stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 397120
  • 20 مهر 1400 - 12:26
1

ایجاد منابع مالی پایدار، مهم‌ترین عامل اصلاح ساختار بودجه است

ایجاد منابع مالی پایدار، مهم‌ترین عامل اصلاح ساختار بودجه است
اصفهان_ یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در اصلاح ساختار بودجه، ایجاد منابع مالی پایدار است چراکه اگر منابع مالی پایداری نداشته باشیم قطعاً در اجرا با کسری بودجه و مشکلات اقتصادی روز افزون مواجه می‌شویم.
قلم | qalamna.ir :

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در اصلاح ساختار بودجه، ایجاد منابع مالی پایدار است چراکه اگر منابع مالی پایداری نداشته باشیم قطعاً در اجرا با کسری بودجه و مشکلات اقتصادی روز افزون مواجه می‌شویم.

عباسعلی پوربافرانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم اصلاح ساختار بودجه و نقش دولت و مجلس در این خصوص، اظهار کرد: سال‌هاست که قرار است روند بودجه‌نویسی در کشور اصلاح و سند دخل و خرج دولت به درستی تدوین شود تا اشکالات آن کاهش یاید چراکه در سند دخل و خرج دولت هر اتفاقی رخ دهد روی  بسیاری از عناصر در جامعه و حوزه اقتصاد تأثیرگذار است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در زمینه اصلاح ساختار بودجه در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ کردند این مهم را گوشزد کرده‌اند و در کل همگان اذعان دارند که ساختار بودجه‌نویسی در کشور اشکالاتی دارد و اشکالات آن نیز از این جهت است که هم‌اکنون یک سند بزرگ برای دخل و خرج دولت داریم که در برخی از مواقع امکان نظارت را کاهش می‌دهد که نشان از ساختار غلط بودجه‌نویسی است.

این نماینده سابق مجلس گفت: طبیعتاً حجم عظیمی از یک سند بودجه‌ای سبب می‌شود در مواقعی که امکان نظارت دولت و نهادهای نظارتی وجود دارد کار نظارت سخت‌تر شود. بودجه سالانه کشور را دولت تدوین می‌کند و پس از تصویب در مجلس توسط دولت باید اجرا و توسط نهادهای مربوطه نظارت شود. فرایند تدوین، تصویب، اجرا و نظارت یک فراینده گسترده و چرخه‌ای پیچیده است.

پوربافرانی تصریح کرد: اگر دولت و مجلس می‌خواهند که ساختار بودجه را اصلاح کنند باید عوامل تأثیرگذار و اصلی در حوزه بودجه را به خوبی بشناسند و به آن بپردازند. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار، منابع مالی پایدار است، چراکه اگر منابع مالی پایداری نداشته باشیم قطعاً در اجرا با کسری بودجه مواجه می‌شویم و کسری بودجه مشکلاتی از قبیل استقراض و تورم را در پی دارد.

وی ادامه داد: پس در وهله اول باید منابع مالی خود را پایدار کنیم. در بودجه نباید وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشیم و با وجودی که این وابستگی در سال‌های اخیر کاهش یافته است، اما باز هم می‌بینیم که این وابستگی وجود دارد. از طرفی نه تنها در حوزه منابع پایدار پیشرفتی نداشته‌ایم بلکه آن کسری که از نفت کم کرده‌ایم از طریق سایر عناصر بودجه‌ای مانند استقراض و چاپ اسکناس جبران کرده‌ایم که این امر مشکلات اقتصادی بیشتری را سبب می‌شود.

این نماینده سابق مجلس، گفت: برای تأمین منابع پایدار می‌توانیم از اخذ مالیات بهره ببریم به این معنا که از کسانی که مالیات نمی‌دهند مالیات بگیریم و مجلس و دولت راهکارهایی برای گرفتن مالیات از کسانی که درآمد فوق‌العاده دارند، بیندیشند.

پوربافرانی افزود: وقتی در حوزه منابع می‌خواهیم پایداری ایجاد کنیم باید به سراغ داشته‌هایی از دولت برویم که بدون استفاده مانده‌اند. برای مثال املاک بسیاری در کشور وجود دارد که یا متولی ندارد و یا دست کسانی است که متولی خوبی نیستند و درآمدهای این املاک به حدی نیست که با ظرفیت اصلی آن همپوشانی داشته باشد.

وی یادآور شد: در بخش مصارف وضعیت خوبی در کشور نداریم. هم‌اکنون در مصرف منابع مختلف در کشور اسراف داریم و از جهت مبارزه با فساد نیز باید شفافیت وجود داشته باشد. اگر ساختار بودجه اصلاح و شفافیت لازم در حوزه بودجه‌ای ایجاد شود از فساد جلوگیری شده و با از بین رفتن فساد مصارف بودجه‌ای کشور به درستی مدیریت می‌شود که در نتیجه اسراف هم رخ نمی‌دهد.

این نماینده سابق مجلس گفت: بخش مهمی از بودجه کشور بودجه شرکت‌های دولتی است که ساختار شرکت‌های دولتی مشکل دارد و شفاف نیست به این معنا که در برخی شرکت‌های دولتی پاداش‌های آن چنانی داده می‌شود که اگر تعداد شرکت‌های دولتی که بودجه زیادی دارند را حساب کنیم، بسیار بالا است. به نظر می‌رسد دولت و مجلس باید راهکاری بیندیشند که این شفافیت بودجه‌ای به ویژه در حوزه شرکت‌های دولتی ایجاد شود تا اثرات آن در بودجه نویسی رخ دهد و ساختار آن را اصلاح کند.

پوربافرانی خاطرنشان کرد: به طور کلی اصلاح نظام مالیاتی، توجه ویژه به داشته‌های بلا استفاده دولت، مبارزه با فساد، شفافیت بودجه شرکت‌های دولتی و ایجاد منابع مالی پایدار در اصلاح ساختار بودجه تأثیر شگرفی دارند که در این صورت کسری بودجه دولت به حداقل می‌رسد و تدوین، تصویب و اجرای بودجه تسهیل می‌شود.

هشتگ: , , , ,
  • منبع : ایسنا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.