stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 394445
  • 03 مهر 1400 - 11:41
1

مجلس انقلابی در بزنگاه تاریخی

مجلس انقلابی در بزنگاه تاریخی
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی:روزنامه ایران نوشت:آنگونه که خبرگزاری خانه ملت خبر داده باید در آینده‌ای نزدیک شاهد بررسی دوباره طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در صحن علنی بهارستان باشیم.

 طرحی که پیش از این در ۱۵ بهمن سال گذشته نتوانسته بود رأی اکثریت نمایندگان را کسب کند اما سپس با درخواست تعدادی دیگر از نمایندگان و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس دوباره در دستور کار قرار گرفت و حالا بعد از بررسی‌هایی در کمیسیون تخصصی قرار است دوباره به رأی مجلسی‌ها گذاشته شود.
 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ۲۸ بهمن ماه سال ۹۹ با استناد به ماده ۱۳۰ آیین‌نامه داخلی بررسی شفافیت آرای نمایندگان را مجدداً در مدار قانونی بررسی در مجلس قرار دادند و نهایتاً کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس آن را مورد بررسی و جزئیات طرح شفافیت آرا را نیز تصویب کرد و این طرح هم‌اکنون در آستانه ورود به صحن علنی مجلس شورای اسلامی و تصویب آن توسط نمایندگان است.
از جمله مهم‌ترین شفافیت‌هایی ‌که این طرح در فرایند قانون‌گذاری و انتشار آرای نمایندگان انجام می‌دهد الزامی شدن انتشار مشروح مذاکرات کمیسیون‌های تخصصی و آرای نمایندگان به تفکیک آرایشان است که یکی از مهم‌ترین گام‌های نظام جمهوری اسلامی برای شفافیت محسوب می‌شود و تاکنون در سایر قوا سابقه ندارد. از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که این طرح شفافیت آن را الزامی کرده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ الزامی شدن انتشار عمومی مشروح مذاکرات ظرف حداکثر یک ماه، الزامی شدن انتشار عمومی برنامه هفتگی مجلس ۳ روز قبل از برگزاری جلسات، امکان حضور سایر نمایندگان در جلسات هیأت رئیسه، الزامی شدن انتشار مشروح مذاکرات هیأت رئیسه برای نمایندگان، امکان انتشار آرای هیأت رئیسه به تفکیک موافق، مخالف و ممتنع برای نمایندگان، الزام به برگزاری علنی جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس، الزام به انتشار عمومی دستور کار کمیسیون‌ها تا ۳ روز قبل از تشکیل جلسه، الزام به انتشار عمومی مشروح مذاکرات جلسات کمیسیون‌های تخصصی، ایجاد بستر قانونی پخش زنده مذاکرات جلسات کمیسیون‌های تخصصی از صداوسیما، الزام به انتشار عمومی حاضران و غایبان و آرای مخالف، موافق، ممتنع و بدون رأی در جلسات کمیسیون، الزام به برگزاری علنی جلسات بررسی طرح‌ها و لوایحی که وفق اصل ۸۵ قانون اساسی برگزار می‌شوند، الزامی شدن انتشار گزارش سفر، هزینه‌ها و نتایج مأموریت کاری نمایندگان و الزامی شدن انتشار آرای نمایندگان در صحن علنی به تفکیک مخالف، موافق، ممتنع و رأی نداده.
نمایندگان در اتاق شیشه‌ای
یک عضو هیأت رئیسه مجلس هم در همین باره گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان بسیار کمک خواهد کرد به بهتر شدن عملکرد مجلس و نمایندگان و ما می‌خواهیم با این طرح همه فعالیت نمایندگان در حیطه وظایف نمایندگی را در ویترین قرار دهیم تا مردم بتوانند آن را رصد و بر عملکرد آنها نظارت کنند.
علیرضا سلیمی افزود: با تصویب طرح شفافیت آرا، نماینده در اتاق شیشه‌ای قرار می‌گیرد بنابراین در امور مرتبط با نمایندگی و درباره طرح‌ها و لوایح با کارشناسی بیشتری اظهار نظر می‌کند. شفاف شدن رأی سبب می‌شود نمایندگان مجلس برای رأی به طرح و لوایح یا رأی اعتمادها بررسی بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند و احساسی رأی ندهند و تصمیم‌گیری نکنند.
 نماینده محلات با بیان اینکه نهایی شدن این طرح به استحکام قانونگذاری و سلامت مجلس کمک می‌کند، اظهار کرد: مردم حق دارند در جریان عملکرد نمایندگان قرار گیرند چرا که نمایندگان وکلای آنها هستند. از طرف دیگر تصویب این طرح باعث مشارکت مردم در امور کلان کشور و تصمیم‌گیری‌ها می‌شود.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.