stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 394816
  • 05 مهر 1400 - 12:15
0

لزوم نمایان شدن فرهنگ ایثار و شهادت در رفتار مدیران کشور

لزوم نمایان شدن فرهنگ ایثار و شهادت در رفتار مدیران کشور
قلم | qalamna.ir :

گروه پژوهش هفته دفاع مقدس فرصتی مغتنم برای واکاوی حماسه سترگ ملتی است که با هدایت رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و با سلحشوری رزمندگان غیور میهن اسلامی، افسانه شکست‌ ناپذیری قدرت‌ های جهانی را باطل و برتری ایمان و اراده ملت استوار ایران را به عنوان یکی از عبرت‌های بزرگ تاریخ معاصر اثبات کرد.

تجاوز همه جانبه ارتش عراق به خاک ایران در ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ که با ‘استراتژی جنگ پرشدت و کوتاه مدت ‘ برای اشغال چند روزه کشور طراحی شده بود با واکنش امام (ره)، مردم و نیرو های مسلح این استراتژی شکست خورد و رژیم صدام چند روز پس از آغاز جنگ ناچار به تغییر استراتژی خود به جنگ ‘فرسایشی و بلند مدت’ شد. صدامیان در این توهم بودند که این ملت در بحران های بعد انقلاب همچون درگیری ها قومی ضد انقلاب در خوزستان، کردستان و گنبد، فقدان ارتشی منسجم، محاصره سیاسی و اقتصادی، بایکوت دیپلماسی و تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران می توانند یک هفته خود را به پایتخت این سرزمین مقدس برساند. اما صدام و حامیانش شاید یک چیز را محاسبه نکرده بودند؛ آن که اینجا ایران است سرزمینی با دلاوران و پهلوانان بزرگ و روحیه غیرت، ایثارگری و رشادت که با ذره ذره وجود این مردمان آمیخته بود و ایمانی که در طول جنگ همه در برابر آن خرد شده و شکستند.
سرزمینی مقدس که تجاوز دشمن و شکستن حریم ملت در آن، طوفانی از نفرت به پا کرد و سینه های مملو از کینه های اهریمنی دشمن را شکافت و چون آذرخشی برای همیشه بر تارک تاریخ این ملت همیشه سرافراز، افسانه ای جاوید خلق کرد. در این نبرد سرخ بود که جلوه های درخشان ایمان، معنویت، ایثار، شهامت، شهادت و بصیرت این ملت بیش از هر زمان نمود یافت و امروز بعد از سالها شاهد پیروزی های روز افزون این ملت به یمن و برکت آن خون ها، رشادت ها و دلاورمردی ها هستیم.

لزوم نمایان شدن فرهنگ ایثار و شهادت در رفتار مدیران کشور

 امیرسرتیپ دوم سید “مجتبی تهامی” در همین زمینه ودر گفت و گو با خبرنگار گروه پژوهش اظهار داشت: آن چه که مسلم است بایستی مساله اهمیت ثبات و امنیت ملی را به گونه ای در جامعه جلوه دهیم که شهروندان به هیچ عنوان، عواملی که مخل امنیت باشند را نپذیرند و در مقابلش دفاع کنند.

فرمانده اسبق گردان ۲۸۳ نیروی زمینی ارتش افزود: همچنین برای ایجاد امنیت و آسایش بیشتر بایستی ضوابط مان با کشورهای همسایه به گونه ای باشد که قدرت های بزرگ نتوانند، تفرقه ای ایجاد و بین کشورها ایجاد مخاصمه و بحران ها را تشدید کنند. صلح و آرامش بهترین هدیه خداوندی است که بایستی قدرش را بدانیم و  در حفظ و نگهداریش کوشا باشیم.

وی در ادامه با اشاره به وقایع روزهای نخست جنگ تحمیلی اظهار کرد: سپاه ۳، ارتش عراق مستقر در منطقه ناصریه جنوب عراق «تک» اصلی عراق بود، در فرهنگ نظامی این امر بدین معناست که هدف اصلی و مهم حکومت به این «تک» واگذار می شود. این سپاه پنج لشگر داشت که شامل لشگرهای یک تفنگدار موتوریزه، ۵ تفنگدار موتوریزه، ۳ زرهی، ۱۰ زرهی، ۹ زرهی بود که به همراه تیپ ۴۹ از لشگر ۱۱ پیاده سپاه۱ و تیپ ۳۱ نیروهای ویژه ستاد کل ارتش عراق و تیپ تفنگدار موتوریزه از گارد ریاست جمهوری عراق و تیپ ۵ گارد مرزی در حد فاصل رودخانه ‘چنگوله’ تا ‘فاو’ صف آرای کرده بودند.
این پیشکسوت دفاع مقدس افزود: در این منطقه غیر از لشگر ۹۲ زرهی اهواز هیچ یگانی نبود که از رودخونه ‘میمه’ تا ‘فاو’ مسوولیت سرزمینی داشته باشد؛ گروه رزمی ۳۷ از تیپ آموزشی ۳۷ زرهی از شیراز و گروه رزمی ۱۳۸ پیاده از لشگر ۲۱ نیز زیر امر این لشگر بود.

فرمانده نخستین گردان عمل کننده در جنگ تحمیلی تصریح کرد: گردان ۲۸۳ که اینجانب افتخار مسوولیتش را داشتم به عنوان پرده پوشش لشگر از پاسگاه مرزی ‘نهر عنبر’ تا پاسگاه مرزی سفریه به طول ۸۶ کیلومتر را در اختیار داشت.  پشت سر گردان ۲۸۳ مواضع ‘عین خوش’ بود و این گردان نخستین گردانی بود که با لشگر ۱۰ زرهی و لشگر ۱ تفنگدار مکانیزه درگیر می شود و باید اذعان کرد که این دو لشگر در سپاه ۳ ارتش عراق که به عنوان تک اصلی بشمار می رفت، در این معبر وارد عمل می شوند که خطرناکترین معبر نفوذی خوزستان بود. ایران در مقابل آن همه توپخانه عراقی فقط یک گردان ۳۲۰ توپخانه داشت هر چند که پس از شروع جنگ یک آتشبار ۲۳۰ میلی متری نیز از گردان ۳۰۵ گروه ۲۲ توپخانه در ۳۱ شهریور ماه وارد اندیمشک می شود.

وی با تاکید بر اینکه متخصصان نظامی ایران در چنین شرایطی عاقلانه ترین تصمیم را در آن مقطع زمانی می گیرند، خاطرنشان کرد: ۲۴ ساعت پس از شروع حمله عراق تصمیم گرفته می شود که گردان ۲۸۳ زرهی عمل تاخیری انجام دهد. اگر این عمل تاخیری صورت نمی گرفت، لشگر ۱۰ زرهی عراق با آن همه امکاناتی که داشت در آن منطقه وارد عمل می شد و به تمام اهدافش می رسید. نیروهای عراقی درصورت اشتباه تاکتیکی نیروهای ایرانی به راحتی از معبر ‘چم هندی تنگ ابوغریب دشت عباس’ پشت نیروهای ایرانی را می بست و علاوه بر کشتار سربازان تمامی اموال کشور را که میلیون ها دلار ارزش داشت همچون تانک و توپ و تجهیرات نظامی را به تصرف خودش در می آورد. سپاه سوم ارتش عراق مسوولیت «تک» اصلی علیه ایران را بر عهده‌ داشت؛ لشکرهای تابع این سپاه شعار می‌دادند ما استان خوزستان را سه روز فتح خواهیم کرد؛ فرماندهان این لشگرها می ‌گفتند که شما را سه روز دیگر در اهواز ملاقات خواهیم کرد.

این استاد دانشگاه با بیان این که در سطوح ملی کشورها اشتباهات متفاوتی رخ می ‌دهد که به آن‌ها خطا های راهبردی می‌گویند، گفت: یکی از آن خطاها این است که قدرت حریف را کمتراز آن چیزی که هست، برآورد می‌کنند. قدرت ملی مجموعه ای از عناصر مختلف است که عنصر نظامی تنها یکی از آن‌ها است؛ عراق ابزارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایرانیان را محاسبه نکرده بود و نمی ‌دانست کشوری که به تازگی در آن انقلاب روی داده است و شور و شعفی که در وجود تک تک اعضای جامعه است را نمی ‌شود نادیده گرفت چرا که بلافاصله دست به دست یکدیگر می‌دهند تا تجاوز را دفع کنند.
این پیشکسوت دفاع مقدس خاطرنشان کرد: تمامی اعضای گردان ۲۸۳ نیروی زمینی ارتش به گونه ای در رزم بودند که جانشان را هم فدا می کردند تا یک وجب از تمامیت ارضی کشور خدشه دار نشود. در نتیجه انگیزه آنان و کاربرد صحیح ابزار جنگی که در اختیار داشتند؛ همان هفته نخست جنگ، تک ظالمانه رژیم بعثی عراق ناکام ماند به گونه ای که در روز هفتم می خواتسند تقاضای آتش بس ارایه دهند.  

این استاد دانشگاه های نظامی در پایان تاکید کرد: بایستی باز هم چنین انگیزه هایی را تقویت کرد چرا که هیچ چیزی نمی تواند جای ثبات و امنیت ملی کشور را بگیرد. برای رشد و تربیت چنین افرادی بایستی در وهله نخست خودمان الگوی صادقانه از آن باشیم و مسوولان و مدیران نظام، حرف و عملشان یکی باشد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.