stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 393138
  • 28 شهریور 1400 - 0:39
2

گزارش نیویورک‌تایمز درباره جزییات و نحوه ترور شهید فخری‌زاده

قلم | qalamna.ir :
در گزارش نیویورک تایمز که در شماره روز شنبه ۲۷ شهریور این نشریه منتشر شد، از این رویداد به عنوان اولین آزمایش میدانی یک سلاح که «احتمالا دنیای امنیتی و جاسوسی را دگرگون می‌کند» یاد شده است. این روزنامه به نقل از یک مقام اطلاعاتی به جزییاتی فنی از «روبات قاتل» یا مسلسلی که از هزاران کیلومتر آن سوتر و «در محلی نامعلوم» کنترل می‌شد اشاره کرده است. به گفته این مقام اطلاعاتی، مسلسل ماهواره‌ای مجهز به هوش مصنوعی و چشم چند دوربینه بود. این مسلسل مدل خاصی از مسلسل بلژیکی «اف.ان مگ» بود که به یک دستگاه روباتیک پیشرفته متصل بود و این سامانه شبیه به «سنتینل ۲۰»، تولید اسکریبانو، بود. وزن این مسلسل به همراه روبات و لوازم جانبی‌ آن مجموعا حدود یک تُن بود که در قطعاتی کوچک به مرور وارد ایران و مونتاژ شده بود.
شهید محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و از دست اندرکاران برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی، هفتم آذر ۹۹ ترور شد و مقام‌ها و رسانه‌های ایران به مدت چندین روز روایت‌های متفاوتی را درباره نحوه شهادت او مطرح کردند و از حضور «۱۲ نفر در این حمله» سخن گفتند. اندکی بعد شبکه تلویزیونی العالم اعلام کرد که ترور فخری‌زاده توسط «کنترل ماهواره‌ای» انجام شده است. پس از آن سخنگو و شماری از مقام‌های سپاه پاسداران نیز این موضوع را تایید کردند. سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه، در آن زمان گفت: «تیربار داخل نیسان مجهز به یک سیستم هوشمند ماهواره‌ای بوده که روی فخری‌زاده زوم کرده و از هوش مصنوعی بهره برده است.» به نوشته نیویورک تایمز، موضوع مسلسل ماهواره‌ای در روزهای پس از ترور مطرح شد اما عده‌ای در ایران و همچنین برخی تحلیلگران خارجی آن را مورد تمسخر قرار دادند.
این روزنامه نوشته است: «اما این بار واقعا یک ربات قاتل وجود داشت.» نهادهای امنیتی ایران در این مدت هیچ گزارشی درباره نتیجه بررسی‌ها منتشر نکردند. تعدادی از شهروندان ساکن در استان‌های غربی ایران نیز بازداشت شدند اما نهادهای امنیتی درباره هویت و سرنوشت آنان نیز سکوت کردند. نیویورک تایمز، در روز ترور فخری‌زاده یک خودروی مجهز به دوربین در ۱۵۰ متری محل پارک شده بوده تا حرکت او را گزارش کند. بر اساس این گزارش، یکی از مشکلات تکان خوردن مسلسل پس از شلیک و تاخیر در ارسال داده ها به ماهواره بوده اما هوش مصنوعی دستگاه طوری تنظیم شده بود تا تاخیر، لرزش و سرعت خودرو را جبران کند.
این روزنامه عملیات کشتن فخری‌زاده را اولین آزمایش میدانی یک تک‌تیرانداز ماهواره‌ای و مجهز به هوش مصنوعی و چشم چند دوربینه خوانده است که احتمالا «دنیای امنیتی و جاسوسی» را دگرگون خواهد کرد. سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، ۱۵ آذر ۹۹ با اشاره به  ترور فخری‌زاده به وسیله «دستگاه ماهواره‌ای» گفته بود که ترور با چنین روشی «نمی‌تواند امنیت ما را خدشه‌دار کند». نیویورک تایمز همچنین نوشته است که کشتن فخری‌زاده در جلسه‌ای محرمانه در سال ۹۸ با حضور یوسی کوهن، رییس وقت موساد، دونالد ترامپ، رییس جمهور وقت آمریکا، و همچنین وزیر خارجه آمریکا و رییس سی‌آی‌ای تدارک دیده شد.
بر اساس این گزارش، واکنش نسبتا ملایم ایران به کشته شدن (شهادت) قاسم سلیمانی باعث شد مقام‌های آمریکایی با کشتن فخری‌زاده نیز موافقت کنند. همچنین نیویورک تایمز، هنگام یکی از سفرهای جرج دبلیو بوش به اسرائیل، ایهود اولمرت، نخست وزیر وقت اسرائیل مکالمه‌ای را برای او پخش کرد که فخری‌زاده در گفت‌وگویی با همکارش، از تلاش مداوم خود برای ساخت کلاهک هسته‌ای سخن می‌گفت. نیویورک تایمز نوشته است که سخنگوی بوش به درخواست این روزنامه برای اظهار نظر در این مورد پاسخ نداد.

هشتگ: , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.