stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 397066
  • 20 مهر 1400 - 11:45
1

از وام مسکن تا وام خریدگوشی!

از وام مسکن تا وام خریدگوشی!
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی بهار

در روزهایی که آموزش دانش‌آموزان، اینترنتی شده و تقاضا برای گوشی هوشمند و تبلت بالاست، گرانی بزرگترین مانع خانواده‌ها برای تهیه این کالاهاست.
 تا همین یکی دو سال گذشته برخی از گوشی‌های هوشمند چینی را می‌شد با قیمت‌هایی همچون تا  میلیون تومان خرید (همان زمان هم برخی از اقشار جامعه برای خرید گوشی مشکل مالی داشتند) اما به دلیل اینکه قیمت دلار در ماه‌های گذشته افزایش داشته و قیمت بسیاری از اقلام واراداتی از جمله گوشی‌های موبایل به نرخ ارز بستگی دارد هر روز شاهد رکوردهایی تازه در این بازار هستیم.هر چند این گرانی موجب رکود شدیدی در این بازار شده و پاساژهای معروف فروش گوشی دیگر رونق چند سال پیش را ندارند اما قیمت ها همچنان بالاست و نخریدن مردم تاثیری در این موضوع ندارد.

نکته عجیب این است که نرخ دلار برای اقلامی چون گوشی و البته خودرو،‌چندین برابر همین قیمت ۱۸ دلاری محاسبه می‌شود که نرخ رسمی ارز است. همین چند روز پیش بود که یک ینماینده مجلش گفت نرخ دلار برای خودروهای وارداتی ۸۲ هزار تومان محاسبه می‌شود! در بازار گوشی‌های هوشمند،‌تبلت و لپ‌تاپ هم دقیقا همین شرایط برقرار است،‌نمونه آن هم قیمت گوشی آیفون ۱۳ است که به تازگی رونمایی شده و مردم همه دنیا مدل‌ مجبوب آن را ۱۰۰۰ دلار می‌خرند اما در کشور ما با احتساب نرخ دلار ۲۸ هزار تومانی این رقم چیزی در حدود دو برابر است! بهانه هم رجیستری و گمرکی و سایر موارد است. هر چند که بسیاری از مردم اصلا در فکر خرید گوشی آیفون و سامسونگ و سایر برندهای اسم و رسم‌دار نیستند اما حتی قیمت گوشی‌های چینی هم نجومی شده است و بسیاری توان خرید ندارند اما از آنجا که فرزند دانش‌آموز دارند مجبور به خرید هستند.

در این میان بازار موبایل که همچون بسیاری دیگر از بازارها با رکود سنگین مواجه است،‌برای جلب مشتری اقدام به پرداخت وام برای خرید موبایل کرده است! یعنی اگر در سال‌های گذشته برای خرید خانه و یا ماشین از وام استفاده می‌کردند، حالا کاهش قدرت خرید و گرانی کار را به جایی رشانده که برای خرید گوشی موبایل هم مجبور به دریافت وام شده‌اند!روز گذشته در خبرها آمده بود که در بازار موبایل شرکت‌هایی مدعی هستند که تا سقف ۲۰ میلیون تومان بدون ضامن وام می‌دهند تا متقاضیان به نوعی خرید قسطی موبایل انجام دهند.پس از شوک قیمتی و افزایش قابل توجه نرخ‌ها در انواع بازارها طی سال گذشته به تدریج دوره رکود عمیق در این بازارها آغاز شد و اکنون کار به جایی رسیده که در بازارهای مختلف برای تحریک بخش تقاضا انواع طرح‌های عجیب اجرا می‌شوند.یک روز خرید مسکن با تنها ۳۰۰ میلیون پول نقد و یک روز هم وام سه میلیارد تومانی برای خرید خودرو خارجی، هر کدام به نوعی به دنبال تحریک بخش تقاضا در بازارهایی هستند که این روزها دچار رکود شده‌اند.

 

هشتگ: , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.