stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 393047
  • 27 شهریور 1400 - 13:09
0

بلینکن وعده داد: کشورهای عربی بیشتری با اسرائیل رابطه برقرار می‌کنند

بلینکن وعده داد: کشورهای عربی بیشتری با اسرائیل رابطه برقرار می‌کنند

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در جریان مراسم نخستین سالروز امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی خواستار عادی سازی روابط کشورهای عربی دیگر با تل‌آویو شد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان نشست مجازی به مناسبت نخستین سالروز امضای توافقنامه عادی سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی و با حضور همتایان اماراتی، بحرینی، مراکشی و صهیونیستی خود اظهار کرد: کشورهای دیگر را به اقدام مشابه امارات، بحرین و مراکش تشویق می کنیم.

وی بر مزایای دیپلماتیک و اقتصادی توافقنام‌های موسوم به “ابراهیم” تاکید کرد و مدعی شد: “این به سود منطقه و جهان است که با اسرائیل مانند دیگران تعامل شود و آمریکا درصدد توسعه حلقه دیپلماسی مسالمت آمیز است.”

بلینکن تأکید کرد که دولت جدید به تلاش‌هایی که توسط دولت سابق انجام شد، ادامه می‌دهد تا عادی سازی روابط را پیش ببرد.

بلینکن همچنین متعهد شد که از سایر کشورهای عربی بخواهد که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کنند و توافقات امارات، بحرین و مراکش و همچنین سودان و کوزوو با این رژیم را تقویت کنند.

وی ادامه داد: آمریکا همچنین برای توسعه روابط میان اسرائیل و مصر و اردن تلاش خواهد کرد. ما می‌خواهیم حلقه “دیپلماسی صلح‌آمیز” گسترش یابد.

این جلسه که با حضور بلینکن به همراه وزرای خارجه اسرائیل، امارات، بحرین و مراکش برگزار شد آشکارترین نشانه تاکنون در خصوص حمایت قوی دولت جو بایدن از «توافق ابراهیم» که میراث دولت دونالد ترامپ و همکارانش در خاورمیانه محسوب می‌شود است. بایدن از آغاز به کار دولت خود تاکید کرده که از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل حمایت می‌کند و مشاورین نزدیک به او گفته‌اند که امیدوارند کشورهای دیگری نیز به این فهرست اضافه شوند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل نیز با تایید این گفته بلینکن گفت: «باشگاه توافق ابراهیم به روی اعضای جدید هم باز است.»

در همین حال نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در این باره تاکید کرد که این رژیم به روند اجرایی کردن توافقنامه عادی سازی روابط با امارات و بحرین ادامه خواهد داد.

وی افزود: این توافقنامه‌های بی‌سابقه؛ فصل جدیدی از تاریخ صلح در خاورمیانه را رقم زدند.

بنت در ادامه از “شجاعت” دولت‌های امارات و بحرین به دلیلی عادی سازی روابط با این رژیم و همچنین حمایت‌های آمریکا تشکر و قدردانی کرد.

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش نیز توافق ابراهیم را “رویدادی تاریخی که سزاوار بزرگداشت است” خواند اما تاکید کرد که برقراری مجدد روند صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نیز امری “بنیادی” است.

عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین هم گفت برای نشان دادن “مزایای” همکاری بین اسرائیل و کشورهای عربی باید اقدامات بیشتری صورت بگیرد. او گفت:”ما باید نشان دهیم صلح واقعی در منطقه، اتکای متقابل به یکدیگر و رفاه در عمل چه معنایی برای زندگی روزمره تمام مردمان خاورمیانه دارند.”

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.