stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 392955
  • 27 شهریور 1400 - 11:13
2
مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان خبر داد:

تامین آب شرب بندرعباس تا اسفند ماه/ لزوم بارگذاری تامین آب شرب روی آب‌شیرین‌کن‌ها

تامین آب شرب بندرعباس تا اسفند ماه/ لزوم بارگذاری تامین آب شرب روی آب‌شیرین‌کن‌ها
هرمزگان/قلمنا-مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان با اشاره به لزوم تامین آب شرب بندرعباس از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها، گفت: تا اسفندماه امکان تامین آب شرب بندرعباس از طریق منابع سطحی وجود دارد.
قلم | qalamna.ir :

رضا ترکمندی با ذکر این نکته که چهار سد محزنی در استان هرمزگان وجود دارد، اظهار کرد: تمام سدهای جگین، شمیل و نیان، استقلال و سرنی دارای بارگذاری آب شرب هستند؛ یعنی تامین کننده آب شرب برخی از مناطق اطراف خود هستند.

وی با ذکر این نکته که این سدها توانایی ذخیره ۶۰۸ میلیون متر مکعب آب را دارند، عنوان کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد از سد جگین که تامین کننده آب شهرستان بشاگرد و جاسک است پراست که ۱۴ درصد آن حجم مرده و غیرقابل برداشت است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان با اشاره به ظرفیت ۳۱ درصدی سد استقلال میناب، بیان داشت: ۱۰ درصد از حجم سد استقلال میناب غیرقابل برداشت است و باید روی باقیمانده آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.

ترکمندی با اشاره به ظرفیت ۲۰ درصدی سد شمیل و نیان، تشربح کرد: حدود هشت درصد از حجم سد شمیل و نیان غیر قابل برداشت است و می‌توان روی ۱۲ درصد آن برنامه‌ریزی داشت.

وی با اشاره به ظرفیت ۳۶ درصدی سد سرنی، خاطرنشان کرد: ۱۳ درصد از ظرفیت سد سرنی را حجم مرده تشکیل می‌دهد و غیر قابل برداشت است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان اذعان کرد: تمام سدهایی که تامین کننده آب شرب و کشاورزی مراکز مهم هستند دارای ظرفیت زیر ۲۳ درصد هستند که نشان دهنده شرایط نامساعد منابع آب‌های سطحی استان هرمزگان است.

ترکمندی اظهار کرد: در حال حاضر آب شرب شهر بندرعباس از طریق منابعی نظیر آب‌شیرین‌کن‌ها و سدهای شمیل و نیان، سرنی و استقلال تامین می‌شود.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که میزان تامین آب شرب بندرعباس را از منابع آب سطحی کاهش دهیم و روی آب‌شیرین‌کن‌ها بارگذاری کنیم. برای تحقق این امر برنامه زمان‌بندی مناسبی با همکاری آبفای استان هرمزگان تهیه شده و بر اساس آن پیش خواهیم رفت.

این مقام مسئول گفت: تا اسفند ماه توانایی تامین آب شرب بندرعباس وجود دارد و پس از آن وارد دوره خشکسالی خواهیم شد که اگر باران نبارد، امکان تامین آب شرب از طریق منابع آب سطحی وجود ندارد.

ترکمندی با ذکر این نکته که نیاز آبی اراضی باغات، در هر سال آبی ۳۰ میلیون متر مکعب است، ابراز داشت: حدود ۱۵ میلیون متر مکعب نیاز آبی اراضی زراعی است که با بررسی منابع آبی موجود در صورت تدوام خشکسالی تا بهمن‌ماه با چالش‌هایی برای تامین آب روبرو خواهیم بود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی هرمزگان در پایان گفت: استان هرمزگان با توجه به شرایط اقلیمی و آب‌ و هوایی که دارد جزو استان‌هایی است که همواره در حوزه تامین آب شرب و کشاورزی دچار چالش بوده است و برای جلوگیری از بروز بحران‌های جبران ناپذیر نیازمند تداوم همکاری مردم و بهره‌برداران محترم هستیم.

 انتهای پیام/

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.