stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 392911
  • 27 شهریور 1400 - 0:43
1

کاهش قیمت خودروهای چینی در بازار

کاهش قیمت خودروهای چینی در بازار
قلم | qalamna.ir :
گروه اقتصادی: همسو با خبر واردات خودروهای خارجی، انتظار می‌رود قیمت برخی خودروهای ایرانی و مونتاژی ارزان شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار هنوز نسبت به طرح ساماندهی خودرو واکنش نشان نداده است.

اما آیا می‌توان انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی ارزان شود؟ فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو  می‌گوید: صرف تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو، قیمت خودروهای داخلی ارزان نمی‌شود. چون نه قیمت ارز کاهش یافته و نه هزینه‌های سربار تولید تغییری کرده است. اما اگر از یک طرف واردات خودرو افزایش پیدا کند و از طرف دیگر عرضه خودروهای داخلی افزایش پیدا کند ممکن است وضعیت بازار تنظیم و خودروهای داخلی در بازار آزاد اندکی ارزان شود.

 

پراید و پژو ۲۰۰۸ ارزان شدند
گزارش‌ها نشان می‌دهد خودروهای ایرانی چندان در بازار داخل ارزان نشده است. به عنوان مثال پژو ۲۰۶ تیپ دو، پژو پارس و سمند ال ایکس به ترتیب یک میلیون تومان، هشت میلیون تومان و دو میلیون تومان گران شدند.  « در راستای اجرای طرح واردات در میان خودروهای داخلی و مونتاژی تنها پراید و پژو ۲۰۰۸ ارزان شد.در هفته گذشته پراید ۱۳۲ با کاهش قیمت یک میلیون تومانی به ۱۳۳ میلیون تومان رسیده است و پراید ۱۵۱ نیز در هفته گذشته دو میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر با قیمت ۱۴۷ میلیون تومان معامله شده است. همچنین پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۸ نزدیک به ۸ میلیون تومان و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز ۱۵ میلیون تومان ارزان شده است.»

قیمت خودروهای خارجی نصف می‌شود؟
آیا با آزادسازی واردات قیمت خودروهای خارجی ممکن است نصف شود؟ زاوه به تجارت‌نیوز گفت: با اجرای طرح واردات، عرضه خودروهایی که در پارکینگ دپو شده بود به بازار بیشتر می‌شود. همین مساله اثر روانی در بازار خودروهای خارجی دارد. البته پیش‌بینی می‌شود خودروهای لوکس در فروردین ماه ۱۴۰۱ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته باشند.زاوه توضیح داد: هنوز در طرح ساماندهی بازار خودرو تبصره مربوط به دخالت شورای رقابت حذف نشده است. چنانچه این تبصره حذف شود یا دخالت دولت در واردات خودروهای خارجی کمرنگ شود، ممکن است سال آینده خودروهای خارجی بیش از ۵۰ درصد ارزان شوند.

فروش خودروهای چینی زیاد شد
فعالان بازار می‌گویند با زمزمه آزادسازی واردات خودرو، فروش خودروهای خارجی در بازار زیاد شده است. همچنین این روزها فروش خودروهای چینی افزایش یافته است. اما آیا خودروهای چینی ارزان می‌شود؟به گفته زاوه، با آزادسازی واردات، خودروهای چینی در بازار ارزان می‌شود اما بعید است که قیمت خودروهای چینی در کارخانه چندان تعدیل شود. چرا که به اعتقاد او قیمت مواد اولیه و هزینه ساخت این خودروها در ایران بالاست.

چندی پیش مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در لایو اینستاگرامی با تجارت‌نیوز از نصف شدن قیمت سانتافه خبر داد. او با اشاره به وضعیت خودروهای چینی در زمان پسا واردات گفته بود: «قطعا خودروسازان چینی هم با واردات خودرو عقب‌نشینی می‌کنند و برای بقا باید مراقب فاصله قیمتی باشند. با آزادسازی واردات خودرو پیش‌بینی می‌شود خودروهای چینی هم بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان ‌شود.»

هشتگ: , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.