 23:45
1

افزایش خرید گندم ایران از بازار جهانی

افزایش خرید گندم ایران از بازار جهانی
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع صنعتی ایرانی گزارش داد ایران در پی خشکسالی و آسیب دیدن محصول داخلی، به خرید هشت میلیون تن گندم در فصل جاری نیاز دارد.

 منابع صنعتی آگاه به رویترز گفتند: افزایش چشمگیر واردات گندم از میانگین سالانه حدود یک میلیون تن در پنج سال گذشته، برای تضمین تامین نان ضروری است زیرا انتظار می رود محصول گندم ایران امسال ۳۰ درصد کمتر باشد.
ایران در فصل زراعی ۲۰۲۱ با بدترین خشکسالی در ۵۰ سال اخیر روبرو شد که باعث شد شرکتهای بازرگانی بین المللی انتظاراتشان برای واردات گندم از سوی ایران را بالا ببرند.
کاوه زرگران، رییس هیات مدیره انجمن تامین کنندگان غلات ایران به رویترز گفت: ایران به واردات حدود هشت میلیون تن گندم در فاصله مارس ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ نیاز دارد. وی گفت: حدود دو میلیون تن گندم تاکنون در بنادر کشور تخلیه شده است.
فریال مستوفی، رییس مرکز خدمات مشاوره و سرمایه گذاری انجمن اتاق بازرگانی ایران در اظهارات جداگانه ای گفت: برداشت گندم ایران بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن برآورد شده که کمتر از میانگین سالانه ۱۵ میلیون تن است. افزایش چشمگیر واردات گندم، امکان واردات کالاهای دیگری شامل سویا یا ذرت به میزان سالهای گذشته را تحت تاثیر قرار داده و به شدت محدود می کند.
وزارت کشاورزی آمریکا هفته جاری پیش بینی خود از میزان واردات گندم ایران برای فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را به ۴.۵ میلیون تن در مقایسه با برآورد قبلی ۲.۵ میلیون تن افزایش داد در حالی که شورای بین المللی غلات برآورد کرده که میزان واردات ایران به ۲.۴ میلیون تن بالغ می شود.
افزایش واردات گندم از سوی ایران با رکورد بالای قیمتها در بازار جهانی مصادف شده و هزینه های مالی را افزایش خواهد داد. قیمت گندم در بازار جهانی در اوت به بالاترین حد از سال ۲۰۱۳ صعود کرد. قیمت بالا منعکس کننده نگرانیهای امنیتی غذایی جهانی است که با مشکلات اقتصادی ناشی از کووید ۱۹ تشدید شده است.
شورای بین المللی غلات کمبود جهانی در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را پیش بینی کرده که به مصرف بیشتر از میزان تولید منتهی شده است و گندم کمتری تا پایان سال در ذخایر باقی می گذارد.
منابع بازرگانی اظهار کردند: ایران در هفته های اخیر حداکثر ۲۴۰ هزار تن گندم از روسیه خریداری کرده است. آمریکا مکررا اعلام کرده که فروش غذا و دارو شامل تحریمها نمی شود اما احتیاط بانکهای بین المللی، دریافت فاینانس تجاری غربی را دشوار کرده است.
خبرگزاری اینترفکس در ۱۰ سپتامبر با اشاره به اظهارات کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه اظهار کرد: ایران قصد دارد خرید گندم از روسیه را با استفاده از ناوگان کوچک از کشتیهایی که در دریای خزر فعالیت می کنند، افزایش دهد.
بر اساس گزارش رویترز، شرکت مشاوره کشاورزی پروزرنو در یادداشت اخیری نوشت: صادرات گندم روسیه به ایران در فاصله اول ژوییه تا ۲۷ سپتامبر به ۲.۴ میلیون تن رسید. این میزان فراتر از صادرات گندم روسیه به ایران به میزان ۱.۴ میلیون تن در کل فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بوده است.

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.