stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 393005
  • 27 شهریور 1400 - 12:42
2

رئیسی در تاجیکستان دکترا گرفت

رئیسی در تاجیکستان دکترا گرفت
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: رئیس‌جمهور  در ادامه برنامه های سفر به تاجیکستان با حضور در دانشگاه ملی این کشور از نمایشگاه دستاوردهای علمی این دانشگاه بازدید کرد.
 در این مراسم دکترای افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان   به  سید ابراهیم رئیسی اهدا و وی به عنوان عضو افتخاری هیئت علمی این دانشگاه انتخاب شد.دانشگاه ملی تاجیکستان که بزرگترین و معتبرترین دانشگاه این کشور است در سال ۱۹۴۷میلادی تاسیس شد و در حال حاضر   ۱۴دانشکده دارد و بیش از ۳۰ هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند.

سیدابراهیم رئیسی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه ملی تاجیکستان اظهار کرد: منطقه ما مهد علم، فرهنگ و تمدن است. هر تحولی که متکی بر دانش نباشد اعمال سلیقه محسوب شده و ماندگار نیست.
او همچنین گفت: شاهد هجوم گسترده غرب به حقوق انسان‌ها و هویت فرهنگی جوامع دیگر هستیم. دانشگاه مرکز رصد فرهنگ و هویت جامعه و مقابله با هجوم به این فرهنگ و هویت است.
وی ادامه داد: باید روابط دانشگاه‌های ایران و تاجیکستان بیش از پیش تقویت شود.
رئیسی گفت: از اعطای دکترای افتخار تشکر می‌کنم، اما عنوان طلبگی را ترجیح می‌دهم.
رئیسی در جمع اساتید و دانشجویان با تاکید بر لزوم تقویت ارتباط بین دانشگاه های تاجیکستان با دانشگاه های کشورمان خاطرنشان کرد: امروز یکسری کامل از تجهیزات نانوتکنولوژی از سوی ایران به دانشگاه ملی تاجیکستان اهدا شد و زمینه پذیرش دانشجو از تاجیکستان نیز در دانشگاه های ایران کاملا فراهم شده است.رئیس جمهور افزود: دانشگاه های ایران در رشته های فنی و مهندسی، پزشکی و علوم انسانی به پیشرفت های بسیار خوبی در تراز جهانی دست یافته اند و آماده ایم تجربیات خود در این زمینه را در اختیار تاجیکستان و دیگر کشورهای همسایه قرار دهیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه فرهنگ دینی امروز مردم در پرتو پروراندن آموزه های دینی در قالب شعر و هنر و فرهنگی شکل گرفته که حاصل تلاش عالمان و نامداران این منطقه است، افزود: بزرگان فرهنگی این منطقه آموزه های دینی را در قالب شعر و هنر به مردم عرضه کردند و لذا شناخت این شخصیت ها و آثار گرانقدر آنها برای محققان بسیار مهم و ارزشمند است.رئیسی با اشاره به اینکه امروز فرهنگ حاکم بر مراکز علمی و دانشگاهی ما جدای از فرهنگ اسلامی ما نیست، اظهار داشت: وقتی به منطقه آسیا نگاه می کنیم می بینیم که بیشتر ذخایر فرهنگی و علمی در اینجا انباشته شده و گنجینه بزرگ علم و فرهیختگی و ادیان ابراهیمی در این منطقه به مردم عرضه شده است.
رئیس جمهور تاکید کرد: امروز دانش پایه همه تحولات است و تحولاتی قابل قبول و ماندگار هستند که بر دانش متکی باشند. تحولی که بر دانش متکی نباشد، در هر عرصه ای که باشد اعمال سلیقه است و تحول به حساب نمی آید. بر همین اساس دانشگاه به عنوان مرکز علم و دانش نقش مهمی در تحولات اقتصادی و سیاسی جوامع دارد.
رئیسی با بیان اینکه اگر علم با اخلاق و تعهد همراه نباشد، نه تنها گرهی از مشکلات جامعه باز نمی کند بلکه خود به گره کوری تبدیل می شود، گفت: امروز جوامع غربی مدعی سردمداری علم و دانش هستند، اما آیا این علم و دانش باعث شده که حقوق انسان ها و حرمت فرهنگ ملت ها از سوی آنان محترم شمرده شود! رئیسی دانشگاه را چشم بیدار و مرکز رصد علم و فرهنگ و داشته های هر ملتی عنوان کرد و اظهار داشت: ما باید از تجارب همه ملت ها استفاده کنیم، اما نمی توانیم و نباید نسخه تجویز شده غربی ها را برای مشکلات خودمان اجرا کنیم، مگر اینکه این نسخه بومی شود. نسخه های غربی باید در اختیار عالمان و دانشمندان قرار گیرد تا بررسی شده و با فرهنگ و ذائقه بومی ما تطبیق داده شود.رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به اولویت یافتن روابط با همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: در دوره جدید توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه مثل تاجیکستان در اولویت دیپلماسی ایران قرار دارد. این روابط به نفع دو ملت و کشور و به نفع آینده بسیار روشن منطقه می دانیم و آن را با قوت ادامه خواهیم داد.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.