stat counter
تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
  • کد خبر : 393318
  • 29 شهریور 1400 - 15:45
3

مراسم اختتامیه هنرواره ملی خوشنویسی”مشق سرخ” در همدان برگزار شد

مراسم اختتامیه هنرواره ملی خوشنویسی”مشق سرخ” در همدان برگزار شد
همدان- قلمنا- مراسم اختتامیه هنرواره ملی خوشنویسی" مشق سرخ" در همدان برگزار و از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.
قلم | qalamna.ir :

خبرنگار قلم از همدان، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان روز گذشته در آیین پایانی هنرواره ملی خوشنویسی “مشق سرخ” که در همدان برگزار شد، با بیان اینکه هنر، بخشی از رویدادها، اتفات و پدیده هایی است که اتفاق می افتد اما ملموس و محسوس نیستند، عنوان کرد: هنر با اندیشه، فکر و احساسات و دوست داشتن سرو کار دارد و نمی توان آن ها را نشان داد مگر با حس خوبی که از راه هنر منتقل کننده آن ها خواهد بود.

احمدرضا احسانی با تاکید بر اینکه هنر در شته های مختلفی که خوشنویسی هم جزئی از آن است، در به تصویر کشیدن این حال های خوب یا شاید حال های بد نقش دارد، عنوان کرد: این کارکرد هنر نشان می دهد که از واقعیت ها صحبت می کند.

وی با بیان این موضوع ادامه داد: هنر از واقعیت‌ها صحبت می‌کند و چون حقیقت است، به دل می‌نشیند، مطرح کرد: منظور ما هنر اصیل و واقعی است وگرنه در حوزه هنر نیز مانند دیگر حوزه ها ممکن است انحراف وجود داشته باشد.

احسانی با تصریح بر اینکه فلسفه و نگاه خداوند به تمامی مخلوقاتش، نگاهی با عشق و علاقه است که شاید ما با وجود محدودیت ها، این واقعیت را درک نکنیم، گفت: خداوند به‌عنوان بزرگ‌ترین هنرمند هستی است چراکه هر آن چه نسبت به ما دارد، لطف و خیر است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه انتقال احساسات خوب به یکدیگر از وظایف همه انسان ها است، گفت: کسی که به هنری آراسته است، افتخار دارد که احساسات خود را با هنرش منتقل کند پس از جایگاه ویژه ای برخوردار است و در این انتقال خوبی ها و واقعیت ها هنر اصیل و واقعی می تواند اثرات بسیاری برای جامعه و برای خود هنرمند به ارمغان آورد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در کنار تمام وظایف ذاتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید انجام دهد، کار ما خوب کردن حال مردم، انتقال انرژی مثبت به آن ها، کاهش آلام مردم، و انتقال خوبی ها و محبت ها و عشق ورزیدن به مردم است و به راستی که، بازتاب این حال خوبی که هنرمندان به مردم انتقال می دهند، به خودشان نیز باز خواهد گشت.

احسانی با تصریح بر اینکه ارتباط مجموعه های هنری با اعتقادات و ارزش های دینی موضوعی است که در این بین حائز اهمیت است، به ارتباط جشنواره ها با ارزش های دینی اشاره کرد و آن را ویترین کار دانست.

وی با تاکید براینکه شکل زیباتر آن این است که مجموعه های فرهنگی و هنری با حوزه دفاع مقدس با یکدیگر تلفیق داشته باشند و از هم جدا نباشند، اظهار کرد: وظیفه ما این است که در حوزه دفاع مقدس که جز تاریخ و تمدن این کشور است، قدم برداشته و به انتقال این اهمیت ها بپردازیم؛ این درحالی است که ما هنوز به وظیفه خود پی نبردیم؛ وظیفه ما انتقال این ارزش ها به زبان هنر است.

این مسئول در بخش پایانی صحبت های خود، ارتباط جشنواره خوشنویسی با قیام اباعبدالله الحسین(ع) را بیان اعتقادات به زبان هنر دانست و اضافه کرد: قرار است در آبان ماه نیز جشنواره ای ملی با عنوان “ندای آسمانی” با توجه به موضوع اذان برگزار شود که در آن با دریافت آثار پژوهشی و آثاری به شکل هنرهای تجسمی و موسیقی در حوزه اذان، جریان سازی و تقویت این ارزش های دینی را خواهیم داشت.

 آثار برگزیده جشنواره توسط ارگان‌های متولی خریداری شود

در ادامه این آیین، رئیس انجمن خوشنویسان استان همدان نیز با بیان اینکه هنرمندان خوش نویس با کتابت اشعار بزرگان و کتابت احادیث نقش به سزایی در توسعه فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دارند، عنوان کرد: هنر، ابزار قدرتمندی برای توسعه فرهنگی است و در این مسیر، برگزاری این هنرواره در معرفی هنر و هنرمند و ایجاد بسترهای مناسب در این مسیر نیز نقش به سزایی داشته است.

 خسرو نجومی با بیان این موضوع اظهار کرد: پس از برگزاری موفق جشنواره نماز در کمتر از ۶ ماه پیش، ظرفیت مناسبی در مجموعه خوشنویسان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری رویدادهای بزرگتر و در سطح ملی، ایجاد شد.

وی در این راستا تشریح کرد: در طی برگزاری جلسات متعدد، به این جمع‌بندی رسیدیم که یک رویداد ملی خوشنویسی در سال جدید با زمان‌بندی مناسبی داشته باشیم که با توجه به ایام محرم، عنوان رویداد “هنرواره ملی مشق سرخ” با موضوع بیانات امام حسین(ع) و واقعه عاشورا انتخاب شد.

نجومی با بیان اینکه فراخوان این هنرواره در خردادماه سال جاری انجام شد، اضافه کرد: تا پایان مهلت ارسال آثار، بالغ بر ۳۰۵ اثر از ۲۸ استان و ۷۳ شهرستان سراسر کشور به دبیرخانه جشنوراه ارسال شد و به راستی که معنای واقعی واژه ملی هنرواره با این امر، محقق شد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله اول ۱۲۰ اثر برای داوری انتخاب شدند و از این آثار، تعداد ۸۰ اثر برای نمایش در نمایشگاه هنرواره انتخاب شدند، خاطرنشان کرد: در خصوص داوری آثار نیز تلاش شد تا علاوه بر حفظ جایگاه خوشنویسی استان همدان، از ظرفیت‌های خوشنویسی سراسر کشور به نحو احسن استفاده شود بدین سان، داوران هنرواره نیز همگی از اعضای شورای انجمن خوشنویسان کشور بودند.

دبیر هنری این جشنواره در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: هنرمندان برای شرکت در جشنواره‌ها و هنرواره‌های این چنینی برای ارسال آثار خود متقبل هزینه‌های بالایی می‌شوند؛ بدین ترتیب، پیشنهاد می‌کنم تا سقف جوایز نقدی که برای این رویدادها در نظر گرفته می‌شود، در شأن هنر و هنرمند باشد و در صورت امکان، آثار برگزیده توسط ارگان‌های متولی خریداری شود و در یک نمایشگاه دائمی در محل برگزاری جشنواره یا هنرواره، در معرض دید عموم قرار گیرد.

گفتنی است؛ در پایان و در بخش خط ثلث از آقایان ستار ولی‌نژاد از لرستان و عبدالرحیم شاه حسینی از بوشهر به عنوان شایسته تقدیر، خانم نضیر کوثری از ورامین به عنوان نفر سوم، خانم لیلا مژدگان لو از استان البرز به عنوان نفر دوم و آقای علی سلطانی از همدان به عنوان نفر اول تجلیل شدند.

در رشته خط نسخ، آقای امیر پژمان از استان فارس به عنوان شایسته تقدیر، خانم سحر فرید از قم به عنوان نفر سوم، آقای علیرضا یوسفی از استان اصفهان به عنوان نفر دوم و آقای مجید سعیدکافی از استان سمنان به عنوان نفر اول معرفی شدند.

در رشته شکسته نستعلیق نیز، هیئت داوران با توجه به کیفیت بسیار مطلوب و همسطح آثار ارائه شده سه نفر را به عنوان برگزیده و ۶ نفر را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد که نفرات برگزیده عبارتند از آقای مجتبی رحم‌دار از استان فارس، آقای صفر نورزاد از تهران و آقای ایمان وکیلی از استان اصفهان و شایستگان تقدیر نیز عبارتند از خانم زهرا تیموری از کرمان، آقای کریم حمیدی از شهرستان اسدآباد استان همدان، آقای امیر دانش مراغی از استان آذربایجان شرقی، آقای علیرضا زندی دشت بیات از تهران، آقای کیوان کاظمی از استان همدان و آقای فرزان گودرزی از تهران.

در رشته خط نستعلیق نیز هیئت داوران سه نفر را بدون اولویت به عنوان نفرات برگزیده و ۶ نفر را شایسته تقدیر معرفی کرد که درا ین راستا، برگزیدگان خط نستعلیق آقای پیمان سادات نژاد از ایلام، آقای محمدجواد شکوهی فر از البرز و آقای مصطفی عابدینی از استان قزوین بودند و شایستگان تقدیر نیز آقای مصطفی تاجیان از همدان، آقای محمد عبداللهی از استان گیلان، آقای احمد عرب از استان بوشهر، آقای مهدی غفوری کسبی از ملایر، آقای حامد فقیهی از قم و آقای سیدعلیرضا مطلبی از استان مازندران اعلام شدند.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
  • خبرنگار شکیبا کولیوند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.