stat counter
  • امروز : یکشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۰
  • برابر با : Sunday - 24 October - 2021

تیتر خبرها

ویروس کرونا چند کارگر را بیکار کرد؟ واژگونی خودرو در گردنه دالانی پاوه سه کشته و سه زخمی برجای گذاشت تردد قطارها در راه‌آهن شمال از سر گرفته شد صعود منچسترسیتی به رده دوم لیگ برتر انگلیس با درخشش فودن پیروزی پورتو با هت‌تریک مهدی طارمی حضور هازارد و کارواخال در فهرست رئال برای ال‌کلاسیکو اوضاع نابه‌سامان کشتی تهران/ پشتام: رییس هیات اصلا نمی‌دانست در مسابقات جهانی حاضر شده‌ام! اعلام ساعت و مکان بازی ایران با لبنان و سوریه ثبت نام مجرد‌ها برای مسکن درحد پیشنهاد است افزایش ۸۱ درصدی در سود خالص گروه شیمیایی تورم نقطه‌ای مهر ماه ۴.۵ واحد کاهش یافت وضعیت سبد سهام عدالت در اولین روز آبان ماه رئیسی:اجازه ندهیم موج جدید کرونا، ما را غافلگیر کند کاش رئیسی واقعیات را می‌گفت چرا واکسیناسیون باید اجباری باشد؟ دلیل این سیلی چه بوده است؟ فیلتر و مسدودسازی راه حل نیست برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق(ع) در شهرستان مُهر جمالی نژاد: تراکم‌فروشی موجب خدشه‌دار شدن فضای سبز خوانسار شده است هواشناسی مازندران برای فعالیت‌های دریایی هشدار قرمز داد کاهش ۵.۵ درصدی ولادت و افزایش ۲۰.۲ درصدی وفات در استان همدان ۷۰ درصد خانه‌های روستایی خراسان رضوی مقاوم‌سازی نشده است تولید باید از دست دلالان خارج شود تخصیص ۵ میلیارد تومان اعتبار در جهت رفع مشکلات روستاهای همدان اعلام برنامه‌های جشن ۱۷ ربیع در حرم شاهچراغ (ع) پرونده فساد در شرکت عمران صدرا وارد مرحله جدیدی از تحقیقات شد ثبت نام طرح جهش تولید مسکن در ۲۴شهر فارس نجات جان دو مصدوم در آتش سوزی منزل مسکونی جهرم آبادان تشنه داشتن مدیران جهادی است سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس منصوب شد استفاده ۸۱ درصد واکسن هاری در شهرضا برای گزش حیوانات خانگی آمادگی بیمارستان امام اهواز برای مقابله با بحران‌ها تأکید رئیس کل دادگستری هرمزگان بر سلب هرگونه تحرک و اقدام سوء از مجرمان حرفه ای ضرب‌الاجل برای ساماندهی پارک‌های ساحلی/ زیباسازی منظر شهری در دستور کار است بهره مندی بیش از ۳۴۸هزار هرمزگانی از طرح ایران یاران جوان تقدیر قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور از رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان نشست هم اندیشی مدیرکل بنیاد هرمزگان با فرزندان شهدا خوزستان محتاج باران، نگران سیلاب تولید آب بسته بندی، یک دهم ظرفیت بروکراسی‌ در حوزه صادرات باید کاهش پیدا کند سرپرست ذوب‌آهن: شخصیت تیمی‌مان باعث پیروزی اول شد/ استقلال متفاوت‌تر از فصل گذشته است حسینی: آقایان سالن بوکس انقلاب را هم از دست دادند/ سنگ اندازی در مرامم نیست دختران دوومیدانی را رها نکنید/ مسابقات مهمی داریم باید با برنامه پیش برویم فرگوسن درست می‌گوید یا عزیزی‌خادم؟/ «خوبان عالم» و چند پرسش! استقلال به دنبال گرفتن حق تبلیغات محیطی از طریق وزارت ورزش بازگشایی مرز ایران و ترکمنستان و برقراری روابط تجاری ورود به شهرهای قرمز و نارنجی همچنان ممنوع است شناسایی ۱۳۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در اصفهان /۲۱۳ نفر ترخیص شدند سنتکام: یک سرکرده القاعده در سوریه در حمله هوایی آمریکا کشته شد شخصیت‌هایی که بر سر پست نخست‌وزیری عراق رقابت می‌کنند

  • کد خبر : 394103
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۵۳
0

نخستین تله‌کابین ایران؛ حمل گوگرد به راه‌آهن

برای انتقال گوگرد تولیدی به راه‌آهن زمینی تمبی- درخرینه، از ترن هوایی (سیستمی شبیه تله‌کابین امروزی) استفاده می‌شد. در این سیستم هر واگن پس از عبور از جلوی دریچه انبار، با گوگرد بارگیری می‌شد.

قلم | qalamna.ir :

آغاز تولید صنعتی نفت در مسجدسلیمان، با برپایی امکانات و تاسیساتی همراه است که برخی از آن‌ها برای نخستین بار در ایران ظاهر شد و پیش از آن در کشور سابقه نداشته است. از جمله این موارد می‌توان به تله‌کابین یا ترن هوایی میان پالایشگاه بی‌بیان و ایستگاه راه‌آهن تمبی اشاره کرد.

این خط هوایی که طول آن به ۱۰ کیلومتر می‌رسید، گوگرد پالایشگاه بی‌بیان را به ایستگاه راه‌آهن تمبی انتقال می‌داد تا از آنجا به وسیله قطار‌های باری به اسکله «درخزینه» و از آنجا با دوبه یا یدک‌کش به آبادان و اهواز انتقال یابد. گوگردی که به این طریق به دست می‌آمد، برای مصرف در داخل کشور و صادرات مورد استفاده قرار می‌گرفت.

برخی از چاه‌های مسجدسلیمان، دارای مقادیر زیادی گاز ترش بود [گاز ترش: گازی است که سولفور آن بسیار بالاست و از این رو برای هرگونه استفاده باید سولفور آن جدا شود]و پالایشگاهی ابتدایی که در اوایل تولید نفت در منطقه بی‌بیان مسجدسلیمان ساخته شده بود، این وظیفه را بر عهده داشت.

 
این در زمانی بود که پالایشگاه آبادان، به عنوان نخستین پالایشگاه صنعتی خاورمیانه هنوز ساخته و راه‌اندازی نشده بود و البته پالایشگاه کوچک بی‌بیان تا سال‌ها پس از راه افتادن پالایشگاه آبادان نیز به کار ادامه داد. به هر حال گاز ترش به پالایشگاه بی‌بیان منتقل و در آنجا در بخش گوگردسازی، به مایع قرمز رنگی تبدیل می‌شد.
 
این مایع از طریق لوله‌هایی به دو حوضچه در بیرون کارخانه هدایت می‌شد. دو نفر کارگر با لباس مخصوص و بیل‌هایی سرکج مایع را درون حوضچه‌ها پخش می‌کردند به نحوی که ارتفاع آن حداکثر به ۱۰ سانتی‌متر برسد.
 
مایع قرمزرنگ پس از آنکه به درون حوضچه‌ها ریخته می‌شد، ظرف چند دقیقه به دلیل ترکیب شدن با هوا، به رنگ زرد درمی‌آمد و از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شد. حالا گوگرد جامد با کلنگ‌هایی که دسته‌های کوتاه داشتند خرد و سپس به وسیله فرقون به داخل انبار سرپوشیده‌ای انتقال داده می‌شد.

برای انتقال گوگرد تولیدی به راه‌آهن زمینی تمبی- درخرینه، از ترن هوایی (سیستمی شبیه تله‌کابین امروزی) استفاده می‌شد. در این سیستم هر واگن پس از عبور از جلوی دریچه انبار، با گوگرد بارگیری می‌شد.

 
سپس واگن‌ها به وسیله کابل‌هایی به بالا کشیده شده و با عبور از روی دکل‌هایی بلند، مسافتی در حدود ۱۰کیلومتر را تا بندر درخزینه در کنار رود کارون طی می‌کردند. در پایان راه واگن‌ها گوگردهایشان را به درون واگن‌های باری تخلیه می‌کردند و با چرخشی ۱۸۰درجه‌ای به بی‌بیان بازمی‌گشتند تا مجددا عملیات حمل و بارگیری را انجام دهند.

جالب این که در مسیر عبور این کابین‌ها که گاه از روی جاده‌های اتومبیل‌رو می‌گذشت، توری‌های فلزی محکمی نصب شده بود تا از ریختن گوگرد‌ها در حین عبور کابین‌ها به روی جاده و ماشین‌ها ممانعت به عمل آید. از دیگر خاطراتی که شخصا به یاد دارم، گوگرداندود کردن مجسمه‌هایی بود که دانش‌آموزان به عنوان کاردستی می‌ساختند.

 
به این صورت که مجسمه‌های گلی به کارگرانی که در حوضچه‌های گوگرد یا پالایشگاه بی‌بیان کار می‌کردند، داده می‌شد و آن‌ها مجسمه‌ها را در حوضچه گوگرد مذاب فرو می‌کردند. به این ترتیب مجسمه‌های لیمویی خوش رنگی، پوشیده از گوگرد، به دست می‌آمد.
 
بر اساس روایت دیگری از آن روزها، یک بار تعدادی از کارگران تصمیم می‌گیرند برای رفتن به تمبی، از تله‌کابین بی‌بیان استفاده کنند و به تصور این که هنگام رسیدن کابین‌ها به مقصد و موقع دور زدن از آن‌ها به پایین می‌پرند، سوار یکی از آن‌ها می‌شوند.
 
اما در پایان مسیر آن‌ها موفق نمی‌شوند به موقع پیاده شوند و در نتیجه به داخل واگن‌های باری که برای حمل گوگرد آمده بودند، سقوط می‌کنند.
 
در همین حال سایر کابین‌های حامل گوگرد از راه می‌رسند و محموله‌ها را روی سر آن‌ها خالی می‌کنند! البته بعد‌ها گاز ترش مسجدسلیمان به وسیله خط لوله به پتروشیمی ماهشهر انتقال یافت و تا آنجا که می‌دانم اکنون از آن مجموعه فقط دو حوضچه باقی مانده است.

منبع: مرکز اسناد صنعت نفت: نعمت‌الله امام، کارمند بازنشسته نفت

هشتگ: , , , , ,

دیدگاه کاربران

ملاحظات ارسال دیدگاه
  • نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد.
  •  نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
 

استفاده از اخبار با ذکر منبع وبگاه خبری قلم مجاز است.

2011 - 2020 ©
Qalam News Agency qalamna.ir . All rights reserved