stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 394001
  • 31 شهریور 1400 - 16:32
1
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان:

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان ماندگار شد/ لزوم همکاری شهرداری همدان

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان ماندگار شد/ لزوم همکاری شهرداری همدان
همدان- قلمنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان بین استاندار و وزارتخانه در خرداد امضا شد و علیرغم تلاش خیلی از استان‌ها برای میزبانی این جشنواره، جشنواره تئاتر کودک در استان همدان ماندگار است.
قلم | qalamna.ir :
خبرنگار قلم از همدان، احمدرضا احسانی، امروز در جمع خبرنگاران ضمن‌گرامیداشت هفته دفاع مقدس با بیان اینکه فرهنگ زمانی می‌تواند در مسیر توسعه و گسترش قرار گیرد که همراهی سایر دستگاه‌ها و ادارات را داشته باشد، عنوان کرد: برآنیم تا توسعه متوازن امکانات و اجرای برنامه‌های فرهنگی، قرآنی، هنری و رسانه ای را در دستور کار قرار داده و در مسیر تحقق عدالت فرهنگی در سطح استان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هایمان جلب مشارکت دستگاه‌های اجرایی را قرار داده ایم، مطرح کرد: در بسیاری از کشورها وزارتی با عنوان فرهنگی وجود ندارند و شهرداری‌ها متولی انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند و در بسیاری از استان ها، شهرداری‌ها به لحاظ اعتباری در مسیر پیش روی اجرای این برنامه‌ها هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه شهرستان‌های فامنین و اسدآباد در هماهنگی با سایر ادارات از دیگر شهرستان‌ها جلو هستند، ادامه داد: از سویی، در تلاشیم تا برگزاری برنامه‌ها و همایش‌ها را به انجمن‌ها، تشکل‌ها و موسسات واگذاری کنیم و البته تا به امروز بخشی از این موضوع نیز محقق شده است.

وی با بیان اینکه توجه به فرهنگ فولکلور از دیگر برنامه‌هایی است که در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد قرار دارد، اظهار کرد: از آنجا که استان همدان از قومیت‌های کرد، لر، ترک لک و فارس تشکیل شده، توجه به بومی بودن و محلی‌نگری برنامه‌ها در حال پیگیری است و در راستا، جشنواره گویش‌های محلی در ملایر برگزار شد.

احسانی با بیان اینکه رویکرد ما برنامه محور بودن است، تصریح کرد: در این راستا، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی در سطح استان و پیش روی بر اساس تقویم کاری را داشته ایم و در این مسیر، موفق به کسب رتبه‌های برتر و تقدیر در قالب جشنواره شهید رجایی و روابط عمومی وزارتخانه شده ایم.

وی در ادامه صحبت‌های خود به بحث اشتغال اشاره کرد و گفت: ۱۰۰ درصد اعتبارات این حوزه جذب ۴۷ درصد هم بیش از ادارات دیگر جذب کرده ایم و در زمینه جذب تسهیلات از بانک کارافرینی دومین استان کشور هستیم.

احسانی با بیان این موضوع خاطرنشان کرد: این وام به سود فعالان فرهنگی است و تلاش می‌کنیم سقف آن را از این میزان بالا ببریم تا مجموعه‌های فرهنگی بیشتری از این تسهیلات استفاده کنند.

سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان همدان در مهرماه

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از احتمال سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان همدان در مهرماه خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی و نامه‌نگاری برای حضور وزیر در آیین افتتاحیه موزه صنعت چاپ و همچنین شورای فرهنگ عمومی استان انجام شده است‌، در این خصوص مهرماه امسال در مجتمع ابن‌سینا با همکاری اتحادیه چاپخانه‌داران جشنواره صنعت چاپ برگزار می‌شود به نوعی که برخی از دستگاه‌های چاپخانه‌های قدیمی در موزه صنعت چاپ جمع‌آوری شده و در چند روز آماده نمایش است و موزه همزمان با جشنواره خواهد بود.

احسانی در ادامه صحبت‌های خود به برنامه‌های اجرا شده این اداره کل در نیمه نخست سال جاری پرداخت و گفت: پویش امید و نشاط اجتماعی در استان با ارسال ۹۰۰ اثر با محتوای فرهنگی به این جشنواره در فروردین ماه سال۱۴۰۰ برگزار شد، از سویی جشنواره هنرهای تجسمی و جایزه ادبی در استان، بزرگداشت روز ملی سینما و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه، کنگره ملی آیت‌الله مدنی با اختصاص نزدیک به ۴۸۰ میلیون تومان اعتبار، جشنواره نمایشنامه‌نویسی، گردهمایی روسای انجمن‌های ادبی استان و افتتاح خانه سینمای مستند استان همدان از جمله برنامه‌هایی است که در سال جاری اجرا شده است.

برگزاری ۵۸ برنامه در هفته دفاع مقدس

وی با بیان اینکه اولین همایش شعر عاشورایی در دهه اول محرم برگزار شد، تصریح کرد: نیمه دوم امسال نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که ۵۸ برنامه در طول هفته دفاع مقدس در سراسر استان برگزار خواهد شد.

این مسئول به برگزاری هنرواره ملی مشق سرخ طی هفته جاری اشاره کرد و افزود: در این هنرواره، ۳۰۳ اثر از ۲۸ استان به دبیرخانه ارسال شد.

احسانی در این راستا به انتخاب کتاب سال دفاع مقدس در هشتم مهرماه، اختتامیه مسابقه سراسری کتابخوانی حاج جلال، جشنواره نمایش نامه خوانی، اجرای نمایش‌های خیابانی با موضوع دفاع مقدس، اکران فیلم‌های دفاع مقدس، نمایشگاه عکس، تجلیل از شعرای فعال در این عرصه، برگزاری نمایشگاه‌ هنرهای تجسمی، همایش شعر و داستانک ایثار و شهادت و تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس استان و غیره اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها تحت عنوان همایش “روایت ایثار” در هفته دفاع مقدس در استان همدان اجرا می‌شوند.

شناسایی ۱۸ روستای قرآنی در استان همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از برگزاری همایش روستاهای قرآنی در استان همدان نیز خبر داد و گفت: تعداد ۱۸روستای قرآنی در استان شناسایی شدند که در این راستا فعالان عرصه قرآنی این روستاها تجلیل و یادمانی در این روستاها نصب خواهد شد.

وی در ادامه این نشست به اعلام برنامه‌های این اداره کل در مهرماه سال جاری نیز اشاره کرد و افزود: موزه صنعت چاپ در استان افتتاح خواهد شد، در استان همدان ظرفیت خوبی برای راه‌اندازی موزه صنعت چاپ وجود دارد و امیدواریم تا چند روز آینده به بهره‌برداری برسد.

این مسئول با تاکید بر اینکه این موزه می‌تواند به لحاظ آموزشی و گردشگری مورد استفاده باشد، اظهار کرد: جشنواره ملی ندای آسمانی با موضوع اذان در آبان ماه و جشنواره تئاتر استانی، جشنواره موسیقی، ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در نیمه دوم سال برگزار می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به تصویب سند برش استانی نقشه فرهنگی کشور اشاره کرد و افزود: یک سال است که همدان به عنوان پایلوت این سند انتخاب شده و همراه با ۱۱ استان این کار را شروع کردند که اکنون سند آماده است و با حضور وزیر در شورای فرهنگ عمومی از سند برش استانی استان همدان رونمایی می‌شو

احسانی با بیان اینکه بهره برداری از قسمت‌های بازسازی شده ساختمان شهید آوینی و ابن سینا را نیز پیش رو داریم، یادآور شد: آورده بخش خصوصی در این بین بالغ بر سه میلیارد تومان بوده است و سالن سینمای آوینی ۳۰۰ صندلی به ظرفیت سینمایی استان اضافه خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه برآنیم تا برنامه‌های فرهنگی و هنری در شهرستان‌های همدان برگزار کنیم تا توزیع عادلانه را در پی بگیریم، خاطرنشان کرد: با این روند، هنرمندان در شهرستان‌ها که مهجور هستند نیز شناسایی می‌شوند.

احسانی از آمادگی استان همدان برای برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت غیرمجازی سخن گفت و افزود: این موضوع بستگی به نظرات وزراتخانه دارد، اگر قرار بر برگزاری این نمایشگاه به صورت مجازی هم باشد، می‌توانیم آن را به صورت سال گذشته برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان به استقبال خوب از نمایشگاه کتاب برگزار شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: تفاهم‌نامه برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان بین استاندار و وزارتخانه در خرداد امضا شد و علیرغم تلاش خیلی از استان‌ها برای میزبانی این جشنواره، جشنواره تئاتر کودک در استان همدان ماندگار است.

احسانی با بیان اینکه جشنواره تئاتر جزء ۱۶ رویداد مهم فرهنگی است، ادامه داد: در این مسیر نیاز به مشارکت دستگاه‌ها به ویژه شهرداری‌ها است اما هنوز از این موضوع خیلی عقب هستیم؛ این در حالی است که به راستی، برای برگزاری این رویداد در سطح بین‌المللی باید سایر سازمان‌ها و ادارات تعامل لازم را در برگزاری این جشنواره داشته باشند، بیشترین هزینه‌های برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان توسط شهرداری تأمین و هزینه می‌شود.

وی با تصریح بر این موضوع تاکید کرد: پس از جشنواره فجر، جشنواره تئاتر در کشور بزرگترین رویداد فرهنگی محسوب می‌شود بدین سان بایستی سایر دستگاه‌ها نیز برای برگزاری این رویداد فرهنگی پای کار باشند تا بتوانیم جلوتر از دوره‌های قبلی و بهتر از سال‌های پیش این رویداد را برگزار کنیم.

این مسئول از برگزاری جشنواره تئاتر استانی در آبان و آذرماه نیز سخن گفت و افزود: جشنواره موسیقی عاشیق‌لر نیز به میزبانی یکی از شهرستان‌های کبودراهنگ یا رزن برگزار خواهد شد که مقدمات آن فراهم شده است.

احسانی با بیان اینکه سه بخش نقالی، خیمه‌شب‌بازی و پرده خوانی به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اضافه می‌شود، در خصوص برگزاری این رویداد فرهنگی در استان نیز تشریح کرد: فراخوان جشنواره در روزهای آینده منتشر می‌شود و برگزاری جشنواره در اسفندماه امسال پیش‌بینی شده که امیدواریم با تسریع واکسیناسیون شاهد برگزاری حضوری آن باشیم.

پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی پروژه موزه‌های هنرهای معاصر همدان

وی با بیان اینکه سالن‌های مجتمع آوینی و بوعلی در حال بازسازی از سوی بخش خصوصی است، اضافه کرد: اداره ارشاد ضمن همکاری با سینما قدس همدان و سینما شهر تهران تبدیل به پردیس سینمایی می‌شود و اقدامات خوبی انجام شده است.

احسانی در این راستا با بیان اینکه سینما قدس همدان چهارسالن خواهد داشت، گفت: با پردیس سینمایی شدن قدس همزمان ۴ فیلم اکران خواهد داشت که سینما فلسطین نیز با دو تا سالن پردیس است.

این مسئول در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه امسال، یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای تامین تجهیزات سالن‌ها و مجتمع‌ها اختصاص یافت، اضافه کرد: بازسازی کامل ۱۴ باب مجتمع فرهنگی و هنری را نیز داریم و از سویی، پروژه موزه‌های هنرهای معاصر همدان نیز پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: در این راستا کارها به خوبی در حال پیش روی است، اما نیازمند اعتبارات ملی لازم است. برای این پروژه موافقت نامه ۱۰ میلیارد تومانی را گرفتیم که ۵ میلیارد تومان آن در مسیر تحقق قرار دارد.

وی ادامه داد: در مجتمع فرهنگی شهید آوینی سالنی با ظرفیت ۳۲۰ نفر وجود دارد که در روزهای آینده به صندلی‌های سالن‌های سینمایی شهر همدان اضافه خواهد شد و به طور مجزا از مجتمع آوینی فعالیت می‌کند.

سینما قدس به پردیس سینمایی تبدیل خواهد شد

این مسئول با بیان اینکه سینما قدس به پردیس سینمایی تبدیل خواهد شد، گفت: این پردیس با چهار سالن به بهره‌برداری خواهد رسید که اعتبارات قابل توجهی به این پروژه اختصاص یافته و ۹۱۰ میلیون تومان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به پروژه کمک شده است.

وی در ادامه از وضعیت تالار بزرگ همدان و کلنگ زنی آن در سال ۸۸ سخن گفت و افزود: این پروژه همزمان با ۹ مرکز استان دیگر در حالی در همدان شروع شد که این پروژه‌ها با اعتبارات ملی و به صورت گلوبال پیش می‌رفتند، اما همدان تنها در زمینه خاکبرداری اقدام کرد و استان‌های دیگر هفته دولت سال گذشته و امسال این پروژه‌ها را افتتاح و دو پروژه استان‌های دیگر تا دهه فجر سال جاری افتتاح می‌شود.

احسانی ضمن ابراز تاسف مطرح کرد: از آن جا که اعتبارات این ۹ پروژه با هم بوده است، شاهدیم که بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اعتبار تالار بزرگ شهر از همدان خارج شده و به ما اختصاص نیافته است بدین سان خواستار پیگیری‌ها از سوی سازمان مدیریت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه موزه هنرهای معاصر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: این طرح به اعتبارات ملی نیاز دارد که با تزریق ۱۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، عملیات اجرایی ادامه خواهد یافت.

آغاز عملیات عمرانی مرکز همایش‌های همدان نیازمند اعتبار

وی با بیان اینکه امیدواریم در سفر وزیر ارشاد به استان همدان، اعتبارات اولیه برای آغاز عملیات عمرانی مرکز همایش‌های همدان جذب شود، گفت: متاسفانه نقشه این تالار تغییر کرده بود و آن را مجدد در مسیر احداث سالن یک هزار و ۲۰۰ نفری وارد کرده ایم، ردیف اعتباری آن احیا شده است و منتظر اختصاص اعتبار به آن هستیم که در صورت تحقق، تا دو یا سه سال آینده شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در بخش پایانی این جلسه، با بیان این موضوع، تصریح کرد: اعتباری بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان به دلیل تعطیلی پروژه بزرگ مرکز همایش‌های همدان در طول سال‌های گذشته از استان خارج شد.

گفتنی است؛ در این نشست، برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای همدان، عملکرد خانه مطبوعات استان همدان را ضعیف دانسته و خواستار پیگیری جدی تر مسائل اصحاب رسانه شدند.

در این بین به موضوعاتی چون، عدم اطلاع‌رسانی ثبت‌نام مسکن خبرنگاران و هنرمندان، عدم دعوت خبرنگاران در جلسات مهم استان، تعطیلی برنامه‌های مناسب خبرنگاران به سبب کرونا و عدم برگزاری دوره‌های آموزشی، جشنواره‌های مطبوعات و غیره مطرح شد. خبرنگاران همدانی تاکید داشتند که کرونا بهانه ای برای عدم برگزاری این دوره ها، جشنواره‌ها و حتی یک برنامه مناسب برای هفته خبرنگار شده است و نیاز است تا خانه مطبوعات در کنار این موارد به مطالبه گری حق و حقوق خبرنگاران بپردازد.

از دیگر موارد ذکر شده در این اعتراض‌ها می‌توان به عدم پرداخت هدایای روز خبرنگار، هدیه معاونت مطبوعاتی و سایر هدایای هفته خبرنگاران به اصحاب رسانه نیز اشاره کرد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.