stat counter
تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
  • کد خبر : 392897
  • 27 شهریور 1400 - 0:39
0

راه سخت رئیسی در ترمیم اعتماد عمومی

راه سخت رئیسی در ترمیم اعتماد عمومی
قلم | qalamna.ir :
گروه سیاسی: یک فعال سیاسی گفت: باید برای رفع بی اعتمادی مردم تلاش شود.  ترمیم سرمایه اجتماعی سخت است و راه سختی منتظر رئیس جمهوری  است.
بیژن مقدم، اظهار کرد: سرمایه های اجتماعی را شاید بشود به دو گروه عامه و توده های مردم و خواص تقسیم کرد. یعنی کسی که مسئولیت حکمرانی را بر عهده دارد باید در مسیر حرکت خود به هر دو بخش ذکر شده توجه کند. هر کشور و دولتی برای رسیدن به موفقیت باید سرمایه ای داشته باشد. مهم ترین سرمایه هر دولت، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است. هر وقت این سرمایه ضعیف شود همه کارها به کندی پیش می رود. حتی کارهای خوبی که انجام می شود هم در سایه بی اعتمادی دیده نمی شود.
این فعال رسانه ای یادآور شد: اگر بخواهیم بر اساس اعداد و ارقام صحبت کنیم، کارهای بزرگی در دولت آقای روحانی انجام شده، واقعی هم هستند، افتتاح شده و مورد بهره برداری مردم هم قرارا گرفته اند؛ اما چون سرمایه اجتماعی پایین بوده است و دیوار بی اعتمادی بلندی  بین مردم و دولت ایجاد شده اساسا این موارد دیده نشد. چون توجه مردم به موضوعات دیگر است.   مثلا یک پروژه چندین میلیاردی در مجموعه ای افتتاح شده، اما یک فیش حقوقی چند میلیونی هم از یکی از مدیران آن مجموعه بیرون آمده است؛ نسبت این فیش در برابر آن پروژه عظیم به عدد خیلی  کم است اما چون حس بی عدالتی در جامعه وجود دارد؛ آن فیش دیده می شود اما پروژه انجام شده نادیده گرفته می شود.
مقدم خاطر نشان کرد: بخش مهمی از ایجاد و حفظ  سرمایه های اجتماعی به مسئولین کشور مربوط می شود. اگر زندگی شخصی مدیری به سمت تجملات رفت، مردم از او عبور می کنند. همچنین اگر  در مدیرت کشور هم رفتار و عملکرد درستی نداشته باشد باز مردم به او بی اعتماد خواهند شد.مدتی است که رئیس جمهور جدید  بر سر کار آمده  اما رفتاری از خود نمایش می دهد که پیش تر غریبه شده بود. اینکه مدیر و مسئولی بدون سر و صدا و فرش قرمز به شهر ها و روستا ها و مناطق محروم برود تا به جای سخنرانی حرف مردم را بشنود برایمان عجیب شده است. اینکه رئیس جمهوری بداند درد حاشیه نشین ها چیست تا اینکه خودش به چشم ببیند خیلی در تصمیم گیری اش فرق دارد. برای همین مهم است مسئولین از خود مردم مشکلات را بشنوند و به جای گزارش ها خودشان به چشم ببینند. این ها از جمله مواردی است که می تواند باعث افزایش سرمایه اجتماعی شوند.
مقدم در ارتباط با دلایل کاهش سرمایه های اجتماعی گفت: عوامل زیادی باعث کاهش سرمایه های اجتماعی می شود. همه آن ها هم به دولت روحانی مربوط نیست، اما بخش کوتاه مدتش برای هشت سال گذشته است که قابل انکار نیست . رابطه بین ملت و دولت با بی اعتمادی و سوء تفاهم همراه بود. زحمت ترمیم این بی اعتمادی زیاد است و کار رئیس جمهوری و وزرا سخت خواهد بود.
وی در پایان گفت: مهم ترین وعده ای که در دولت گذشته داده شد؛ حل مسئله هسته ای و به تبع آن حل تحریم ها و حل مسائل اقتصادی در کشور بوده است. به هر دلیلی این شعار محقق نشد. اثرش را در بی اعتمادی نسبت به دولت گذاشت. باید سهم دولت در کاهش مشارکت مردم در انتخابات را ببنیم.  باید برای رفع این بی اعتمادی تلاش شود.  ترمیم سرمایه اجتماعی سخت است و راه سختی منتظر رئیس جمهوری  است.

 

هشتگ: , , , , , , , , , , , ,

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.