stat counter
تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
  • کد خبر : 396707
  • 18 مهر 1400 - 13:58
1
توسط عضو هیات علمی بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان محقق شد؛

بررسی روشهای کنترل بهینه پسیل آسیایی مرکبات (Diaphorina citri)

بررسی روشهای کنترل بهینه پسیل آسیایی مرکبات   (Diaphorina citri)
هرمزگان/قلمنا- عضو هیات علمی بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان در خصوص پسیل آسیایی گفت: پسیل آسیایی یکی از آفات مهم مرکبات در دنیا و ایران است که علاوه بر خسارت مستقیمی که به مرکبات وارد میکند، ناقل یکی از بیماری‌های باکتریایی مرکبات یعنی میوهسبز و یا گرینینگ است.
قلم | qalamna.ir :

دکتر سیدسعید مدرس ادامه داد: با توجه به اینکه پسیل مرکبات یک آفت وارداتی است ،  پس از ورود به سرعت توانست در اکثر مناطق مرکبات‌خیز جنوب گسترش یابد و باعث بروز خسارات اقتصادی فراوانی شود. این آفت قادر به تغذیه روی اکثر درختان مرکبات است. این ویژگی در کنار توانایی این حشره در انتقال بیماری میوه سبز مرکبات، باعث شده تا از این حشره در منابع به عنوان یک آفت با پتانسیل خسارتزایی بسیار بالا یاد شود.

وی افزود:این آفت در زمان ظهور شاخه های جوان و ترد مرکبات، در اطراف این جوانه ها مشاهده می شود. حشرات بالغ پس از جفت‏گیری باید از شیره شاخه های جوان تغذیه کرده تا بتوانند تخم های بالغ تولید کنند. تجمع و تغذیه افراد بالغ روی این جوانه‏های نورسته باعث بدشکلی جوانه ها میشود. تغذیه و تجمع افراد بالغ در اطراف جوانههای در حال ظهور و شاخههای جوان، نشاندهنده نزدیک بودن زمان تخمگذاری در این آفت است. تخمگذاری حشرات ماده بین چینخوردگیهای برگهای بسیار جوان انتهایی انجام میشود که به طور معمول این برگها در اثر خسارت آفت دارای بدشکلی و پیچیدگی شدهاند. افراد ماده فقط روی جوانههای نورسته تخمگذاری میکنند یعنی جاییکه پورههای تازه تفریخ‌شده میتوانند تغذیه کنند و به حشرات کامل تبدیل شوند.

عضو هیات علمی بخش گیاهپزشکی مرکز افزود : دو عامل مهمی که در تولید مثل و رشد پسیل نقش اساسی دارد یکی وجود شاخههای جدید و دیگری دما است. مناسبترین دما برای فعالیت پسیل آسیایی مرکبات ۲۰ تا ۳۰ درجه سلسیوس است. در این دامنه دمایی هر پسیل ماده ۳۰ تا ۵۰ روز زنده میماند و حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ عدد تخم می گذارد، در صورتیکه در بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس تعداد تخمهای پسیل به ۷۰ عدد بیشتر نمی ر سد.

وی خاطرنشان کرد : مبارزه شیمیایی علیه پسیل مرکبات هم در مناطق تحت پوشش مقررات قرنطینه ای و هم در مناطقی که عامل بیماری میوه سبزی مرکبات وجود داشته باشد، اجتناب‌ناپذیر است. مهمترین دوره های مبارزه این آفت عبارتند از مرحله مشاهده حشرات کامل پسیل مرکبات در طی بازدیدهای مشاهده ای یا روی تله های زرد چسبان و دوره های رشدی جدید میزبان که طی آن مراحل نابالغ در حال توسعه اند.

مدرس اظهار داشت : به طورکلی، زمانی‌که جمعیت پسیل روی هر سرشاخه به سه پوره و پنج بالغ برسد، جمعیت پسیل به سطح زیان اقتصادی رسیده است و در این شرایط حفاظت جوانه های نوظهور ضروری است. در مبارزه شیمیایی، حشره کش‌های تماسی جهت کنترل فوری آفت و حشره کش‌های سیستمیک جهت کنترل طولانی مدت آن توصیه می شود. بدیهی است در مبارزه شیمیایی علیه پسیل مرکبات، به منظور جلوگیری از گسترش مقاومت آفت به حشره‌کش‌ها، باید از ترکیبات مختلف شیمیایی با نحوه تأثیر متفاوت استفاده شود. برای این منظور، نباید ترکیبات دارای محل اثر مشابه بیشتر از دو بار در فصل استفاده شوند.

گفتنی است : سموم قابل توصیه عبارتند از: سم آکتارا (۵۰۰-۳۰۰ گرم در هزار)، سم مموری (۵۰۰ سیسی در هزار)، کنفیدور (۵۰۰ سیسی در هزار)

انتهای پیام/

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.