stat counter
تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
  • کد خبر : 393348
  • 28 شهریور 1400 - 11:45
2
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان:

۱۴ میلیارد تومان برای بیابانزدایی در اصفهان اختصاص داده شد

۱۴ میلیارد تومان برای بیابانزدایی در اصفهان اختصاص داده شد
اصفهان- معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: حدود ۱۴ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مقابله با بیابانزایی در این استان در سال جاری تامین شده است.
قلم | qalamna.ir :

حسینعلی نریمانی اظهار داشت: این طرح‌ها شامل نهال کاری، مراقبت و آبیاری، تل رسوبگیر، بادشکن زنده و قرق برای اجرا در عرصه‌های بیابانی آران و بیدگل، برخوار، شهرستان اصفهان و نائین پیش‌بینی شده که پس از تخصیص اعتبار، عملیاتی خواهند شد.

وی علت تمرکز اجرای پروژه‌های مقابله با بیابانزایی در این چهار شهرستان را خسارت زایی بالا این مناطق دانست و خاطرنشان کرد: سه هزار هکتار نهال‌کاری در شهرستان‌های آران و بیدگل، نائین، اصفهان و برخوار و ۲۱۰۰ هکتار عملیات آبیاری و مراقبت برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

نریمانی درباره برنامه‌های مقابله با بیابانزایی در منطقه سگزی، ابراز داشت: با توجه به اینکه فعالیت معادن گچ در سگزی متوقف شده است و معادن رس نیز دیگر برداشت نمی‌کنند، تولید رسوب در این منطقه تقریباً کنترل شده ضمن اینکه در سگزی به اندازه کافی نهال کاری انجام شده است.

بیابان‌زایی در سگزی مهار شد

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بیابان زایی در سگزی به دلیل توقف فعالیت معادن رس و کوره‌های گچ مهار شده است، گفت: تلاش می‌کنیم در سگزی دستگاه سنجش رسوب راه اندازی شود تا بتوان طوفان‌هایی که در مناطق اتفاق می‌افتد به لحاظ اندازه، نوع و محل انتشار رسوب شناسایی کرده و بصورت منطقه‌ای طرح‌های مقابله با بیابانزایی را اجرا کنیم.

نریمانی با اشاره به اینکه منابع طبیعی مطالعات احیایی را در تالاب گاوخونی دنبال می‌کند، درباره منشأ گردوغبارهای امسال افزود: متولی تعیین منشأ غبارآلودگی هوای شهر اصفهان محیط زیست و هواشناسی است که به تفکیک مشخص کنند آلودگی هوا و ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون در بهار و تابستان منشأ صنعتی دارد یا طبیعی اما اداره کل منابع طبیعی بیشتر طوفان‌ها را رصد می‌کند که از این رو وقوع طوفان در شش ماه ابتدایی امسال در اصفهان کم بوده است.

استان اصفهان دارای سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان است که ۲ میلیون و ۲۰۰ هکتار از آنها رخساره‌های بیابانی کویری و اراضی رسی نمکی است و یک میلیون هکتار آن را تپه‌های ماسه‌ای و شنی به خود اختصاص داده است.

همچنین از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان در اصفهان یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کانون بحران فرسایش بادی است که در صورت فعال شدن طوفان و گرد و غبار، به منابع زیستی و اقتصادی اطراف خودش خسارت فراوانی وارد می‌کند.
از سال ۱۳۴۹ که کار بیابان‌زدایی شروع شده است تا به امروز حدود ۳۰۷ هزار هکتار جنگل دست کاشت در ۸ شهرستان توزیع شده که شامل گونه‌های طاق، قره باغ و شورگز است.

هشتگ: , , , , , ,
  • منبع : مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.