stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 393069
  • 27 شهریور 1400 - 13:36
1

از خودروهای لوکس چگونه مالیات گرفته می‌شود

قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: با توجه به اینکه ابهاماتی نسبت به محاسبه ارزش خودروهای خارجی سال ساخت پایین برای اخذ مالیات که تصادفی هستند و از ارزش آن‌ها کاسته شده است وجود دارد، معاون سازمان امور مالیاتی توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد. بودجه سال جاری صاحبان خودرو‌هایی که ارزش روز آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد را مکلف به پرداخت «مالیات خودرو‌های لوکس» دانسته است و اگر یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشد (فقط خودرو‌هایی که به نام افراد تحت تکفل شما هستند) و مجموع ارزش روز آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد نیز مشمول مالیات بر خودرو‌های لوکس خواهند بود.

در این راستا، نرخ مالیات سالانه خودرو‌های لوکس به شرح ذیل تعیین شده است:
۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد
۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد
۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد
۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد
در این بین، با توجه به اینکه صاحبان خودرو‌های لوکس باید تا بهمن سال جاری مالیات خود را بپردازند، گزارش دیوان محاسبات کشور از نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که اجرای مالیات بر خانه و خودرو‌های لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

درباره این موضوع معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی گفت: در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مربوطه توسط سازمان تنظیم و تقدیم دولت و در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شد که ان شاءالله پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، از آنجا که مکانیسم اخذ این مالیات آماده است، بلافاصله این قانون اجرا خواهد شد.

علاوه براین، ابهامی که درباره مالیات از خودرو‌های لوکس مطرح می‌شود، این است که آیا مالیات خودروی خارجی با سال ساخت پایین که تصادفی باشد و ارزش آن کم شده است، همچنان براساس سال ساخت آن محاسبه می‌شود؟ که محمود علیزاده در این زمینه هم به پاسخ داد: طبق قانون اگر مجموع ارزش خودرو‌های یک خانوار و یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات بر خودرو‌های لوکس می‌شود.
مکانیسم ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا برمبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر در این موضوع به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودرو‌های موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها باشد، همانطور که در آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده است، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان نسبت به رقم ارزش گذاری شده برای خودروی مشخص متعرض شوند.معاون سازمان امور مالیاتی ادامه داد: پس از آن هیئت حل اختلاف مالیاتی رای موردنظر در این زمینه را صادر می‌کند.

علیزاده در پایان سخنانش مطرح کرد که بنابراین مبنای ارزش‌گذاری خورو‌های لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت، برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود و از آنجا که محاسبات سازمان امور مالیاتی به سمت قیمت پایین‌تر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزش روز خودرو است، اگر افراد نسبت به این ۵ تا ۱۰ درصدی که کم‌تر محاسبه می‌شود اعتراض دارند و معتقدند که ارزش واقعی خودروی موردنظر کمتر از این است، باید دلایل و مدارک متقن مبنی بر تصادفی بودن، مورد آتش‌سوزی قرار گرفتن خودرو و سایر حوادث که از ارزش خودرو کم کرده‌اند، ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.