stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 393038
  • 27 شهریور 1400 - 13:07
0

فرانسه سفرایش را از آمریکا و استرالیا فراخواند/ واشنگتن: متاسفیم/کانبرا: درک می‌کنیم

فرانسه سفرایش را از آمریکا و استرالیا فراخواند/ واشنگتن: متاسفیم/کانبرا: درک می‌کنیم

کاخ سفید با ابراز تاسف از تصمیم فرانسه مبنی بر فراخواندن سفرای خود از واشنگتن و کانبرا گفت کشورش در روزهای آینده به کار خود برای حل اختلافات بین دو طرف ادامه می‌دهد.

قلم | qalamna.ir :

به نقل از روسیا الیوم، جمعه وزارت خارجه فرانسه در پی تشدید تنش در روابط با استرالیا و آمریکا، سفیران خود را از واشنگتن و کانبرا فراخواند؛ این اقدام در پی لغو قرارداد فروش زیردریایی‌های فرانسوی به استرالیا موسوم به “قرارداد قرن” صورت گرفت.

شامگاه چهارشنبه،ایالات متحده، انگلیس و استرالیا از برنامه ساخت زیردریایی‌های هسته‌ای برای ارتش استرالیا خبر دادند.

جو بایدن ، رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا با صدور بیانیه‌ای مشترک از مشارکت جدید در زمینه‌های دفاعی و امنیتی به نام “AUKUS” و اولین پروژه در این زمینه خبر دادند. 

روابط بین فرانسه و ایالات متحده از یک سو و فرانسه با استرالیا از سوی دیگر وارد یک دوره بحران شده است، زیرا دولت استرالیا از طریق ایجاد این مشارکت جدید، قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری خرید زیردریایی‌های فرانسوی را لغو کرده و تصمیم گرفت آنها را با تسلیحات هسته‌ای آمریکا جایگزین کند. پاریس این موضوع را “خیانت و خنجر از پشت” توصیف کرد. 

در همین راستا، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که سفرای کشورش در واشنگتن و کانبرا را به دلیل اهمیت فوق العاده پیمان امنیتی بین آمریکا، انگلیس و استرالیا، فراخوانده است.

وی افزود که این اقدام به درخواست امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه صورت گرفت.

فرانسه همچنین لغو پروژه “قرارداد قرن” به دنبال شراکت امنیتی جدید متحدانش را “غیرقابل قبول” دانست.

سفیر فرانسه در واشنگتن نیز در پیامی توئیتری نوشت: به دنبال اعلامیه‌هایی که بر دیدگاه ما درباره متحدانمان تأثیر می‌گذارد، برای مشورت به پاریس احضار شدم.

این نخستین باری است که فرانسه سفرایش از آمریکا و استرالیا را فرا می‌خواند.

آمریکا و فرانسه از زمان جنگ استقلال آمریکا متحد نزدیک محسوب می‌شوند و این رخداد بین دو متحد نامعمول است.

واکنش آمریکا و استرالیا

در همین راستا، یک مقام کاخ سفید اعلام کرد، ما از تصمیم فرانسه برای فراخواندن سفیر خود از واشنگتن متأسفیم و متعهد به حل اختلافات با این کشور از طریق گفتگو هستیم.

شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد، در ارتباط با تصمیم فراخواندن سفیر پاریس با شرکای فرانسوی خود در تماس هستیم. ما موضع فرانسه را درک می‌کنیم و برای حل اختلافاتمان، مانند سایر مسائل با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز در واکنش به این اقدام فرانسه اعلام کرد:‌ به رایزنی در مورد اختلافات خود با فرانسه، از جمله در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل ادامه خواهیم داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما با متحدان فرانسوی خود در تماس نزدیک هستیم. ما موقعیت آنها را درک می‌کنیم و از برنامه‌ آنها برای احضار سفیر خود به پاریس مطلع هستیم.

این سخنگو افزود: “فرانسه یک شریک حیاتی و متحد قدیمی ما است و ما روابط خود را بسیار ارزشمند می‌دانیم. “

جان کربی ، سخنگوی پنتاگون نیز در مورد واکنش فرانسه به ایجاد همکاری سه جانبه امنیتی بین ایالات متحده، انگلیس و استرالیا و لغو قراردادقرن، گفت که مقامات آمریکایی این موضوع را حتی قبل از اعلام رسمی با همتایان فرانسوی خود در میان گذاشتند.

وی خاطرنشان کرد که واشنگتن نگران آینده همکاری‌های دفاعی خود با پاریس است و کارهای زیادی در این زمینه برای دو کشور انجام شده است.

به گفته کربی، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا صبح جمعه با فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه تماس گرفت.

ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا نیز گفت که کشورش “ناامیدی” فرانسه را پس از تصمیم مقامات استرالیا برای لغو قرارداد زیردریایی قرن که در سال ۲۰۱۶ با یک شرکت فرانسوی منعقد شده بود، درک می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگاران در واشنگتن گفت: “من کاملاً ناامیدی فرانسه را درک می‌کنم. واضح است که تعامل با چنین مسائلی دشوار است. ما به کارهای سازنده و همکاری نزدیک خود با همکاران فرانسوی خود ادامه می‌دهیم.”

انتهای پیام

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.