stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 393012
  • 27 شهریور 1400 - 12:43
2

سیمان در بازار با چه قیمتی معامله می‌شود؟

سیمان در بازار با چه قیمتی معامله می‌شود؟
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی:بررسی میدانی از بازار مصالح نشان می‌دهد قیمت سیمان کاهش پیدا کرده، اما در حدود ۴۵ هزار تومان معامله می‌شود و به ۲۵ هزار تومان نرسیده است.سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۱ شهریور در نشست خود با جمعی از نمایندگان مجلس گفت: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.
 

او افزود: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد. قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و هر پاکت سیمان در بورس کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان معامله می‌شود. این تازه‌ترین گفته‌های سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع بهارستانی‌نشینان است.

فاطمی امین با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تأکید کرد: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.وزیر صمت با تأکید بر اینکه تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود، یادآور شد: تا دو هفته آتی، تمامی خرده فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده فروشی و خرده فروشی به یک روال معقول دست یابیم.

ادعای کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح می‌شود که سیمان در سطح بازار با افت قیمت مواجه بوده است، اما هنوز به نرخ اعلامی نرسیده و در تهران هر پاکت سیمان با قیمت ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. به نظر می‌رسد قیمت ۲۵ هزار تومان اعلامی درب کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل اعلام شده است؛ بنابراین با احتساب هزینه حمل و نقل قیمت واقعی سیمان همان ۴۵ هزار تومان است.مصالح فروشان و فعالان صنعت ساختمان افزایش تولید و رفع مشکل تامین برق واحدهای تولیدی، ممنوع شدن عرضه سیمان در خارج از بورس و نظارت بیشتر بر محل عرضه سیمان را علل اصلی کاهش نرخ سیمان می‌دانند. با توجه به گفته‌های مصالح فروشان تهران و فعالیت کارگاه‌های ساختمانی به نظر می‌رسد کاهش تقاضا برای صنعت سیمان و ادامه دار شدن فرایند تولید ادامه داشته باشد.

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.