stat counter
تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
  • کد خبر : 393902
  • 31 شهریور 1400 - 12:07
2

اردوغان: “ناسیونالیسم واکسن” مایه ننگ بشریت است/ نمی‌شود بحران سوریه ۱۰سال دیگر طول بکشد

اردوغان: “ناسیونالیسم واکسن” مایه ننگ بشریت است/ نمی‌شود بحران سوریه ۱۰سال دیگر طول بکشد

اردوغان در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: افزایش قدرت مجمع عمومی به آن امکان می‌دهد برخورد موثرتری با مشکلات جهان داشته باشد.

قلم | qalamna.ir :

ایسنا به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود در هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل به آسیب‌پذیری کشورهای در حال توسعه و بخش‌های فقیرتر جامعه در مقابل پاندمی ویروس کرونا اشاره کرد و خواهان تقویت سازمان جهانی بهداشت شد.

اردوغان «ناسیونالیسم واکسن» را محکوم کرد و گفت: تنها از طریق همکاری و همبستگی جهانی می‌توان با همه گیری ویروس کرونا مبارزه کرد و تاکید کرد که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه به موفقیت برسد. 

وی در سخنان خود تاکید کرد: ناسیونالیسم واکسن وقتی که ده‌ها میلیون نفر در چنگال ویروس گرفتار هستند، مایه ننگ برای بشریت است.

اردوغان با اشاره به ترک‌تبار بودن دو دانشمندی که اولین واکسن علیه کرونا را ابداع کردند گفت ترکیه به زودی واکسن خود به نام «ترک‌واک» را نیز برای «کل بشریت» ارائه می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مباحث مختلفی در منطقه و جهان اشاره کرد و به مبحث تغییرات اقلیمی نیز پرداخت. اردوغان یادآوری کرد که ترکیه از اولین کشورهایی بود که توافق پاریس را امضا کرد و گفت این توافق ماه آینده برای تصویب به مجلس این کشور ارائه می‌شود.

ترکیه در حال حاضر تنها کشور عضو «گروه ۲۰» و یکی از تنها شش کشور جهان است که هنوز این توافق را تصویب نکرده؛ اردوغان گفت تقسیم ناعادلانه تعهدات دلیل این تاخیر بوده است. 

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین خواهان صلح، ثبات و امنیت در افغانستان شد و گفت: ترکیه وظیفه برادرانه خود نسبت به مردم افغانستان در این روزهای سخت را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که جهان هنوز راه‌حلی برای بحران پناهجویانی که از افغانستان و سوریه مهاجرت کرده‌اند پیدا نکرده است. 

وی در همین راستا نسبت به افزایش مهاجرت به دلیل تغییرات آب و هوایی هشدار داد. وی افزود که تغییرات آب و هوایی تفاوتی بین کشورها و انسان‌ها قائل نخواهد شد و همگان از آن آسیب خواهند دید.

اردوغان در اظهارات خود گفت ترکیه همچنین میزبان بیش از یک میلیون مهاجر تحت شرایط مختلف است. وی توضیح داد: “با توجه به تحولات در افغانستان ، در روزهای اخیر ما نیز با احتمال ورود مهاجران از این کشور روبرو بودیم.” اردوغان گفت که ترکیه نه وسیله ای دارد و نه صبر برای مواجهه با موج های جدید مهاجرت ، و افزود که ترکیه “کرامت بشریت را در بحران سوریه حفظ کرد”.

او همچنین تاکید کرد که آنکارا الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه توسط حکومت ولادیمیر پوتین را به رسمیت نمی‌شناسد.

در موضوع سوریه، اردوغان یادآوری کرد که آنکارا تنها عضو ناتو است که مستقیما و با نیروهای زمینی با داعش جنگیده است. او با اشاره به ۱۰ سال جنگ در این کشور خواهان عمل به قطع‌نامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و حفظ تمامیت ارضی سوریه شد. 

او گفت:  جامعه ین المللی نمی تواند اجازه دهد بحران سوریه تا ۱۰ سال دیگر ادامه یابد. تراژدی بشردوستانه در سوریه طی یک دهه کامل در برابر چشم جهانیان رخ داده است. ما باید اراده قوی تری برای یافتن راه حلی سیاسی برای این مشکل بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد و به نحوی که انتظارات مردم سوریه را برآورده کند ، نشان دهیم.

او گفت که بحران طولانی مدت باعث مرگ صدها هزار نفر و آواره شدن میلیون ها نفر دیگر از سال ۲۰۱۱ شده است. سوریه از اوایل سال ۲۰۱۱ ، درگیر یک جنگ داخلی شدید بود. سالهاست که ترکیه در زمینه های مختلف از جمله روند آستانه و مذاکرات با روسیه ، برای کاهش و حل بحران سوریه تلاش کرده است.

اردوغان گفت ترکیه نه تنها نزدیک به ۴ میلیون سوری – بیش از هر کشور دیگری در جهان – پذیرفته است ، بلکه نیروهای خود را نیز به نبرد با گروه های تروریستی اعزام کرده است ، گروه هایی که به گفته وی “منطقه را در خون و اشک غرق کرده اند”.

وی تاکید کرد که علاوه بر مبارزه با گروه های تروریستی منطقه و داعش، حضور ارتش ترکیه در مناطق مرزی شمال سوریه از کشتار و پاکسازی قومی توسط شاخه های گروه تروریستی پ ک ک جلوگیری کرد. وی با اشاره به عملیات ضدتروریستی مرزی ترکیه در شمال توضیح داد: در نتیجه تلاش های ما و با هزینه شهدا ، ما توانستیم بازگشت داوطلبانه ۴۶۲۰۰۰ سوری را به مناطقی که برای آنها امنیت ایجاد کرده بودیم ، تضمین کنیم.

 وی با اشاره به توافق برای منطقه کاهش تنش با روسیه ، افزود: “به شیوه مشابه ، به لطف حضور ما در ادلب ، جان میلیون ها نفر را نجات دادیم و مانع آواره شدن آنها شدیم.” اردوغان در مورد تهدید تروریستی در مناطق سوریه در نزدیکی ترکیه گفت: “من مایلم پیش از شما تکرار کنم که تمایز بین سازمان های تروریستی در منطقه و استفاده از آنها به عنوان پیمانکار فرعی غیرقابل قبول است.”

در مورد لیبی او گفت کشورش پشتیبان دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات به‌موقع است. 

در مورد مسله اسراییل و فلسطین او با اقداماتی همچون «شهرک‌های غیرقانونی، اشغال و الحاق» مخالفت کرد و گفت بدون حل این تخاصم «صلح و ثبات پایدار» به خاورمیانه نمی‌آید. او خواهان «احیای روند صلح و چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی» و «تشکیل دولت مستقل و پیوسته فلسطینی با مرکزیت بیت‌المقدس و روی خطوط سال ۱۹۶۷» شد و گفت:رویکرد نادیده گرفتن ترکیه در منطقه که از طولانی‌ترین کرانه در دریای مدیترانه شرقی برخوردار است، باید کنار گذاشته شود.

در مورد چین او خواهان «پاسداشت حقوق بنیادین ترک‌های اویغور مسلمان» در این کشور شد.

اردوغان حل مساله کشمیر «از طریق گفتگو بین طرفین» و عمل به قطع‌نامه‌های سازمان ملل  را خواستار شد.

از بنگلادش خواست به وضعیت پناهندگان روهینجا که از میانمار به این کشور پناه آورده‌اند، رسیدگی کند. 

در مورد قبرس او خواهان توجه به حقوق حاکمیت جامعه ترک‌های این جزیره شد و گفت این منصفانه نیست که تنها رهبر یکی از دو جامعه قبرس می‌تواند در صحن سازمان ملل سخنرانی کند. او از جامعه جهانی خواست «با ذهنی باز» به جامعه ترک‌های قبرس گوش کنند. 

اردوغان خواهان تداوم صلح در منطقه شرق دریای مدیترانه شد و گفت ترکیه بزرگ‌ترین ساحل این منطقه را دارد و نباید به منافع آن بی‌توجهی شود. او گفت در منطقه دریای اژه هم اختلافات را باید از طریق گفتگوی دوجانبه حل کرد.

رئیس جمهور ترکیه گفت که کشورش همچنان خواهان عضویت در اتحادیه اروپا است و به همکاری آنکارا با کشورهای قاره آفریقا نیز تاکید کرد و یادآور شد که این همکاری صدها سال سابقه دارد.

رئیس جمهور ترکیه در پایان گفت: هر کسی که بیشترین آسیب را به کره زمین وارد و از منابع طبیعی به طرز وحشیانه استفاده کرده است، باید بیشترین سهم را در مقابله با تغییرات آب و هوایی داشته باشد. ترکیه که در مواجه با هر گونه مشکل، بحران یا فراخوان جهانی بی تفاوت نبوده است، وظیفه خود در قبال مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی و حفاظت از محیط زیست نیز انجام خواهد داد.

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.