stat counter
تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
  • کد خبر : 394245
  • 02 مهر 1400 - 0:17
1

نویسندگان ادبیات داستانی فاجعه منا تقدیر شدند

نویسندگان ادبیات داستانی فاجعه منا تقدیر شدند
قلم | qalamna.ir :

پنجشنبه شب پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب در مراسم تقدیر از نویسندگان فاجعه منا که امروز در امور حج و زیارت قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و همه دلاور مردانی که خون خود را برای احیای دین و اسلام نثار کردند، به مصادف شدن دوم مهرماه سالروز فاجعه منا، اربعین حسینی و هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت : باید از جوانانی که با از خودگذشتی و نثار جان خود از امام شان پیروی و از فرمان ولی امر مسلمین اطاعت کردند،‌ تقدیر و قدردانی کرد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تولید دو اثر فاخر «خیابان ۲۰۴» اثر خانم زهرا کاردانی و «بکه» اثر ابراهیم اکبری دیزگاه که فاجعه منا را روایت می کنند، بسیار ارزشمند دانست.

حجت الاسلام و المسلمین نواب اظهار داشت: صحنه‌های تاریخ پر از روایتگری افرادی است که با ادبیات خود اقدام به روایت گری کرده‌اند به عنوان نمونه روایتگری حضور امام سجاد(ع) در مسجدالحرام و تحویل گرفتن ایشان و راه ندادن به هشام و راه باز کردن که برای آن حضرت انجام شده است، یک یادگار در تاریخ است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سفرنامه نویسی و روایتگری را اقدامی مهم در مسیر انتقال حقایق به نسل های بعدی در طول تاریخ دانست و گفت: اگر آن راوی اتفاقاتی را که برای حضرت سجاد (ع) به وقوع پیوسته است، روایت نمی‌کرد، مردم چگونه از آن حوادث با خبر می شدند و چگونه به عزت و عظمت آن حضرت در عصر خود پی می بردند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با بیان اینکه در فاجعه منا در سال ۹۴ حدود هفت هزار زائر با لباس احرام و لب تشنه به دلیل بی تدبیری سعودی ها به شهادت رسیدند، گفت: این فاجعه در نوع خود و در تاریخ حج بسیار بزرگ و بی سابقه بود.

وی افزود: بی تدبیری آن کشور، عامل این فاجعه بود و سعودی ها به جای تدبیر فقط شعار دهند و روایتگری از این فاجعه بی سابقه کار هنرمندانه ای است که با تولید اثر اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: در اربعین حسینی جابربن عبدالله،  پیاده به سمت کربلا رفت و این حرکت او با روایتگری در تاریخ نوشته و جاودانه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه امروز بعد از قرن ها شاهد اتفاق بزرگ پیاده روی اربعین در جهان هستیم، اظهار داشت: این حرکت که به وسیله جابربن عبدالله آغاز شد امروز تبدیل به حرکت عظیمی در جهان شده که در نوع خود بسیار بی‌سابقه و بزرگ است و روایت گری از آن، کار بسیار ارزشمندی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: هنر ارزشمند روایتگری داستانی و رمانی از عهده هر کسی بر نمی‌آید و تنها برخی افراد این ظرفیت را دارند و این هنری است که اکنون در درون شما شکوفا شده است.

وی عنوان کرد: شما با این هنر خود به فاجعه منا حساس شدید و اقدام به نوشتن و روایتگری کرده و این کار بزرگ را انجام دادید.

وی اضافه کرد: گرچه آثار زیادی در مورد فاجعه منا نوشته شده است ولی نباید به آن اکتفا کنید و رویکرد شما باید تبیین حقایق برای جوانان و آیندگان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه با بیان اینکه داستان حج و قربانی، حکم الهی و اساسش حرکت حضرت ابراهیم (ع) بود، اظهار داشت: ابراهیم(ع) بدون درنگ اقدام به قربانی کرد. حرکت ابراهیم نقطه شروع کار بود، اما امروز این مسیر بعد از هزاران سال ادامه پیدا کرده و تبدیل به الگویی برای مردم شده است. حرکت حضرت ابراهیم (ع) برای خدا بود ولی اساس و شروع آن موجب اتفاقات بسیاری در جامعه از نظر روحی، روانی، معنوی ، عرفانی و… شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: خدای متعال به شما ظرفیت استفاده از قلم را داده است، سعی کنید نقطه پایانی رمانی که می نویسید، به رشد عشق به خدا و توحید و… ختم شود. 

وی اضافه کرد: با این کار خود عشق به خدا و توحید را در قلب جوانان بکارید و آنها را به توحید و خدا دعوت کنید. این نوعی هدایت کردن است:کلام پیامبر ص « قولوا لا اله الله تفلحوا» یعنی معجزه پیامبر(ص) و کاشتن عشق به خدا در دل و قلب مردم است.

گفتنی است این مراسم به مناسبت دوم مهرماه، سالگرد فاجعه منا که در سال ۱۳۹۴ در مسیر رمی جمرات اتفاق افتاد، برگزار شد.
 

هشتگ: , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.